Hur är Magics Wifi hårdvara?

Discussion in 'Magic' started by DjJoS, Aug 5, 2009.

1. DjJoS

DjJoS Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo sorry för lite nybörjare frågor men har ett problem här med min lilla fina magic.

Får skit dålig sändning i mitt rum har 1 prick ibland ingen alls och då har jag än då D-links före detta Gaming model den svarta.

Är det något fel på min router eller är det bara magicens wifi som inte har så bra räkvid?

lite tråkigt att sitta och surfa på 3g nätet när man kan surfa trådlöst.

Tacksam för svar..

Mvh
    Jens

2. Glassbil

Glassbil Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har sällan fullt på mätaren men jag brukar ha 2 pluppar på wifi:n och då är jag något rum från min router. Jag antar att mottagaren är ganska dålig.

3. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag har ingen router alls i min lägenhet utan alla AP:s kommer utifrån.. Jag är glad att de ens dyker upp. Visserligen bara en prick, men tappar aldrig mottagning och det går att surfa med full hastighet. Det är samma mottagning som med datorn och lika många acesspunkter dyker upp.
    När jag hade routern i samma rum hade jag full mottagning eller 4 pluppar hela tiden.

Last edited: Aug 6, 2009
  4. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
  5. Cyphic

Cyphic Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Sisådär om jag ska vara ärlig. Använder mestadels 3G, även om WiFin fortfarande är snabbare.

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag skulle vilja säga tvärtemot. Min funkar kanon och jag kör ofta med ett program som heter WifiScanner där man kan se signalstyrka och jag hör ofta FLER nät med telefonen än med Netstumbler i datorn (bärbar Fujitsu-Siemens). Kan vara så att selektiviteten i telefonen är bättre och att datorn sållar bort svaga nät som ligger på samma kanal som starkare.

Idag flashade jag om min gamla router så den går som repeater mot ett annat nät. I den kan man kolla signalstyrka på grannliggande nät och den hör brutalt mycket bättre än både dator och telefon men det är ju inte så konstigt när det mer eller mindre är en dedikerad radioapparat.

7. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker den är ok, den ger 2 st bluppar när jag sitter i vardagsrummet (tunn vägg mellan garderoben där routern sitter) ibland fullt, på balkongen är det 1 blipp bara ett par meter ifrån, så det är sådär mottagning, min bärbara har betydligt bättre mottagning, men förmodligen betydligt fetare mottagare :)

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

hur många bluppar man ser har inget direkt med hur bra wifi funkar att göra. Man har en bredband på 2 -6 mbit per sekund och en blupp ska kunna ge så mycket utan vidare problem , dessutom hur stor antenn tror ni Magic har! hur många Watt får WIFI dra ? att jämför det med datorn eller en router är "fel" sätt att kolla hur bra den är!

9. entoke

entoke Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker den fungerar bra. Alltid haft mottagning i hela mitt hem trots en del ordentliga väggar. Aldrig tappat anslutning när jag varit hemma heller.

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det var precis det jag menade och därför jag tog upp exemplet med varför t.ex. en router hör bättre än en telefon. Sedan kan vi gå in på polarisation av antenner som kan göra mycket stor skillnad men det är först när man vill få lite avstånd på sakerna (t.ex. med riktar eller stackade antenner) man tydligt märker av det.