Fråga: Hur ansluta externt tangentbord?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Sandman, 18 okt 2012.

1. Sandman

Sandman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag har precis skaffat en Nexus 7/16 och är intresserad av att testa att koppla in externt tangentbord (och i förlängningen kanske mus). Jag är i testfas så jag tänkte fokusera på vanligt USB-tangentbord (ej blåtand, mao) och har därför införskaffat en OTG-adapter från Dustin.

Den passar utmärkt mellan tablet och tangentbord, men det händer verkligen ingenting när jag testar att skriva. Jag har testat flera olika applikationer (borde iofs inte vara skillnad), och det är samma nedslående resultat överallt.

Har jag gjort något fel? Har jag köpt en adapter som inte fungerar? Eller har jag missat någon inställning i Nexusen? Jag har även testat att installera External Keyboard Helper Demo för att se om det gjorde någon skillnad - vilket det inte gjorde.

Någon som har koll som kan hjälpa till?

Tack,
    F

2. joff

joff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Platta:
    Nexus 7
    Har för mig att jag läste att man måste ha en usb hub som man kan koppla ström till för att få det att fungera..

Tror inte batteriet klarar att driva tangentbordet..

3. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du skall inte behöva en strömdriven USB-hub för att få ett USB-tangentbord att fungera tillsammans med din Nexus 7. Inte heller skall det krävas några speciella inställningar, skall bara vara att plugga in och köra.

Jag skulle gissa att du antingen fått fel kabel (OTG-kabel) så att det är den som är boven i dramat, eller att det tangentbord du testar inte riktigt är kompatibel (testa ett annat om du kan).

"External Keyboard Helper Demo" är bara till för att vi svenskar skall kunna få våra egna å, ä och ö.

4. Vwirstam

Vwirstam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Ladda hem appen "stickmount".
    Står det den är för rootade telefoner / talets men fungerar utmärkt vid inkopplade av tangentbord och mus utan root via otg kabel.

Usb minne går dock inte att koppla in utan att ha rootat.

Hoppas det fungerar för dig som det gjorde för mig!

5. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Som jag skrev i inlägget innan behövs inget program eller annat för att få igång ett USB-tangentbord eller USB-mus.

Stickmount är enbart för att mounta upp en USB-pinne, och kräver (som du själv skriver) root för att fungera.

Men man kan komma åt vissa filer på en USB-pinne/kortläsare även utan root. Med "Nexus Media Importer" kommer du åt tex bilder, videos, dokument UTAN root.

6. Vwirstam

Vwirstam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag kunde inte skriva med mitt tangentbord innan jag installerade stickmount på min orootade platta. Allt fungerade att koppla in med stickmount INNAN jag rootade förrutom ett usb minne som krävde root, så om du inte ska ha usb minne i otg kabeln så behöver du inte roota den för att stickmount ska fungera :-)

Ja med den appen kan man läsa filer på usb minnet, inte skriva till.

7. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag står fortfarande fast vid att stickmount inte krävs för att få USB-tangentbord att fungera. TS får givetvis gärna testa men jag skulle tro att det är fel/problem med OTG-kabel, enheten och/eller tangenbordet (bara att testa med annan uppsättning alltså).

8. Donadoni

Donadoni Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon: