Hur använder man Smart Switch från S10 när det inte finns PIN?

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av Bo_B, 9 maj 2025 kl 00:49.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har köpt en Galaxy S24+ som ersättare för min gamla S10 som inte längre uppdateras av Samsung. Så nu skall jag flytta allt från S10 till S24+.

Så jag har kollat diverse YouTube videos om hur man migrerar från sin gamla till den nya Galaxy-telefonen. Här ett exempel:

View: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=f9PrHeL35Ic

3:30 min inne i videon visas hur man kopplar ihop den gamla och nya telefonen genom att läsa av en QR-kod som visas på den nya telefonen med den gamlas kamera. Därefter anmodas man att mata in den PIN-kod som används på den gamla telefonen för att låsa upp den.

Problemet jag har är att jag inte har någon sådan PIN-kod!
    Jag använder fingeravtryck för det mesta men ibland visar telefonen ett prickmönster där man sveper sitt "mönster" för att låsa upp.

Men Samsung Smart Switch verkar alltså kräva en PIN-kod för att kunna överföra den gamla till den nya telefonen...

Nu vågar jag inte starta överföringen eftersom jag inte har PIN-koden.
    Kanske fanns den ett kort tag när jag köpte min Galaxy S10 men det var ju rätt länge sedan...

Vad kan jag göra nu?

Last edited: 9 maj 2025 kl 00:56
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kolla i dina inställningar för skärmlås, du kanske har kvar en PIN-kod, som du kanske glömt ta bort

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

När jag går in på (min telefon är ställd på engelska): Settings/Lock Screen/Screen lock type/ så får jag mata in min "pattern" och därefter har jag en skärm där jag kan välja mellan Swipe-Pattern-PIN-Password-None och där det också finns Biometrics där jag kan välja mellan Face och Fingerprints.
    På Biometrics har jag ställt in fingeravtrycket på två av mina fingrar, men Pattern är ställd på Current Lock Type. Både fingeravtryck och pattern fungerar och vanligtvis får jag mata in fingeravtrycket men ibland dyker pattern upp när jag skall göra något som kräver validering.

Om jag trycker på PIN så får jag mata in min pattern och sedan kommer jag till en sida där jag kan skriva in en PIN. Det ser ut som om jag här kan definiera min önskade PIN, men det kan ju också vara så att jag skall mata in den nuvarande PIN som finns lagrad någonstans...
    Inte helt klart beskrivet på denna sida.

Och jag vet inte ifall det innebär att min pattern försvinner om jag skriver in en PIN-kod eller om båda finns kvar.

Jag vill ju inte göra fel här för då kanske jag förlorar min gamla telefon helt och hållet....

Hittade en youtube video om hur man ställer in PIN lock.

Last edited: 9 maj 2025 kl 09:39
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du kan testa att välja Swipe eller None. Då tar du bort allt skärmlås. Du kommer inte förlora något på telefonen, då du angett din pattern innan du kommer till dessa val. Den tar dock bort dina registrerade fingeravtryck, men inget mer än det

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

OK, men det ser ut som att SmartSwitch i vilket fall kommer att fråga efter PIN för att överföra telefonens data till den nya enheten, så då måste man ju ha en PIN, eller har jag missförstått något?
    Kanske frågar den enbart om man har en screen lock inställd i den gamla telefonen eller också så krävs det en PIN för att Smart Switch skall fungera...

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du kan ju annars testa att återställa via Googles säkerhetskopiering.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 371

MINA ENHETER

Varför inte prova och se?

Om den efterfråga efter pin och du inte har det så är det bara att avbryta.

Om den istället efterfrågar efter mönster så är det bara att köra.

Skulle tro att du behöver godkänna överföringen på din gamla telefon och att det är det som är anledningen till att du kommer behöva låsa upp telefonen.

Och skulle det vara så att det måste vara pin så är det väl bara att ställa in en och inte glömma den tills du sätter igång överföringen.

Sedan har du utöver Googles säkerhetskopiering som @jnsson@jnsson föreslår också möjligheten att göra säkerhetskopiering till Samsung cloud.

Använde själv säkerhetskopiering till Samsung cloud när jag behövde återställa min telefon. Från vad jag minns så kopierade den mer saker än Googles motsvarighet.

8. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Just nu har jag bara 8 GB fritt av mina 118 GB i telefonen.
    Jag har kopierat över det jag har på SD-kortet för att kunna få med det när jag migrerar till den nya S24:an. Totalt är det 109 GB att migrera.
    Så jag vet inte om det skulle kunna komma med i en backup till Google/Samsung. Tror de har begränsat utrymme...

Last edited: 9 maj 2025 kl 13:42
  9. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nu har jag kört igenom "Smart" Switch och fått över mina data via WiFi-koppling. Det tog över 2 timmar att överföra drygt 100 GB..

Men nu har jag ett annat problem, i min gamla telefon var alla apparna försedda med en ljus bakgrund och svart text, men det verkar inte den smarta funktionen ha fattat utan nu är alla appar jag öppnar kolsvarta med vit text, dvs tvärtemot vad jag haft hittills!!!
    Och jag hittar inget sätt att få tillbaka mitt normala utseende!
    Jag fattar inte hur man skall göra, det finns något i settings som heter "Themes" som man kunde tro har en sån inställning, men där visas bara groteska bilder av dödskallar mm alla på svart bakgrund!
    Jag fattar inte ens var jag skall leta i denna djungel.
    Switchen klarade i alla fall av att överföra min generella bakgrund (en enhetlig blågrön färg utan "features" där startikonerna ligger väl synliga. Men så snart man startar en app så är det blecksvart!

UPPDATERING
    HITTADE inställningen under "Display"...
    Varför togs denna inställning inte över kan man undra?
    Hur mycket annat saknas innan den blir som den gamla telefonen?

Last edited: 10 maj 2025 kl 00:13