Hur bäst rengöra sin SuperAMOLED-display?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av teknocide, 2 aug 2010.

1. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Denna fråga kan mycket väl platsa i en mer generell sektion av forumet, men jag kunde inte komma fram till om alla telefondisplayer följer samma rekommendationer, så det får bli här.

Så till själva saken: Efter en veckas pillande har min skärm täckts av ett tunt lager flott som är svårt att få bort helt. Även om jag putsar med en microfiberduk och skärmen SER ren ut så känns displayen sträv och småklibbig. Jag antar att jag helt enkelt smetar ut smutsen jämnt med duken.

Skärmen ska ju ha någon sorts smutsavstötande och "glidig" ytbehandling vad jag har förstått. Vad jag inte alls vet är om denna behandling är kemisk eller mekanisk, dvs. om det är, säg, ett lager teflon som skyddar skärmen eller om den helt enkelt är polerad på ett visst sätt. Om det är någon sorts yta som lagts på glaset så vill jag ju inte råka putsa väck den med kemiskt ren bensin eller liknande starkt ämne.

Så alltså, hur får jag bäst bort bagglet?

2. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet ej, men rekommenderar att du slänger på ett skärmskydd när du väl fått bort det, så du undviker denna typen av problem i framtiden :D

3. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Blir inte skärmskydd smutsiga alltså? Det har jag svårt att tänka mig...

4. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Fönsterputs utan ammoniak.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte lyckats hitta något kring vilken ytbehandling som finns på skärmen, men i regel brukar man rekommendera att bara ta en droppe diskmedel på en fuktig mikrofibertrasa och försiktigt torka av skärmen. Det borde lösa upp allt fett som samlats där.

Såpa lämnar gärna en hinna efter sig och starkare medel är nog inte att rekommendera och undvik fönsterputs som innehåleller ammoniak (brukar stå tydligt på etiketten).

Det tror jag att trådskaparen inser, däremot behöver man som bekant inte vara lika försiktig med ytan på ett skärmskydd som ytan på själva skärmen då den ena är enklare att byta ut än den andra.

6. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Haha, fast det var trådskaparen som kom med den kanske lite fåniga motfrågan.. :o

Jag körde iaf. med diskmedel nu. Det blev rent men skärmen känns fortfarande inte lika glidig som den gjorde när telefonen var helt ny. Märk väl att jag inte har några repor på skärmen. Kanske är det helt enkelt så att man kan putsa bort ytbehandlingen.

Mobilen har legat i en ficka med skärmen vänd mot mitt (ibland småvarma) ben. Kanske har detta resulterat i att den har tappat sin glatta yta..

7. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vill man lyxa till det finns det ju förpackningar med putstrasor dränkta i putsmedel för datorskärmar eller glasögon. Annars går det väl med fönsterputs eller varmt vatten och diskmedel. Allt i små mängder givetvis.

8. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Står det något om maskindisk i manualen...?

9. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag kör med putsdukar för dataskärmar, tycker det fungerar som smort även om jag inte heller upplever den här "Ny skärm känslan" som infann sig vid köpet. Tror sådana dukar skulle sälja som smör-...

10. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
  11. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag läste att man skulle ha den i handen och sedan prova i badrummet som är ett våtrum som sagt och doppa ner mobilen med handen i toan och spola! Där tänkte ni men gud, här i texten jag läser nu kanske finns ett sätt! Men nej. Bara en sån som tog min tid, som alla dom där youtube filmerna som visar sig vara annat, Skämt o sidor hehe.. Är det inte smartast och skicka iväg en sån här skötsel fråga direkt till samsung som är tillverkaren? Jag ska görat Imorn iallafall. Ha det!

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.
    Biji Kurd o Kurdistan!

12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Är drt verkligen så krångligt att göra rent en liten glasskiva att man måste fråga supporten? ;) Lite sunt förnuft räcker nog.. :P

13. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag slickar rent min display efter att ha ätit elva jordnötssmörsmackor ;-)

14. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Väl, eftersom en konkurrerande mobil har liknande glas skärm så kan man hitta många tips på youtube bl.a. det här :

<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/A-UJWqutbKM&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/A-UJWqutbKM&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>

15. Kanjtozzft

Kanjtozzft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En puts duk jag fick med min Samsung tv. Skärmen blir helt sjukt klar.

16. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag inbillar mig att man ska vara väldigt försiktig med medel på skärmen. Detta eftersom den har en fettavstötande behandling. Kan det inte vara risk att slita/tvätta bort denna om man gnor för mycket med starka medel?

17. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan mycket väl vara någon ytbehandling. Min invisible shield gled av efter ett par dagar av hettan...

Köpte den billigare och plastigare varianten på eBay efter det, fungerar mycket bättre och skärmen är inte sträv som sandpapper.