Hur begränsa datatrafik i android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av infexis, 1 aug 2011.

1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tja, jag vill veta hur man stänger av all trafik i android, så att jag kan vara säker att den inte tuggar i bakgrunden utan min tillåtelse..
    Anledningen är att jag inte har behov av nå datapaket men vill ändå ibland kolla fb när jag är ute.. för att förtydliga; jag vet hur man stänger av trafik helt o hållet, men jag vill kunna ha den igång men vara säker på att telefonen inte skickar eller tar emot något alls utan att jag har startat det. tack.

lösning:
    ladda ner droidwall, blockera alla appars 3g data access.

** slå på data, avblockera endast de du vill använda vid det tillfälle du vill använda de, sedan blockerar du igen när du är klar samt slår av data igen. kom ihåg, att om det inte funkar när du endast avblockerar den app du vill använda att den kanske använder sig av en eller flera av androids egna processer, t ex vill du använda dig av market så räcker inte det att bara avblockera denna utan även downloads.

Last edited: 3 aug 2011
  2. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Stäng av all autosync för alla program osv så kan du ha internet igång hela tiden.

3. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

är du 100 på att det räcker? i såfall tackar jag. :)

4. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast det alternativet finns inte i alla program så det är ingen lösning.

Tyvärr är det så att det inte finns någon annan lösning heller. En fullständigt självklar funktion, men vill du ha det får du se dig om efter kompetentare OS som symbian.

5. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Lär väl gå att göra i Tasker. Så fort han startar webläsaren eller facebook app eller vad han nu vill , att Datatrafiken slår igång. samt att de slår av när man stänger ner.

Hade liknande med Myphone Explorer , att så fort jag öppnade de. så starta WIFI. och när ja stängde de så slog de av.

6. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

H. jag lämnar inte Android, nevvvah! hehe :)

S. ska testa föreslagna alternativ, får se hur det går ;)
    edit: fattar nada med tasker.. :P

btw. vad exakt gör det för nytta om man stänger av "bakgrundsdata"

Last edited: 1 aug 2011
  7. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast då har ju alla program tillgång till internet under tiden och kommer att börja synka sin data. Det är ju inte det han vill.

Svaret är helt enkelt att det inte går. För övrigt helt hjärndött... Jag var t.ex. i Italien för två veckor sedan. En gång behövde jag slå igång internet för att kunna söka efter hotell i maps. Tar inte många kb att göra det, men självklart sätter varenda jävla program igång och synkar sitt samtidigt.

Men så går det när man försöker efterlikna Apple. Inget fel i att sno bra idéer, men dumheterna måste man sålla bort. Samma sak med offlinekartor i maps. Hur svårt kan det vara att fixa? Nokia har haft det sedan 2005...

8. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Eftersom Googles affärsidé bygger på att människor hela tiden är uppkopplade och använder deras tjänster är det väl inte så konstigt... Dock håller jag med, funktionen saknas.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

9. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

stäng av all sync, background data och dylikt.

slå av mobil data.

ladda ner droidwall, blockera alla appars 3g data access.

** slå på data, avblockera endast de du vill använda vid det tillfälle du vill använda de, sedan blockerar du igen när du är klar samt slår av data igen. kom ihåg, att om det inte funkar när du endast avblockerar den app du vill använda att den kanske använder sig av en eller flera av androids egna processer, t ex vill du använda dig av market så räcker inte det att bara avblockera denna utan även downloads.

för övrigt tycker jag det är jävligt illa att man inte kan lita på de sync/data-inställningar som finns.

Last edited: 1 aug 2011
    infexis gillar detta.
  10. LocoPaco

LocoPaco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Gear S3 Classic
    Kan rekommendera Data On Demand den låter dig "stänga av din (2G/3G-) dataanslutning manuellt eller automatiskt om enheten går till standby-läge (displayen blir svart)."

11. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om du tänker på kostnaden så är det enklaste att ta ut simkortet och stoppa in det i en gammal vanlig mobil så du kan ringa och bli uppringd.
    Sedan sätter du på wifi i Androiden och surfar på ev tillgängliga nät.
    OK du stryper inte datatrafiken men du är 110% säker på att du behöver inte betala för den.

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Visst är det så, men då borde man se till att det är praktiskt möjligt att använda en mobil på det sättet. Men dagens datataxor vid roaming är det omöjligt.

Google är ett väldigt stort och kapitalstarkt företag som med lätthet skulle kunna utöva påtryckningar. Om man inte lyckas förmå operatörerna att göra det så måste man införa möjligheten att använda nallen utan datauppkoppling.

Last edited: 2 aug 2011
  13. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Exakt samma sak upplevde jag när jag var på semster förra veckan..
    Ska testa föreslagna alternativ.. och åter igen för att förtydliga.. att ha kortet i en dumbphone eller stänga av trafiken helt är rätt meningslöst för mig då jag vill ha tillgång till vissa grejer.. men saken är den att jag inte vill ha allt igång i onödan-- när jag e hemma får den gärna käka hur mkt den vill men när jag är ute ska det inte vara annat än webbläsaren, punkt. :)

14. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

tack så mycket, det gjorde susen, riktigt enkelt dessutom :)
    kombinerat med 3gwatchdog är det riktigt grymt, borde finnas inbyggt :P

15. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Inga problem, håller med helt och hållet, en av de absolut bästa apparna som finns till android, om inte den bästa.