Hur blir korten från kameran??

Diskussion i 'Wildfire' startad av Bella, 13 aug 2010.

1. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej, reggade mig just här eftersom jag till 90% bestämt mig för att skaffa mig en HTC wildfire... de övriga 10% är sugen på en legend eller desire, men har inte lust att betala så mycket...
    (tänkte först ericsson x10 men den går bort direkt pga det höga SAR-värdet, htc verkar ligga bra = lågt på sarvärde på alla jag kollat hittills)
    Men jag undrar hur är kameran på wildfire? duger den för nöd-kort? har en ericsson w760 nu med 3mp kamera nu som jag använder som nöd ibland, blir kort sm duger i nödfall... men bra blir dom inte!
    Så det jag undrar är vad tycker ni som har wildfire om kameran? någon som kan visa bilder tagna med wildfire?

2. LimpanS

LimpanS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kameran duger absolut för "nödfoto". Hade jag haft tid had ejag tagit ett foto och laddat upp här :)

3. Massy

Massy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Enligt mig är kameran bra för att vara en telefon, har i och för sig inte jämfört med någon senare modell. Bild

4. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Bilderna blir faktiskt inte alls så dumma. Kameran klarar ISO800 vilket gör att man klarar rörelseoskärpan rätt bra även i inomhusbilder och LED-lampan kan utnyttjas ordentligt bra på så hög känslighet. Detta medför dock en hel del brus men hellre brusigt och bra exponerat än mörkt och suddigt och otydligt och mindre brus.

Tycker den exponerar helt OK, den låter även vald fokuspunkt med touch styra exponeringen något vilket jag tycker funkar rätt bra. Färgbalans och så är dock inte alltid bra, vill gärna bli blaskigt under vissa ljusförhållanden och drar man upp mättnaden ett snäpp blir det på tok för mycket färger när det är soligt. Där är en annan nackdel, helt hopplöst att justera kontrast och färgmättnad. Ett enda snäpp gör att det blir på tok för mycket men lämnar man det på 0 blir det blaskigt och tråkigt. Skulle gärna se ett halvsteg där.

Blev annars nöjd med kameran, zoomar jag in max i galleriet på telefonen syns välda många detaljer. Inte superbt på datorn och utan att zooma in ser det fruktansvärt oskarpt ut men skenet bedrar, den duger klart!

5. kaka

kaka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med ovanstående talare, går att ta helt okey kort med den, dock är man väll ingen mästerfotograf och rätt ostadig på handen, så många bilder jag tagit har blivit rätt kass, men potentialen finns där hehe.

6. ronaldoo

ronaldoo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men video-inspelningen ska man inte ens snacka om, den suger verkligen.

bilderna däremot är jag rätt nöjd med.

7. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack! korten verkar bli en hel del bättre än på min SE jag har nu.
    Längtar efter min nya telefon! måste skaffa den snart för grabbens mobil har gått sönder, och eftersom han ska "ärva" min måste jag skaffa ny innan skolan börjar om.

8. patrik.maria

patrik.maria Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv så tycker jag att kameran icke är speciellt bra, vid mörkare miljöer så blir det lätt suddiga bilder ( varför vet jag inte ), den är känslig för rörelser. Vid ljusa miljöer så blir bilderna mkt bra. ( typ utomhus )

9. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nu tänkte jag skriva att du har samma "problem" med en Nikon D3s Digitalkamera för 50.000kr men det är ju inte riktigt sant för den klara ISO på upp till 102400 ;)

Men att man får rörelse och/eller skak-oskärpa i mörka miljöer när slutartiden blir längre är ju inget som har med "bildkvalité" att göra. Visst med bra ISO prestanda kan man till viss del kompensera med en kortare slutartid.
    Ljus är det som är lösningen annars, naturligt eller tex via blixt.

10. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt bra kamera i Wildfire med tanke på att det är en budget mobil. Det blir oxå bättre om man går in och ändrar lite i menyn beroende på vad man ska fota och vad det är för ljus. Men visst under lite sämre foto förhållanden blir den näst intill värdelös som alla mobil kameror och de flesta kompakt kameror.

11. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det största "felet" som jag ser är att "Automatisk Vitbalans" blir åt h-vete fel i starkt solljus. Aldeles för blåt/magenta. Inte svårare än att ändra WB inställning manuellt, men om man snabbt ska ta en bild är det lite irriterande att behöva retuschera efteråt :S

13. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller helt med heeke, fast det räcker att du gör ändringen en gång så ligger den kvar där så det är inget problem

14. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

tack, bilderna verkar ju bli helt ok, då ska jag bara få tag på en wildfire nu då

15. ronaldoo

ronaldoo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

16. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Någon fler som kan lägga upp fler bilder,vill gärna ha utomhusbilder på tex en bil eller mc och kanske någon inomhusbild på valfritt objekt på någon meters avstånd. :)

Jag är i valet och kvalet om denna eller en mini pro,jag gillar sense grymt mycket men mini pro:n spöar nog htc på kameradelen är jag rädd?

Visst finns det appar som gör kameran bättre? Har läst om några sådana.

Visst har desire,legend och wildfire exakt likadan kamera?

17. joho

joho Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kameran suger

Jag vill inte dissa något i onödan, men alla kameror i alla Android-mobiler hittills är ett skämt. Jag bytte från en väldigt gammal SonyEricsson C905 som har Sony CyberShort-hårdvara till glugg (kamera alltså i det här fallet), och det går inte att jämföra på långa vägar.

HTC Wildfire t ex har problem med vitbalans, kontrast och bildkvalitet (främst komprimering och JPEG-artifakter) skall vi inte tala om.

Det stora problemet med kamerorna i Android-mobiler (möjligen bortsett SonyEricssons implementation) är att de kräver extremt goda förhållanden för att det skall bli bra.

Det kommer utrustning som möjliggör "bra" optik i så pass platta hus som nyare mobiler faktiskt är, men det blir stor skillnad på ett par millimeter hit och ett par millimeter dit. Tyvärr.

-joho

18. T_Sand

T_Sand Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

19. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Håller med ;)

20. pappa

pappa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

inne bilder med "blixt" blir så överexponerade så se liknar skit hur fan tänkte dom testar dom inte hur det funkar när dom tillverkar nya modeller