Fråga: Hur blir min s3 normal igen?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av drik, 8 feb 2013.

1. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Galaxy S3, 4.1.2, obrandad

Hej
    Jag förstår att denna fråga avhandlats innan men jag förstår ändå inte. Det vi ska sträva efter här är en sjukt ENKEL förklaring. INGA förkortningar och ett språk som lämpar sig på ett dagcenter. Tack på förhand

Min Galaxy s3 är så slö att hälften hade räckt. Har testat olika taskkillers men utan framgång. Ram-minnet är hela tiden upptaget till över 700mb och dödar jag då samtliga program kommer jag ner under 500mb men två minuter senare är det samma sak igen.

Försökte köra superguiden högst upp "¤ROOT Recovery galaxy" eller vad den hette. Guiden var klockren. Förutom att den inte fungerade till s3. När jag var färdig sa odin att jag skulle ha en högre version än 1,3.

Hur gör man för att få fullständiga rättigheter så man kan städa upp bland stockprogrammen?

SuperSU är installerat men där är det väldigt tomt....

Min enda avsikt är att få lite fart på telefonen (jag har någon toppnotering på 5 sek fördröjning på home-knappen)

Alltså, jag har odin. Allt jag behöver är en grej som ska mustas in, med odin, för att sedan kunna ta bort allt stock-skräp.

Än en gång, tack på förhand

Last edited: 8 feb 2013
  2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Finns en guide hur du lägger in root här på swedroid.
    Den är mycket lätt att förstå..

Skippa taskkillers, ofta så skapar de mer problem än att de löser dem... låt mobilen sköta minneshanteringen...

Hur menar du med slö mobil?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Här finns allt som du behöver för att roota och få SuperSu att fungera:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1024934&postcount=1
    Som det står i den tråden så tar det inte mer än 30 sekunder att roota om man gör rätt.

Mitt tips är att du gör en fabriksåterställning av telefonen, uppgraderar till senaste mjukvaran via kies (om du inte redan har det).

Min telefon var sjukt seg, allt krånglade med den. Jag gjorde 2 totala återställningar inklusive total formatering av interna sd minnet. Efter det fungerar min telefon mycket bättre (bara WiFi som bråkar för mig) Jag ligger på över 700mb jämt på min och det är aldrig något problem. Jag har alltid läst mig till att Task killers är onödiga i Android och har efter labbande med min Desire (min förra telefon) kommit fram till att dom oftast gör mer skada än nytta (absolut inget vetenskapligt enbart egen erfarenhet och upplevelse).

BTW så är hemknappen "seg" av naturen, tar lätt mellan 1,5-2,5 sekunder innan det händer något.

//Crall

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det ska ta ca 1.5 sekunder för att något ska hända efter man klickat en gång på hemknappen av den simpla anledningen att mobilen väntar på ett möjligt andra klick (och då startas rösttjänsten S Voice)

5. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om det är fem sekunders responstid för att starta ett program eller öppna ett fönster eller vad som helst. Jag trycker, den svarar..... senare.

6. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var ju den jag körde när jag fick mitt felmeddelande... Postade i tråden å fick då till svar "Funkar inte på 4.1.2"

Vidare så har jag senaste programvaran... iaf enligt kies

Ska fundera på återställning... Har kastat in samsung galaxy s3 toolkit så nu är telefonen rootad. Men inte kan jag ta bort några stock-program för det.... Tips?

7. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Finns det något sätt att bli av med denna enligt mig värdelösa funktion?

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Borde funka om du först i s voice-inställningarna slår av "starta med hemknappen" och sedan totalt tar bort voicetalk.apk från /system/app

Det senare kräver förstås root-åtkomst.

9. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då var det avslaget. Hur tar jag nu bort programmet sa du? Vart ska system/app ligga? Hur kommer jag dit? Rootåtkomst har jag om man ska tro på toolbox 7....

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du måste först ladda ner en filhanterare som klarar root. Ett bra gratisval är t.ex. ES File Manager.

Öppna den, gå så långt bak du kan, till "/", och sen därifrån navigera dig till /system/app och scrolla ner till voicetalk.apk och ta bort den. Ta även bort voicetalk.odex om så finnes.

11. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då var den nedladdad. Dessvärre kommer jag inte längre bak än /sdcard/
    Trycker jag bakåt där stängs programmet av... Fler tips?

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hmm. Ja du, min enda root-hanterare är Root Explorer och den kostar ca en tjugolapp.

13. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vi testar en annan vinkel....

Det jag vill med detta projekt är att ta bort en massa stock-program. Hur gör man det? Telefonen är rootad och jag har tagit backup. Hur avinstallerar man stockprogrammen?

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Som sagt behöver du en root-hanterarapp och det ska gå med ES Filhanterare (ES File Manager). Har du testat gå in i ES-inställningarna och se om du kan aktivera root-läge?

15. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kanon!
    Då är jag inne i systemfilen. När jag försöker deletera svoice säger den "voicetalk.apk kan inte tas bort!!"
    Jag har svårt att se poängen med root.... (alternativt är jag för blåst för att förstå att min telefon inte är rootad...)

16. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Även om man har root, så finns det en till grej man måste göra som jag glömde nämna. Inne i appen måste du remounta/montera systemet som "R/W", d.v.s. att du har läs och skrivåtkomst till system-partitionen. Den partitionen är vanligen "R/O", s.k. read-only, vilket innebär att man inte kan "skriva" till den, d.v.s. lägga till eller ta bort nån form av data.

I ES-inställningarna, i läget "root settings", bocka i de tre första rutorna "Root Explorer", "Up to Root", samt "Mount File System" så borde du kunna ta bort voicetalk :)

drik gillar detta.
  17. T4JZ0N

T4JZ0N Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kolla att du har READ/WRITE och inte READ ONLY.
    Brukar finnas inställning i filutforskaren.

drik gillar detta.
  18. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då rullar det. LÅT STÄDNINGEN BÖRJA :)

19. drik

drik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helt korrekt. Tack

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Haha, varsågod. ;)

Kolla min guide här för att se vad som är säkert att ta bort. Jag ljuger inte om jag säger att det är runt en halv gigabyte bloat du kan ta bort: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=88873