Hur blockerar man ett nummer?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mikael.a1, 5 jun 2016.

1. mikael.a1

mikael.a1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Har testat att trycka på "blockera nummer" i samtalsmenyn men det verkar tyvärr inte hjälpa.
    Samma nummer ringer mig minst en gång varje dag :scared:

Numret som ringer är: 0911-210503

Telefonen säger mig att numret kommer från Piteå, men Hitta.se menar att det ligger på Sveavägen 24 i Stockholm: http://www.hitta.se/allra+finans/stockholm/VzTlP5-4mn?vad=0911-210503

Varför visar telefonen och Hitta.se olika info om företaget / numret?

Finns det någon annan inställning eller liknande man kan få hjälp av innan man blir galen?

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Allra Finans säger True Caller och Piteå Sweden. Jag hade aldrig klarat mig utan True Caller jag hade blivit galen, i helgen har Sifo ringt mig cirka 5 gånger men det är inget jag märker.

Kamran och hemskasven gillar detta.
  3. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, hur blockerar man skiten?

4. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Installera True Caller

hemskasven och mikael.a1 gillar detta.
  5. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, så jag måste installera en app för att slippa ett nummer?

vad är det mer för fördelar med TC?

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 868
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns inte längre någon geografisk koppling mellan riktnummer och ort. Det går alltså utmärkt att ha ett 0911-nummer i Stockholm.
    Numret verkar tillhöra Allra Finans http://vemringde.se/?q=0911-210503

Effektivast brukar vara att skriva ett argt mail till företaget och begära att de omedelbart tar bort dina uppgifter ur sina system. Jag hade nog provat att skriva till Felicia som står som klagomålsansvarig på företaget https://allra.se/kundtjanst/klagomal

Om de fortsätter att ringa dig ändå så skriv en gång till och hota med att anmäla dem till DM-nämnden http://dm-namnden.org/

mikael.a1 gillar detta.
  7. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Att man kan "blockera" dessa jäkla telefonförsäljare

8. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Tack skall göra det om det envisas med att ringa :mad:

9. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Fördelarna med TC är att man se vem som ringer , och i inställningarna i "TrueCaller" finns en ruta som när du bockar i den så blockar du de mest rapporterade telefonförsäljare.
    Jag vaknade en morgon för några månader sedan att någon hade ringt mig ifrån Malta, givetvis hade TC blockat nummret som tur var.

Kamran och mikael.a1 gillar detta.
  10. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Anmäl ditt telefonnummer till nix telefon. 3 månader senare är det nästan tomt på dessa ärkenötter som kallas telefonförsäljare.
    Installera true caller, bästa du kan ha.
    Till sist. Om du vill ha kul och orkar. Svara på samtalet och bara vråla osammanhängande i luren, säg polisanmälan och lägg på. Ditt nummer tas garanterat bort ur ringlistan och markeras som olämpligt att ringa på de interna listor som telefonförsäljarfirmorma säljer mellan sig.

Gorgeous och mikael.a1 gillar detta.
  11. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Najs, det var ett fett najs tips. Kan inte vara så roligt att jobba som telefonförsäljare :cool:

Ersätter TC den vanliga telefon-appen vid installation?

12. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Som nämnt tidigare så ska du i första hand anmäla ditt nummer till Nix. Om du inte har gjort det än så har du mer eller mindre gjort ett aktivt val att det är okej att säljare ringer din mobil. Steg nummer två är som också nämnt tidigare att installera Truecaller för att spärra alla säljare som inte följer Nix.

Men i just detta fallet så bör du självklart SVARA när de ringer och säga vänligt men bestämt nej tack till deras erbjudande.

Du bör INTE göra som @drzap@drzap skrev att "vråla osammanhängande i luren" och bara lägga på. Dels för att du i det scenariet blir en större idiot än telefonförsäljaren, och dels för att det finns en risk att du hamnar på ännu fler jobbiga listor och blir uppringd ännu mer. Varför skulle en telefonförsäljare hjälpa dig med att ta bort dig från listor när du beter dig som en idiot liksom? :P

mikael.a1 och cavveman gillar detta.
  13. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
  14. LOL TROLL

LOL TROLL Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Kanske fel ställe att fråga om det här. Men gör ett försök ändå. För det här håller på att driva mig till vansinne! Jag får kodade sms, mms från okänd el, anonym vilket inte ska gå att skicka från okänd. Har mailat halebop och där verkade dom inte fatta någonting förrän jag sa att det är nog inte så svårt för det finns program mm, som man kan ladda ner och då går det hur bra som hellst. Men poängen i det här är att jag tänker inte BLOCKERA! Förrän jag tagit reda på vem som skickar dom. Så hjälp från en som inte är så kunnig på sånt här.

15. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Sant, och tack för tipset. Visste inte att Nix fanns även till mobiler?

Kan du skriva några rader om TC med och svar på min fråga om det?

16. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Man kan använda Truecaller på olika sätt. Dels kan man låta den ersätta den vanliga ring-appen, eller så kan man som jag använda den mer som ett tillägg och bland annat låta den blockera försäljare som ringer trots att jag har Nix.

Kamran och mikael.a1 gillar detta.
  17. mikael.a1

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X
    Har nyss anmält mitt nummer till NIX-registret.

Här är lite nyttig info till dig med tanke på din mening ovan gällande NIX:

http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/

18. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

@Tokas@Tokas eftersom jag själv har suttit ett par månader som telefonkräk så har jag lite koll på hur detta fungerar. En del mindre nogräknade telefonkräksföretag har en förmåga att få dig att säga ja på en fråga och sen koppla detta ja till en annan fråga. T. Ex att du svarar jakande på ditt namn och sen redigeras samtalet till att du sa ja till något erbjudande. Ingen anställd vill dock ha någon som innan de ens hunnit börja "sälja" skäller vilt och hotar med polisanmälan. Dessa markeras som besvärliga på listorna. Om du skall vara vänlig så måste man passa sin tunga noga då även ett nej går att få till ett köp med rätt fråga. Exempel: så du vill att vi cansellerar beställningen? Svarar du då nej har du beställt. Svarar du ja så kan det svaret hamna på en annan fråga. Telefonförsäljning och telefontiggeri borde förbjudas.

19. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Jag vet inte vilket företag du jobbat på, men jag själv som jobbat inom branschen i många år vet att det inte är så det fungerar. Det du pratar om är ren bedrägeri som är i samma klass som id-kapning, och då hjälper det knappast ut skrika konstiga saker åt säljare det första man gör. Tvärt om så kan det ge en möjlighet åt de som sysslar med bedrägeri att välja ut just dig att "ingå avtal", bara för att jävlas.

Det är väldigt tydligt vad som står i lagen angående telefonförsäljning. För att ingå ett avtal över telefon så MÅSTE det ske över en inspelning där köparen klart och tydligt svarar "JA" på avtalet och där ångerrätten på 14 dagar tydligt informeras. Om ingen info om ångerrätten ges så får man per automatik 1 års ångerrätt istället.

Det är alltså INTE så att säljare endast behöver säga "så du vill att vi cansellerar beställningen?" för att avtal ska godkännas. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända. Dock kan det såklart vara så att säljare trycker på "köpa"-knappen ändå, för att de är idioter och/eller kör med ren bedrägeri.

Därför är ALLTID det bästa att svara när de ringer och direkt säga "Jag är inte intresserad av att köpa något. Tack och hej, ha en fortsatt bra dag!". Då har de fått tydlig information om vad som gäller och de kommer därför att ta bort numret från sina listor.

EDIT:
    Håller för övrigt med att telefonförsäljning borde förbjudas. :P

20. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

@Tokas@Tokas. Jag är ledsen att meddela dig att bägge exemplen jag hänvisar till har hänt flera gånger. Har själv sett det, inte jag som utfört dådet utan teamledare. Riktas oftast mot äldre som inte är så snabba i vändningarna med lite kreativa "störningar" själv klarade jag knappt 2 månader innan jag sa upp mig för att behålla någonting av min integritet. Jobba som telefonförsäljare är värre än att vara prostituerad. Det som händer vid rambling är att de inte ens har bevis på att det är rätt person eller adress och kan inte bevisa ett dugg på sin inspelning och alltså inte kommer någon vart. Nåt som är vanligt nu är ju att erbjuda en free sample och underlåta att tala om att det är ett abonnemang med dyra månatliga sändningar. Detta ser du månaden efter när faktura och produkt ramlar in. Svårt att skicka tillbaka, ännu svårare att kontakta företaget osv. Brukar ta några månader innan du lyckas.

Edit: Talar om dessa företag som skiter i nix telefon, skiter I att de blir anmälda till reklamombudsmännen osv.

Last edited: 6 jun 2016