Hur bra är kameran?

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Bumblebee, 3 apr 2011.

1. Bumblebee

Bumblebee Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Troligen lika bra som kameran i Arc :) Det är ju samma kamera.....

Hittade en sida om Arc kameran, så jag kan anta samma kvalitet gäller för Neo då. "Arc" kameran är utan tvekan en riktigt Super Super mobil kamera ! :)
    http://mytechnews.info/b/2011/03/review-sony-ericsson-xperia-arc-camera.html

Hittar ni några sidor om Neo är det ju också trevligt, som jag förstått så skiljer de väl sig absolut ingenting på denna front... ?

2. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Kameran är nog densamma som på arc men att använda den är nog något bättre då den sitter i mitten av telefonens baksida så man inte får några fingrar i vägen samt att kameraknappen är större och bättre placerad. Så som en mobil som ska användas som kamera mycket är neo nog t.o.m. bättre:)

3. Sethai

Sethai Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick hem neon för någon dag sedan och tog några bilder. Testar fortfarande alla de olika inställningarna. Kan ju vara värt att nämna att jag är långt från en proffs-fotograf. Fokus-funktionerna är riktigt bra, gillar speciellt "pek-fokus", du petar på skärmen där fokuset på bilden ska vara. Macro-funktionen är också trevlig. Färger och kontraster blir rätt skarpa på grund av programvaran till kameran men det går så klart att ställa in för den som vill. Det otroligt sköna solljuset visade ingen nåd idag. ^^

Några av de bilder jag tagit i Kungsträdgården under Körsbärsblommans dag samt någon hemma i trädgården.
    http://img218.imageshack.us/g/dsc0017sd.jpg/

Edit: Tyvärr blev de optimizade av imageshack, men ni ser iallafall de sprakande färgerna.

Last edited: 30 apr 2011
  4. Nickr

Nickr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Det ser ju riktigt bra ut! I alla fall för en som inte ens äger en digitalkamera förutom kameran i telefonen... ;) Nu blev jag bara ännu mer sugen på skaffa en Neo. :(

5. h02magla

h02magla Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det bara jag som har problem med att stor del av bilderna bli gryniga, trots bra ljusförhållanden?

6. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om det är bara du som har problem kan jag inte svara på, jag är bara jag och inte fler... ;)

Men jag har inte problem med min kamera, bilderna blir kanon! Däremot filmerna kan bli lite "fladdriga", men det kan ha med mina skakiga händer att göra...

7. h02magla

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hmm kanske får kolla med ericsson då, har dock bara tittat på bilderna på tv.

8. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

i dåliga ljusförhållanden blir alla bilder lite gryniga, beror ju helt på hur mycket du menar. Jag tycker kameran i neo är kanoners, men klart det blir lite grynigt i dåliga ljusförhållanden. Bilderna blir dock något bättre och ljusare än pappas SG2, som också har en grym kamera, men Neo har ju sin exmor sensor som gör ett riktigt bra jobb.

9. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Vad menar du med bra ljusförhållanden? Oftast inser man inte hur lite mörker det krävs för att få en kamera att kämpa. Fotade på en djurpark en molnig dag med min systemkamera och fick gå upp på ISO800 och ändå kämpade jag med slutartiderna. För en mobilkamera innebär hälften av det att bilderna blir i stort sett förstörda av bruset.

Tycker Neo/Arc hanterar detta riktigt bra. SGSII's kamera kan upplevas skarpare och ge mer detaljrika bilder men det handlar för det mesta om att Neo/Arc komprimerar sönder sina bilder. Går säkert åtgärda med mjukvara. Skillnaden är då att ska man fota på t.ex fest är inte samsungen i närheten av lika känslig och ger sämre bilder. Tycker även Neon har jag funkar riktigt bra när man filmar i mörker. Filmade några snuttar på Trästocksfestivalen när F.K.Ü spelade i ett tält där det var helt kolsvart och filmen flyter på helt perfekt och ser bra ut :) T.om ljudet blev helt OK än fast trummorna dränkte allt ljud. Värre har man dock hört!

Kort och gott, finns fler saker att tänka på än hur starka färgerna ser ut och hur skarpa bilderna verkar vara. I verkliga livet är Neons kamera riktigt snabb och sköter sig riktigt bra. Visst komprimeras bilderna lite väl hårt och kantskärpan är inge vidare men i det stora hela blir bilderna helt suveräna! Exponerar bra och ger rätt vitbalans och klarar mörker galant.

10. h02magla

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Med bra ljusförhållanden menar jag bland annat en vanlig solig dag ute i det sköna. Mina bilder blir inte i närheten lika bra som i Swedroids test. Gör jag något fel eller är min neo "trasig"

11. Pasco

Pasco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Lägg upp en bild så vi får se hur det ser ut. Satt nu på morgonkvisten och testade lite olika inställningar för att se om det är något som du av misstag har råkat ställa in fel, men hittade inget som skulle kunna generera grynighet i bilderna.

Har kört Neon jämsides en fruktlur 4 och Nexus S den senaste månaden, och även om de båda har okej mobilkameror så föredrar jag nog bilderna som Neon häver ur sig. Nexusens bilder har lite blaskiga färger och iPhonen i sin tur vräker på lite för mycket kontrast (och tappar en hel del detaljer i skuggorna). Dessutom så blev Neons kamera märkbart snabb(are) efter senaste uppdateringen (4.0.A.2.368 som inte ännu har kommit OTA). Är hur nöjd som helst.

12. h02magla

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Last edited: 11 aug 2011
  13. Pasco

Pasco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    ROM:
    Stock
    Tycker utomhusbilden ser "okej" ut (för att vara en gråmulen och regnig dag). Dock verkar det vara lite kladdigt uppe i hörnen vilket jag antar hänger ihop med att Neons lins är lite knepig att torka av, en av de få småsaker jag stör mig på med Neon.

Inomhusbilden däremot ser helt klart ganska grynig och grummlig ut. Något som jag automatiskt skulle säga beror på en kombo av dålig belysning, långsam slutare och hög ISO. Men med facit i hand (eller en Neo rättare sagt) så vet jag att det går att ta bättre bilder än ovan med Neon inomhus. Dock krävs det lite övning för att bli kompis med den inomhus och hitta en bra inställning för att bilderna ska bli presentabla.

14. h02magla

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaret Pasco, blir till att öva då.