Fråga: Hur bra är mikrofonen?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by 4ndroid, Dec 7, 2011.

1. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Ja, som topicen lyder; hur bra är själva mikrofonen?

Jag tycker det är viktigt att ljudet i en inspelad film ska vara bra, även när man har stått en bit ifrån scenen och filmat en DJ som spelar tung bas.

En vän till mig har en optimus 2x och han stod rätt så nära scenen och filma när basen var tung. För mig med min skitdåliga HTC Wildfire blev filmerna såklart katastrofala. Man hör ingenting pga den höga basen.
    Men hans optimus 2x (hur ska man säga?) "filtrera bort" basen. Man hörde vad dom sjöngs medan basen dunka. Men min wildfire klarade inte att få med det som sjöngs då basen döda allt ljud.

Här är ett klipp på när Laidback Luke lirar sin låt Turbulence.
    Laidback Luke - Turbulence, Sandstorm, and Better Off Alone @ Club Cinema! - YouTube
    Klippet är inspelat med en iPhone 4. Klart ljud. Inget förstört ljud. Lika fint blev den på min kompis optimus 2x.

Här är vad jag lyckades spela in.
    Laidback Luke @Slagt, Malmö, Sweden 11/3-10 - YouTube

Här en ett klipp jag snabbt slängde ihop, kanske inte lika dåligt resultat som i klippet ovan, men såhär vill jag inte ha det.
    htc wildfire - YouTube

Så det är det jag är ute efter. Bra ljud i mina filmer.

Så, hur bra mikrofon har SGN?

2. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns en uppsjö med samples på Youtube filmade med GN.
    Har du kikat något på dessa?

3. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Yes, det stämmer, men problemet är att ingen av dem har filmat t.ex. en konsert så man kan se om micen pallar :(

4. grillchips

grillchips Teen Droid Medlem

Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Ah, detta har jag också letat efter länge utan något resultat. Det är nog ärligt talat det som är en dealbreaker för mig.
    Telefonen SKA ju ha ANC enligt Swedroids recension (Active noise control - Wikipedia, the free encyclopedia), så det kanske blir bra inspelningar?
    Ni som fått eran och ger er ut i dimman i helgen, filma och visa! ;)

Edit:
    Det jag upplever med min HTC Desire, på lite avstånd är inte att basen dödar klippet utan det är snarare midden och framförallt highen som rispar sönder inspelningen. Lowen brukar den kunna plocka ganska hyfsat förutsatt att jag inte står och kramar ena ljudstacken.

5. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Kan du linka några konserter filmade med SGN? :)

Jo det kan vara som du säger, bero på annat. Men i vilket fall så vill jag att det ska bli fint ljud i slutändan :)

6. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag letar efter samma sak, filmade en konsert med min Nexus S och man kunde inte höra något av vad som spelades eller sjöngs utan bara brötel från vad som kan tänkas vara basen.

7. Evil_E

MINA ENHETER

Samma sak är det med min SGS2 trots att den har 2 micar... den pallar inte och förstör ljudet helt tyvärr.. Vore riktigt intressant om någon med en Galaxy Nexus kunde filma någon konsert så man vet om den pallar.

Tycker nästan att detta borde vara standard när man gör en review/recension på mobiler :)

8. grillchips

grillchips Teen Droid Medlem

Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Å andra sidan så ville väl Apple slänga in något som gör att videoupptagning blir omöjlig i konsertsammanhang pga rättigheter hit och dit..?
    Att då slänga in en pryl i en telefon som möjliggör det hela kanske.. inte blir så prioriterat av tidigare nämnd anledning?
    Bara spekulation, och det vore ju ytterst trist, men kanske inte helt omöjligt?

9. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Som jag uppfattat det så har alla mobiler pretty much möjlighet att spela in bra ljud vid konserter, eller att de har hårdvaran för det men inte mjukvaran. Och drivrutiner till vissa telefoner finns ute som man kan flasha eller whatnot så man kan spela in vid just konserter. Ganska säker att det finns ute till någon tidigare nexustelefon?

Var en hel debatt om detta i någon tråd här på swedroid, bara att leta ^^ Dock framkom det aldrig om det var möjligt från stock med GN, tyvärr.

10. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Någon som har varit ute i dimman än och provat mikrofonen?

11. CeeJay

CeeJay Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

de e väll bara att filma när man krämar på på stereon hemma.. man behöver väl inte vara i dimman för att testa det ;)

12. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Gör det då och visa oss :) Ta någon av låtarna som visas i första inlägget.

13. Isaak

Isaak Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag filmade ett par minuter på en konsert nyss. Bilden blev jävligt bra, men ljudet så dåligt att det inte går att beskriva med ord.

14. CeeJay

CeeJay Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

kan fixa det tidigast ikväll/inatt...

om någon av mina grannar är här på forumet och inte gillar om jag spelar hög musik inatt så skiter jag högaktningsfullt i det!

15. Evil_E

MINA ENHETER

Typiskt... hur svårt kan det vara? iPhone klarar det utan problem... finns det annan mjukvara som fixar? eller är det hårdvaran...

16. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tråkigt att höra att mikrofonen är piss då :(

17. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Bumpar denna tråd!

Var på en nattklubb där det spelades helt otrolig deathelectro & dubstep! Ljud på högsta volym och döv dagen efter!
    Som tur var fick jag med detta på film och mikrofonen tog det hela förbannat bra.
    http://youtu.be/HuwV36tTGwQ?hd=1

Sen så var jag i Stadsparken i Lund och skulle filma ett bråk. Här blev ljudet katastrofalt, förstår inte hur då musiken spelades mycket lägre här än i föregående klipp.
    http://youtu.be/o1DAhLnDg_4?hd=1

Här är en annan snubbe som springer runt med feta högtalare som ryggsäck. Inte lika imponerande klipp men delar med mig ändå. Blev bra ljud.
    http://youtu.be/PZSP4I4vB5A?hd=1

18. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mikrofonen verkar vara jättekass på att spela så fort det är något basljud i bakgrunden.
    När jag har testat att spela in på konserter så blir det samma som i klipp 2.

Man hör ju när basen kommer igång i första klippet att det börjar spraka men i den musiken så är det ju ganska distinkt bas så man hör ju fortfarande musiken. I klipp 2 så verkar det vara mer kontinuerlig och varierande bas och då sprakar det hela tiden och man hör inte något alls.

Den är bra på att fånga upp ganska lågt ljud som tal och sånt men helt värdelös så fort det är lite bas i bakgrunden, då sprakar det bara och man hör ingenting.

19. 4ndroid

Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Håller med om vad du säger men i detta märkliga fall var basen mycket mycket starkare på nattklubben. På utomhus klippet var basen även långt borta, jag var inte alls i närheten. Tycker inte heller att jag höll för mikrofonen eller något.

20. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo men det verkar som att den är väldigt känslig för bastoner och att så fort det är bas så hör man knappt något annat och på nattklubbsklippet så är det ju kraftiga men väldigt korta pulser med bas och man hör ju att den knastrar när väl basen är men mellan basdunket hör man ju den andra musiken bra men på konserten så är det ju mer konstant bas även om den är svagare och då hör man ju knappt nåt alls.

Väldigt synd är det dock för de flesta gånger jag villat filma är på konserter och såna tillfällen och då hör man knappt någonting på grund av att basen bara brötlar över allt annat.