Fråga: Hur bra ersättare är Transformer Prime?

Diskussion i 'ASUS' startad av joelbitar, 2 feb 2012.

1. joelbitar

joelbitar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla Prime ägare!

Jag är sugen på att skaffa mig en Transformer Prime som ersättare till en bärbar dator. Jag undrar om ni som äger en transformer (prime) kan med en gång komma på anledningar till att det Inte ska funka eller varför det skulle kunna fungera utmärkt.

Jag använder webben mest och då en hel del Google Docs vilket till stor del är det jag oroar mig mest för då google docs i mobilen är väldigt mycket sämre än via en desktop dator. Kan webläsaren på Transformer Prime hantera Google Docs på ett vettigt sätt?

Finns det några saker som en Transformer Prime är bättre/sämre på än en "traditionell" laptop?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

telefoner och pads är inte ens i närheten av att kunna ersätta en dator ännu. Det är alldeles för många moment som den inte presterar speciellt bra i tycker jag personligen och dessutom är en pad eller telefon osedvanlig mycket mer klumpig att jobba med.

jag tror inte en prime är bättre på nånting alls mot en laptop. en laptop med säg 4 gb minen och en ssd-disk springer ju i cirklar runt all mobil hårdvara så det bara ryker om det.

3. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Fördelen med Prime är batteritiden främst samt att den väl väger mindre än en laptop. Att surfa är fortfarande mycket bättre på en laptop, vissa sidor vill inte funka lika bra på Primen som en laptop.

4. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men om det mesta man gör ändå är att använda webben tänker jag att hårdvaran spelar mindre roll men som du säger, snabbare är de ju helt klart.

5. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Webläsare

Ok, Har du exempel på vad som fungerar sämre, om det är att det är långsamt eller om det är så att det inte fungerar alls. Vidare; finns det andra webbläsare som man kan installera som fungerar bättre?

Jag skulle helst vilja slippa att bråka och byta webläsare och sånt men skulle vara bra att vet om det fungerar bättre.

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

mobiliteten och batteritiden kommer ju vara markant bättre såklart. Men att använda en telefon eller en pad som arbetsinstrument är döfött... Beroende på arbete kanske.. jag som unixadmin kan omöjligt ha användning för detta. Pads tror jag personligen bli lite som en eee pc.. det finns lixom inget som helst vettigt arbetsområde eg. Iaf inte ännu ;)=

7. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

I standardwebbläsaren fungerade inte vissa drop-down menyer, gick dock när jag bytte till Opera. Själva känslan att surfa är dock fortfarande mycket bättre på min laptop. Att snabbt kunna växla mellan tabbar, hur lätt det flyter på osv.

8. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

För Mig som inte jobbar med datorn, taben så är prime en klar ersättare för min Laptop.

Det jag gjort på Laptopen som jag nu gör på primen är följande:

*Surfar
    *Kollar film
    *Tankar ner film (lagliga..typ)
    *Spelar
    *Använder typ word dokument
    *För över bilder från systemkameran
    *Bildbehandling
    *betalar räkningar
    *lyssnar på musik
    *ha den som mediacenter

Det jag nu oxå gör som jag inte gjorde på Laptopen är att tweaka den och göra den personlig och lattjar med alla trevliga appar.

joelbitar gillar detta.
  9. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Har ni använt mus då?

Musen har ju alla funktioner, vänsterklick som enter (fingertryck) och högerklick som tillbaka el stäng, scrollingshjulet till att scrolla i alla menyer och sidor. Klickning på scrollhjulet ger dig menyvalsknapp.
    Perfekt å sitta i fåtöljen med Primen inkopplad till tvn och surfa el likn, men saknar då såklart tangentbordet..

10. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Skulle säga att Prime är ett komplement till en dator, inte en ersättare.
    Ska man arbeta och göra seriösare saker så är en dator så mycket bättre då du kan ha flera mappar/fönster bredvid varandra och det finns bra program för ordbehandling.

För forum, bloggar,surf, spel och video så fungerar en tablet riktigt bra. Men saknas fortfarande några basic funktioner och vettiga program för att man ska kunna vara utan dator helt.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk

11. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tänker att som unixadmin är du ju den perfekta publiken, connectdroid. Behöver man mer? :)

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja faktiskt eftersom connectdroid är en riktig epa-app ;)

13. Ijey

Ijey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har inte rört min dator sen i måndags när jag hämtade primen, men vissa saker funkar ju sämre.Just Docs uppdaterades idag med ett mycket bättre gränssnitt för tablets, och det funkar skitbra sålänge man håller sig till att läsa dokument. Editeringen är konstigt nog lika dålig fortfarande och det funkar helt enkelt inte tillräckligt bra. Man kan skriva men inte ändra någon formatering. I standardwebbläsaren funkar inte docs alls på webben

joelbitar gillar detta.
  14. Uppenberg

Uppenberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

med splashtop så är det int mkt man saknar från en riktig pc.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk

15. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter på de flesta som att en Transformer nästan kan ersätta en laptop men inte riktigt ännu. Jag ska nog inte slänga min stationära dator men en Transformer blir det inhandlat under våren. Tack för inblicken allihopa!

Last edited: 3 feb 2012
  16. JPehrson

JPehrson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker att den helt klart är en ersättare till en laptop men jag vill ändå komplettare med en "hemma-dator". Surfning fungerar oftast men på vissa sidor, bla vissa sidor för att streama film har sidan fuckat upp. Google docs-appen är värdelös för att redigera dokument och websidan fungerar inte med varken stock eller dolphin browser. Det är synd. Annars har jag egentigen inte hittat nåt speciellt som inte går.

17. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har någon provat Chrome om det fungerar bättre med komplexa sajter som Google Docs och andra sajter som inte fungerar så bra i den inbyggda webbläsaren?

Monterat gillar detta.
  18. bagatov

bagatov Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Chrome for android klarar inte heller av google docs :(

Last edited: 9 feb 2012
  19. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag gör det mesta som du gör, är ganska sugen på att köpa en sådan här, men då gäller det för mig att jag gör mig av med min 13'' laptop, eftersom jag är en sån som inte tycker om att ha två liknande produkter när jag bara använder den ena. Sedan så har vi datorer hemma. Men jag funderar fortfarande på om jag vill byta ut min nuvarande mot prime.

Jag gör inte mer än, använder/skriver word dokument för skoluppgifter osv, kollar på film, använder Spotify, betalar räkningar, och surfar för det mesta.

Någon annan som haft liknande situation?

20. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

har du en stationär dator hemma så täcker defentivt Prime dina mobila begär om du använder den som jag.