Hur bygga appar nu när det finns ett så stort utbud av lurar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Jompe71, 25 mar 2010.

  1. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer man fastna i "J2ME träsket" nu för att göra apparna kompatibla till alla telefoner, t.ex. med preprocessning för att klara av olika upplösningar, versioner av API:et, workarounds för buggar i telefonerna etc?

    Detta leder till nästa fråga:
    Är det någon som använder NetBeans IDE som faktiskt har bra J2ME stöd för sånt, eller finns det Android plugins för det till Eclipse/IntelliJ?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 156
    Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är svårt att sia om detta, antalet telefonmodeller är fortfarande förhållandevis få och överlag verkar det mesta fungera bra även om det skall sägas att det dyker upp telefonspecifika problem redan idag som ofta har med tillverkarens implementation av Android att göra.

    Att anpassa applikationer för olika upplösningar kommer man nog inte runt, men det är relativt enkelt att göra i Android, om än tidskrävande vid mycket grafik. Det här är ett problem som väl mer eller mindre gäller alla kända plattformar.

    Hur det ser ut vid årsslutet, då vi säkert har 2-3 Android-versioner till, blir minst sagt intressant - för att inte tala om den armada av lurar som då kommer att finnas på marknaden.

    Utvecklare bakom Replica Island skrev en läsvärd artikel på ämnet här, man skall dock ha i åtanke att han är Google-anställd:
    http://replicaisland.blogspot.com/2010/01/fragmentation-more-like-fragmentawesome.html

    Vilka pluggar tänker du på till Eclipse som du har för J2ME med Netbeans, utöver måste-pluggen http://developer.android.com/sdk/eclipse-adt.html?
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tänker du på något specifikt? Du kan ju enkelt skriva en app som stödjer alla upplösningar, och som t.ex använder olika bilder/resurser för olika upplösningar.

    Sånt vad?
     
  4. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska försöka förklara vad jag är ute efter:
    I NetBeans kan man skapa 1...N konfigurationer, d.v.s. en för varje build som ska spottas ut kring kodbasen.
    Konfigurationen är egentligen en uppsättning properties runt typ upplösning, API version m.m.
    Här kan man också filtrera på resurser till bygget, såsom grafik, ljud. Man vill ju till exempel jobba mot EN kodbas och när man bygger ska ENDAST grafiken som passar repektive upplösning komma med i respektive .apk.

    Finns även stöd för preprocessning så du kan i kod kodbas mappa konfig attribut mot preprocessor makron.

    kod...

    #if RES_WIDTH < 800
    GfxHandler.loadBackground( R.drawable.bigImage );
    #else
    GfxHandler.loadBackground( R.drawable.smallImage );
    #endif

    Jag vill då inte ha ovanstående löst med if-else satser i koden. i J2ME världen skulle det bli ohanterling med tanke på hur många variationer det finns av telefoner, men det fylls ju på i ganska bra takt med Androider.
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ah. Ja, här är ju nackdelen att man på android skall göra så att en apk är komplett i sig. Därför blir din apk lite större, men programmeringsmässigt är det bättre.

    I din apk kan du t.ex ha: drawable-small, drawable-medium samt drawable-large. När du sedan accessar bilden genom att skriva R.drawable.myimage så kommer den plockas från katalogen som bäst matchar displayen, och om den inte hittas där så kollas i drawable.

    Dvs din kod blir väldigt ren.
     
  6. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Finns det något bra sätt att placera ut bilderna också? alltså jag vill att en 5 pixel stor bild ska vara 2 px från väggen --> en 10px bild ska vara 4 px från väggen.

    De flesta appar som jag skriver nu använder relativ utplacering beroende på skärmstorleken. Men det blir ju lite fel när man inte vet vilken bild den väljer.
     
  7. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Om man använder layouter som man gör i xml bör man använda dp (density-independent pixels), sp (scaled pixels based on preferred font size) istället för px. Då kommer avstånden att skalas beroende på skärmstorlek.