Hur byta halvljus lampor SAAB 95 Aero 2002

Diskussion i 'Off Topic' startad av XperiaS, 26 maj 2012.

  1. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hej, har en saab 95 aero 2002'a och en lampa ena halvljuset har nu slocknat.
    jag öppnade motorhuven och skulle byta lampan men ser ganska snabbt att det är i princip Omöjligt att få in mina händer för att kunna byta lampan..

    måste man koppla ur hela strålkastaren? och isåfall hur gör jag det på smidigast sätt?

    då är min fråga - hur f-n byter man lampor på en saab aero 2002?

    (kan tillägga att jag inte har någon användarhandbok.
    samt har googlat runt utan att hitta någon bra guide alls...) :ehm:
     
  2. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig bytt på en 02a, bara på en 98a och 10a men jag gissar att det är ungefär samma sak. Den bör vara mest lika 98an om annat. Nu säger du inte vilken sida det rör sig om men på båda två ska du ha ett stort runt lock du skruvar bort. Den biten är ganska lätt. Att få in handen är bökigt har jag för mig, men det går. Hålet är väl nästan 15 cm i diameter skulle jag tro.

    Nu kan ju detta variera beroende på motor med men ibland så har du en luftslang i vägen på högersidan. Tror att du nästan måste ta bort den för att komma åt locket. Den sitter med 4 insex-skruvar i varje ände, ingen jättegrej att ta bort.

    I värsta fall så kan du väl plocka ut hela insatsen med glas och allt, vet inte om det är en enklare operation dock.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 628
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 414
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Haha, välkommen till ingenjörerna på SAAB!

    Ägt två 9-5 ifrån samma era som dig. Det är tamejfan helt jävla omöjligt att byta lampor smidigt på de bilarna. Speciellt den ena vilken det nu var. Höger eller vänster är ett rent helvete om du inte besitter dvärghänder helt utan ben och leder.

    Först skall man skruva av ett lock som sitter nära på kloss an till allt annat i motorrummet. Efter det kommer det ett idiotiskt litet fäste runt lampan. Det värsta är att få in den nya lampan helt rakt när man har lika mycket manöverutrymme som ett JAS-plan i Tingstadstunneln. Sätter du inte lampan helt rakt, så den åker in i ringen som finns synlig framtill, blir det felaktig ljusbild.

    Sen skall fästet på lampan. Lampan brukar oftast halka fel emellan 10 och 49302 gånger beroende på hur mycket SAAB-helvetet vill jävlas med dig för dagen när fästet skall på för att säkra det hela.

    Sen på med locket. Om du hittar gängorna.

    Lycka till! :)
     
  5. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    haha, ja det var Fan ett helvete ska jag tala om....
    först efter att jag gett mig fan på att byta dessa lampor, ger ja mig ut i sommarvärmen i strålande sol och börjar kika under huven..

    inser snabbt att det aldrig kommer att gå, men ska fan försöka.

    pressar in handen mellan "röret" och lampan för att försöka skruva av locket men kan ju inte ens böja på fingrarna där inne..

    så skruvade av hela röret och batteriet för att kunna komma åt riktigt
    sen så va det ett helvete med å få lampan att passa in rakt som det skulle med spännaren...

    efter ca 30 försök så lyckas ja få lampan på plats, de va fan den minsta spännaren ja nånsin sett fick bända den över kablarna till lampan för att få det att funka.

    så efter ca 3 liter förlorad svett och en jävla massa svordomar och spottande i gassande solsken så var jag klar..

    fyfan va stolt ja va ..

    nästa gång jag ger mig på ett lamp byte igen blir det efter några öl så man kan behålla lugnet :cool:

    tack för svaren!
     
    Last edited: 27 maj 2012
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 414
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Får börja med ett grattis! :D

    Sista bytet jag gjorde innan jag bytte bil var i Umeå på vintern! DET var kul! Utomhus vid en Shell-mack dessutom.

    Efter det bytet, tills nya bilarna kom, bad jag alltid nån stackars bensinmacksanställd om hjälp istället. De skall ju tydligen hjälpa till när man köper något hos dem :)

    Att be en anställd göra det är nog det absolut bästa tipset jag kan ge...
     
  7. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Tycker inte det är svårt att byta.

    Har tom xenon på min.

    Höger fram är svårare än vänster fram, men lossa på slangklämman till gummit som sitter på Luft Masse Mätaren o tryck undan den, ger mer plats.

    Vänster fram är busenkel enligt mig, ta bort batterikåpan => hur mycket plats som helst :-P