Hur debuggar jag min app?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Tobby, 10 jul 2014.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hej, har nyligen börjat försöka lära mig programering av androidappar och har en nybörjarguide som jag följt hittills, men nu när jag startar min app med AVD så crashar appen direkt och jag undrar helt enkelt hur jag ska bära mig åt för att hitta vad som är fel? Använder Eclipse.

Har testat att gå in i Debug i Eclipse och köra appen därifrån, men sen fattar jag inte vad jag ska göra.

Tack på förhand.

Last edited: 10 jul 2014
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det första du ska göra är att kolla i LogCat. För det så behöver du inte köra i debug-läge. När appen kraschar så får du oftast en jättefin trace som visar på vad som är fel.
    Börja längst upp i tracen. Skrolla ned tills du hittar ditt paketnamn och dubbelklicka på den raden så hittar du var felet uppstod. Ofta förstår man direkt vad som är fel. Om inte så sätter du en breakpoint på den raden och kör programmet dit i debug-läge. Kolla alla variabler när den stannar och kanske stega in lite så hittar du nog vad som är fel.

Oftast så räcker det som sagt med att köra appen som vanligt och kolla i LogCat.
    Om du inte har LogCat framme så lägger du till den via menyn Windows->Show View->Other...->Android

3. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hmm. Händer ingenting när jag dubbelklickar. Antar att du menar den markerade raden?

Bli medlem eller för att visa innehållet!

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den raden är inte rätt att klicka på även om jag skrev att du skulle klicka på första raden med ditt paketnamn. Det du ska leta efter är en rad som börjar med "at", dvs. den rad som visar var felet uppstod.
    Klicka stället på:
    07-10 08:45:34.891: E/AndroidRuntime(1648): at com.prahlis.testapp1.MainMenu.onCreate(MainMenu.ja va:16)

Den raden leder till filen MainMenu.java rad 16.

Felet som uppstår är:
    android.content.res.Resources$NotFoundException: Resource ID #0x7f03001a

Det verkar saknas en resurs när aktiviteten ska skapas.

Ett tips när det gäller resursproblem är att göra en Clean och se om det hjälper när R-filen genereras om.

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tack! Problemet var att i guiden jag följer kallas default-xml-filen för main.xml och på min kallas den för activity_main.xml.

Tack så mycket för hjälpen. :)

Är det för övrigt inte märkligt att Eclipse inte varnar att jag länkar till en XML-fil som inte finns? Tycker jag får varningar om allt annat.

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Eclipse varnar om den inte hittar rätt XML-fil, men det bygger på att namnen i R-filen är korrekta.
    I ditt fall gissar jag att det handlade om att R-filen inte hade genererats om så filnamnen och resursnamnen inte hängde ihop.