Hur deklarera tull från saker skickat från kompis i USA?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lono, 18 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Inte riktigt säker vart jag skulle ställa denna frågan, men köpråd var det närmsta jag kunde komma på.:)

Har köpt lite grejer i USA som skickats till en kompis som jag har bett om att skicka vidare grejerna till Sverige. Men hur gör man då med tullen? Åker jag på tull även om det är skickat som presenter?

Värdet överstiger nog ej 1500kr. Det är en klocka, en kabel från Barnes and Noble till min Nook och ev en fällkniv från Benchmade.
    Vad ska jag be han skriva på paketet? Hade tänkt skicka med USAs(USPS) vanliga postbolag.

2. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Här står det om gåvor från ett land utanför EU Gåva från utlandet - Tullverket [NS4 version]

Det bästa är nog att skicka paketet som gåva och om det nu överstiger 500 kr, skriv flera namn på paketet som det står i länken.

Sen tror jag tråden hade passat bättre i Off Topic eftersom köpråd bara rör Android-relaterade saker.

lono gillar detta.
  3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tackar! Den länken var ju perfekt.
    Tekniskt sett så är det en kabel från Barnes and Noble till min Nook(av någon anledning så vägrar de skicka grejer utanför USA) så det är liiiiiite androidrelaterat än. :)

Fast tullens eget exempel är ju extremt förvirrande?
    Varför inkluderas skjortan som kostar 400kr i momsen? Gränsen är ju 500kr???

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.