Fråga: Hur dela WiFi-anslutning via USB-sladden från min Oneplus till en Mac?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 16 apr 2024.

1. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag skulle vilja dela min telefons WiFi-anslutning till min Macbook (Sonoma) via USB-sladden. Går det?

Jag har slagit på internetdelning via USB resp, i USB-inställningar, Delning via USB. Jag trodde att man i och med detta skulle se ett nytt nätverksgränssnitt i nätverksinställningarna på datorn men det gör man inte. I nätverksinställningarna på datorn finns bara WiFi resp Thunderbolt-brygga (som lyser rött) (samt Brandvägg).

Observera här att jag inte vill dela min mobildatauppkoppling från telefonen till datorn utan telefonen är ansluten till WiFi och denna WiFi-uppkoppling vill jag dela med datorn (tex till en dator vars WiFi-maskinvara är trasig).

2. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har du en bra usb kabel, de enklaste fungerar bara för laddning och inte data.

Annars ska det fungera, ev. behöver du kolla på någon tjänst i datorn att den inte är avstängd.

3. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag använder sladden jag fick med datorn. Den fungerar i alla fall för filöverföringar. "Räcker" det eller behöver jag en bättre sladd?

Tjänst på datorn?

Har du själv testat?

4. cobben

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Sladden bör då räcka.

Jag har sporadiskt använt usb för internet till en Win10 surfplatta, men har inte den igång just nu.
    Vad jag minns finns det ett antal tjänster in Win10 för olika internet typer, som man kommer åt via någon ikon "nertill till höger".

Jag skulle kunna köra igång plattan imorgon och kolla hur det faktiskt ser ut, har ett svagt minne av att jag behövde gå in och aktivera något där första gången jag använde usb eller en ethernet-till-usb adapter.

5. d-b

d-b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Gör gärna det, även om jag misstänker att det ser rätt annorlunda ut på en Mac.

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Har ingen erfarenhet av Mac (eller högst begr.), även om använt Linux (å knackat på Unix-terminaler för en evighet sen.)

Det borde fungera, kan man tycka (i all synnerhet som Apple, förvisso för andra scenarier säljer tex ethernet-USB adapter om datorn (av någon anledning) saknar ethernetport.

Scenariot är som du säger inte det vanliga, att man delar mobildatatrafik för att fast lina saknas eller är nere (antingen via wifi-hotspot, eller som i detta fall USB, s.k. tethering (tjudring), phone-as-modem), utan att mobilen är uppkopplad via wifi till router, acesspunkt.

Jag har själv använt det förstnämnda, trådlöst el USB, för mobildatatrafik, utan problem på Windows, men testade nu med att rycka en nätverkskabel till en Windows-dator (som saknar allt vad wifi heter), aktiverade wifi på en Android-mobil, anslöt den med USB-kabel, och valde sedan sedvanligt: Hotspot och internetdelning > USB-sammanlänkning, å det fungerade utmärkt i Windows.

När typ av USB-kabel är avklarad ovan, och om val, inställn. i mobilen är de vanliga, tror jag fokus får läggas på datorn, dess OS och ev. hårdvaran där. En första tanke var om den trasiga wifi-hårdvaran i datorn på ngt vis störde försök att ansluta till internet via USB-tethering, å att man då kanske kunde gå in på nätverksinställningar å helt enkelt stänga av wifi-modulen.

Vad har datorn för alternativa portar? Ett alternativ, om man är stationär, är ju högst ordinärt, en nätverkskabel mellan dator och router etc. som förser mobilen med wifi.

Tittar man bara lite ytligt på högst godtyckligt valda sökträffar [för USB tethering mac, etc.] verkar det vara lite mer invecklat än man först trodde, men det kan vara en missuppfattning från min sida.

(Jag hoppas du inte tar illa upp, men det ser ju lite märkligt när man själv ofta fick höra, för decennier sedan, om Apple/Mac, "det bara funkar", "vad ni krånglar med autoexec, config" etc. ;)Apple gör riktigt bra grejer med hög kvalité å prestanda, som ofta är snygga; men man kan få jobba lite med inställningar även där.)

Det verkar inte gå, enligt somliga, enligt andra inte utan tredjepartsprogramvara/drivrutiner eller dylikt om äldre Android som inte fungerar m Mac (å kanske bara för vissa versioner av OS).

Så, nyckelord kan vara USB tethering Android, å Mac (givetvis :)).

USB Tethering - Apple Community
    https://www.makeuseof.com/tag/configure-android-usb-tethering-mac-os-x/
    How can I tether an Android to a Mac via USB cable? - Speedify Knowledge Base

View: https://www.youtube.com/watch?v=32lM27TGNFM

View: https://www.youtube.com/watch?v=zlhc1V01EK4

7. cobben

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Om du har en Mac har du nog ingen glädje av att veta hur tjänsterna i en Windoze burk ser ut.

Förutom kablar så finns det även olika varianter på usb i datorer och mobiler, usb2 usb3 osv., som har varierande funktionalitet.

Hur man kollar upp det vet jag inte idag.