Tips: Hur du bättrar på flytet i din Android-telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av ηπρg, 26 sept 2010.

1. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en kort guide till hur du får din telefon med Android att flyta på lite bättre. Inget som finns med här krävs det root för att åstadkomma.

Krav
    1. Android (en version som stödjer programmen som används)
    2. En någorlunda snabb telefon (fungerar inte på htc wildfire t.ex.).
    3. Aktivera alla fönsteranimeringar.

Rekommenderat
    1. HTC Sense

Tips:
    1. Använd inte 3D appdrawer på telefoner som inte är high-end. HTC Desire och snabbare fungerar bäst.
    2. Om du inte har Sense så ställ in Spare Parts på lite snabbare animationer eftersom det blir väldigt långsamt (inte hackigt dock).

A1
    Installera Launcher Pro och aktivera 3D App Drawer. Ställ sedan in Opening Speed (båda två) på väldigt låg (0-1). Aktivera inte high quality scrolling, det fungerar inte särskilt bra även fast du har en snabb telefon. Det går att dölja statusbaren med den och det ser ganska neat ut men det finns en del buggar med den (en del av bilden kan hamna utanför vid vissa tillfällen/händelser)http://www.androlib.com/android.application.com-fede-launcher-Ezxp.aspx

A2
    Installera Spare Parts och ställ in Window animations och Transition animations på Slow eller Very Slow.http://www.androlib.com/android.application.com-androidapps-spare_parts-qtm.aspx EDIT: På CyanogenMod6 blir animationerna outhärdligt långa men med standard ROM:en så fungerar det utmärkt.

A3
    Avaktivera Levande Bakgrundsbilder om du har någon sådan, skillnaden är verkligen märkbar.

Du borde nu märka att du har en mjuk animation när du byter mellan olika fönster och när du stänger ner dem. Jag upplever i alla fall att det blir mycket mjukare och jag misstänker att det här är en stor anledning till varför många tycker att iOS är så mycket trevligare än Android. Med massor av animationer som döljer det eventuella slowdownsen så märker man inte dem.

Ett annat tips för de som gillar transparent och stilrena utseenden.

B1
    Digital Clock Widget är en klocka som du kan göra transparent och med en hel del inställningsmöjligheter. Kombinera den med Snowstorm och SwitchPro Widget och du har en väldigt schysst hemskärm.
    http://www.androlib.com/android.application.com-maize-digitalclock-jmzB.aspx http://www.androlib.com/android.application.f1nally-snowstorm-jFjq.aspx

Nu borde det se ut ungefär såhär.

Bli medlem eller för att visa innehållet!
    B2
    Android Agenda widget går att anpassa så att den passar med resten av dina widgets. http://www.androlib.com/android.application.com-roflharrison-agenda-zFBn.aspx

Last edited: 27 nov 2010
  2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Första fyra länkarna är döda. Annars en bra guide! ;)

Får man fråga varför du har censurerat batteriet i Switchpro?

3. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag hade vetat det själv så hade du fått frågat ::).

Ska försöka fixa länkarna.

EDIT: Länkarna fixade.

Last edited: 26 sept 2010
  4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har också misstänkt ett tag att det är just olika transition-animationer som gör att folk tycker att iPhone är så snabb. Så länge folk ser att det händer nått på skärmen gör det inget om de får vänta lite.

Själv gillar jag inte dessa animationer utan tycker det känns som telefonen går i slow motion när man har dom. Opening speed på app-drawern har jag tex satt till 7. Men det är bara min personliga åsikt ;)

5. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt tips med animationer är att stänga av det helt; det gör en enorm skillnad för mig iaf. Första dagen känns det lite fattigt och trist, men man "glömmer" väldigt snabbt bort hur det såg ut och vänjer sig vid att allt händer mycket snabbare :)

6. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man gör det får man dock stå ut med att det blir lite hackigt. Om du har en mjuk animation som gör att det hinner ladda klart så slipper man den otrevliga upplevelsen, men det är ju ganska stor skillnad mellan olika personer vad de tycker.

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Startar du en app som ligger i minnet är den uppe på en millisekund, och i minnet ligger ju de appar du använder oftast och senast. Om den startar upp från ROM så tar det ibland någon sekund, och då kan det förstås upplevas som "hackigt" (man pekar, inget händer på en sekund, sen är appen igång). Men i de flesta fall märker jag inte av det. Många appar, t.ex. Greed, ger ju dessutom en välkomstskärm som kommer fram på en millisekund och sen laddas själva appen! Men som du säger, det är en smaksak antar jag :)

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om man vill ha flyt så bör man väl inte aktivera 3D App Drawer i Launcher Pro? På min version är det fortfarande experminental och det antar jag betyder att det inte är så säkert att den är så stabil. (Och därmed eventuellt inte så snabb och fin?)

9. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Utvecklare brukare göra så för att inte behöva ge support. Kolla på google och deras beta-stämplar på sin mjukvara. Den kan vara kvar i flera år.

10. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Skulle det här ge prestanda förbättringar eller försämringar på min HTC Hero?

EDIT: Generellt sett på en HTC Hero såklart, lite svårt att säga utan att veta vad jag har installerat annars.

Last edited: 27 sept 2010
  11. e2zippo

e2zippo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Stabil är den, dock är 2d-drawern mycket snabbare och har mycket bättre flyt, så den är att rekommendera, däremot är 3d-drawern att föredra om man kör någon Froyo-rom, iaf på min Hero.

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 637
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tyckte också det var riktigt trevligt med Launcher Pro.

Stängde av 3d-drawer nu, och visst var det bättre med den avstängd. Okej att man tappade nån effekt här och där, men snabbhet är viktigast

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ingen guide jag skulle rekommendera då första tipset är ett som är så ologiskt så det är ju löjligt.

14. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför är den det tycker du? Om du har provat det kommer du märka en stor skillnad iaf om det är en HTC Desire då det är den enda telefonen jag har provat det på.

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

3d app drawern kan omöjligen vara mindre prestandakrävande än utan.

Sent from my HTC Desire

16. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

...Att den kräver mindre prestanda är in samma sak som att det flyter på bättre. testa att stänga av alla animationer på din dator och du får se hur trevligt det är.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Min egna empiriska studie visar inte att det skulle uppfattas som bättre flyt på min Desire med 3D app drawer. Snarare tvärtom.

18. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterade den lite.

19. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur fungerar det på en HTC Legend (eller motsvarande)?

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Visste inte om det om Spare Parts. Sjukt soft det blev nu! :)