Hur få starkare ljud?

Diskussion i 'Allmänt' startad av DefSyde, 11 dec 2023.

Taggar:
  1. DefSyde

DefSyde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja, jag brukar koppla min s22 till bilens aux och måste sätta volym på max både i mobilen och på bilens stereo för att kunna höra hög volym. När min sambo sätter i sin iphone 13 så kan ljudet bli så starkt att man inte behöver ha på max. Varför kan inte min s22 ha lika starkt ljud? Det är verkligen stor skillnad mellan de båda mobilerna..

2. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Kan det vara nåt typ läge för hörlurar som hoppar igång som en säkerhetsåtgärd.

3. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

@DefSyde@DefSyde Jag får högt ljud i min S23+, så kolla som @laserturken@laserturken skrev att din lur inte har volymbegränsningar påslaget.
    I Inställningar>Utvecklaraltarnativ>Sök på "medievolymgräns" kan du bocka AV den begränsningen permanent.

Du kan också testa höja ljudet med en Equalizer-app, här är några förslag Best EQ apps Poweramp och Wavelet har jag själv testat.
    Går att få tag på gratis "Pro-versioner" på mobilism.org sidan om du inte vill betala för appen.
    Om du inte vill "färga ljudet" med +/- bas, diskant, osv välj ett "flat"-alternativ (EQ-kurvan är helt neutral).
    Sedan höjer du upp 1 steg på samtliga från lägsta bas till högsta diskant. Fortsätt med 1 steg till tills du är nöjd eller du får distorsion...

4. DefSyde

DefSyde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svar. Min volymbegränsning är redan avstängd och testat att höjja alla band i en eq. Blev lite högre volym med eq men tappade sin krispighet.

Ställde samma fråga på sweclockers och där sa nån att det kan bero på tillverkare av adapter usb c till 3,5mm. Har en apple orginal nu men har beställt en från samsung då samma märke kan fungera bättre med varrandra. Min sambo har en iphone med adapter från apple å där blir det bra ljud iaf.

F5:ad gillar detta.
  5. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Har en sån här:

View: https://www.youtube.com/watch?v=97R5SjsYaxo

(En BT-mottagare som man ansluter till AUX-ingången på bilstereon.)

Den ger hyfsat hög volym jämfört med en telefon. Har testat olika telefoner (telefoner med hörlursuttag och med telefoner man behöver adapter på) och i olika bilar. Bäst vart det ändå med mottagaren jag nämnde ovan då jag kunde använda en EQ för att boosta ljudet i telefonen innan. Gjorde jag likadant med telefonens eget uttag/adapter blev snabbt ljudet dåligt.

Och sen kanske man skall nämna det att har man en äldre bil/stereo från "MP3-eran", typ 2000-2010 så har många stereos dämpning för att MP3-spelare som ofta användes då var mycket kraftigare än dagens telefoner. Blev ofta att man höjde alldeles för mycket då.

Själv har jag en lite äldre bil (2007) där jag jag har varit inne i huvudenheten och tagit bort motstånden till aux-porten just för den anledningen och det gjorde verkligen skillnad på hur mycket man behövde höja på själva huvudenheten.

Och så jag tipsa om en bra EQ som heter EQFY. Där kan ställa om hur mycket och lite man vill boosta ljudet. För övrigt en en snygg app som gör det som vill ha bra. Kan ställa profiler och hur många band man vill ha i EQ:n osv. Tror att den marknadsförs för användning av just till Spotify men skit i det för den funkar till alla appar.

Taskigt ljud är inte ok...

6. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Apple är ju välkända att inte samarbeta så bra med andra märken så där kan du ha en trolig orsak. Skall du ha riktigt bra ljud så köper du en dragonfly red.