Hur fan är det tänkt att en NAND-backup ska funka?

Discussion in 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' started by söder, Sep 2, 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag förstår inte.

Jag hade en backup från mitt standard ROM. Sen har jag haft CM6 nu i några dagar.

Idag har jag problem med mitt SIM-kort, så jag skulle se om det var något fel på CM.

Gick i RA Recovery och tog backup på CM6. Sedan gjorde jag en total wipe, la in min gamla rom, kom fram till att jag hade samma SIM-problem där, gick in i Recoveryn igen, gjorde en wipe, och sedan återställde jag CM6.

Nu när jag boot:ar upp, så är det den där första guiden för att ställa in telefonen igen.

Är det inte tänkte att en Nandroid-backup ska återställa EXAKT som det var när backup:en gjordes?

EDIT: Dessutom, hur gör ni andra med Googles egna "backup"? Det är bra att den har koll på psw's för wlan och sådan, men jag tycker det bara är jobbigt när telefonen själv försöker återställa programmen. Det blir alltid fullt minne också då, eftersom det själv installerar alla på det interna minnet igen utan att bry sig om att jag hade de flesta på SD.

Hur gör ni andra?

/Söder

Last edited: Sep 2, 2010
  2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har änsålänge vigt mitt liv till NAND-backupen för att komma tillbaks till den ROM som jag hade (som jag var nöjd med alla inställningar i) innan jag började skicka in en annan ROM. Det har inte failat för mig en enda gång såhär långt. Nog för att jag kan göra ett lite mer organiserat test senare i veckan/helgen, men jag kan inte minnas att jag någonsin haft problem med det.

Testade du att återställa NAND-backupen en gång till så att du verkligen kan återupprepa fenomenet?

Jag använder mig inte så mycket av Googles egna backup. Jag byter inte så mycket nät, har så många program att hålla reda på (kör Shaddapp för att öronmärka de jag tycker är vettiga), osv. Om den backupen är aktiv är det för att den aktiverats av något annat och inget jag tänker på att aktivera/avaktivera för varje wipe/ominstallation, osv...

3. söder

MINA ENHETER

Jag testade att återställa igen ja, och varje gång kommer den där Android-gubben fram, och telefonen börjar installera alla program igen.

Precis som att inte allt kom med i Nandroid-backupen.

Dock finns alla mina ikoner frar på skrivbordet, dock med widgets som inte kunnat laddats.

Sen kör Google igång med att installera program som jag haft installerade, även sådan som jag inte hade installerade senast. :(

Detta blir massa problem, då jag OM jag ska återställa program, vill göra det med Titanium Backup.

Men hur som helst, så tycker jag att en Nandroid ska göra allt EXAKT?

Vad finns i en nandroid egentligen? Allt utom radio?

/Söder

4. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Som jag fattat det så sparar nandroid inga inställlningar utan bara din rom. Om man inte flashat några teman eller liknadne så kan man lika gärna spara zip filen på sd kortet och flasha igen.
    Men kan ha fel.

5. nikjensie

nikjensie Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nand backup tar bakup på hela telefonens "state". Den har fungerat otroligt bra även för mig förutom EN gång då jag fick samma fenomen som du. Dock har jag antagit att det var jag som klantade mig och wipe:at något först och sen backat upp... för sedan dess har det aldrig hänt igen...

Jag sparar alltid en nand när jag byter/testar ROMs... underbart att kunna gå tillbaka EXAKT där man var innan pillandet...

//Nik

6. söder

MINA ENHETER

Jag wipeade cache och dalvik. Får man inte det? Innan nandroid alltså?

/Söder

7. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Varför gjorde du det innan?`Låter dumt...

8. söder

MINA ENHETER

Jo tydligen var det dumt. Men jag gjorde det av den anledningen att jag inte ville ha gammal cache när jag restoreade. Eftersom det aldrig skadar att rensa cachen tänkte jag att det inte skulle spela någon roll om man gjorde det innan en nandroid heller.

Men det gör det visst.

/Söder

9. nikjensie

nikjensie Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Wipe:ar du cache och dalvik så rensar du dina inställningar... därav ditt dilemma...

Gör alltid nand först så du har hela backupen.... när du sen restorar så kan du ju leka med wipe:andet...

Men då har vi iallafall hittat problemet....

... om du vill ha en liknelse i form av Windows ...typ... XP... så har du i princip tagit bort din profilmapp under Docs & Settings.... och SEN gjort backup....

//Nik

10. söder

MINA ENHETER

Men det är ju konstigt väl?

Jag kan ju gå in och ta wipe på Cache och dalvik och sedan bara boot:a om. Då har jag ju inte förlorat något, bara speed:at upp lite?

Det var därför jag inte trodde det gjorde något att wipe:a cache och dalvik först, innan jag gjorde Nandroid.

/Söder

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Troligen har något gått fel i din wipe.

Kolla annars innehållet på data.img från din backup med unyaffs. Finns filerna mot förmodan där?