Hur fan har du råd?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Northlander, 30 jun 2010.

1. Northlander

Northlander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten filosofi-fråga.

Får ni ofta justifiera varför ni har en mobil ifrån det dyrare skiktet (tex en samsung galaxy s, eller desire):money:? Jag är lite rädd att det kommer sticka i ögonen på arbetskamrater/klasskompisar när man "slänger" upp en mindre Oled-tv ur fickan på fikarasten, ni vet samma känsla som man kan uppleva när man läser om ryska miljardärer som äger fotbollslag i England (Vem fan har han mördat för att få råd med allt!!?). Jag vill inte ha en dyr mobil (tex en samsung galaxy 9000 s :P)för att "imponera" på folk, utan bara för mig själv som ett praktiskt litet multiverktyg, leksak.
    Skulle förmodligen kunna sitta i en grotta och ha den enkom för mig själv..my precious.

Kul att höra vad ni har upplevt/tycker.

2. pubisboy

pubisboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

har inte hört nåt sånt än om min ganska nya Desire, men jag fick då spara bra länge innan jag hade råd med den så om nån tror att jag skaffat den för att skryta om mina tillgångar så har de allt annat än rätt :)

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

tja... enligt snittet i sverige, bland de som är pryltokiga så kommer din telefon anses vara en budgettelefon i jämförelse med 3GS och 4 som kommer nu.
    de kostar ju några tusen till så jag skulle inte vara direkt orolig om det inte är så att alla i din vänskapskrets sitter med 5110i och 3210i :P och inte fattar tjusningen med färgskärm.

4. Susanna

Susanna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Mina vänner och arbetskamrater tycker bara att min Desire är himla fin och vill också ha en :) Men det kan ju vara en åldersgrej också, jag umgås mig mest med folk under 30. Men om nån skulle kommentera mitt väl av dyr mobil så svarar jag att jag har arbetat och sparat ihop pengar till den och inte supit upp dem ;)

5. Loomastic

Loomastic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Känns som alla har något hål som fylls med lite för mycket pengar. Är det inte bilen, båten, husvagnen, Utekvällar på krogen, klockor, hemmabio eller kläder så är det ett trevligt multiverktygi form av en bra Android-telefon.

För vissa man möter är det helt galet att man kan lägga 5000 på en schysst telefon, medan de gladeligen hostar upp samma summa för en spoiler till BMW:n eller en stilig kavaj :)

Jag behöver sällan försvara mitt val av android eller snitsig telefon. (iFolk verkar dock vara oförstående till att det kan finnas något utanför Jobs-bubblan). Bland bekanta får man bara ett leende ochen suck över vad teknikfreaken nu har köpt sig :)

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror inte det är någon i jag känner som är så förvånad över att jag har en fin relativt dyr telefon eftersom jag pryltokig och det vet nog alla jag känner. De flesta hade nog varit lite förvånade om jag sprungit runt med en äldre telefon. Det jag oftast får frågan om är varför har du en android eller rättare sagt varför har du inte en iPhone längre? Och varför är den bättre än iPhone väldigt svåra frågor att svara på när de som frågar inte är utvecklare eller pryltokiga själva.

7. Northlander

Northlander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"fick då spara bra länge innan jag hade råd med den",rätt gött att höra på ett sätt!, jag är nog funtad som er..ni verkar ha en vettig syn till pengar och investering. Varför spendera pengar på en massa "godis", eller JL t-shirts (det var ett tag sedan dom var i mode iofs), när man kan lägga det på något mer konkret/kul/användbart?

"(iFolk verkar dock vara oförstående till att det kan finnas något utanför Jobs-bubblan)." Jo dom verkar lite väl nischade; rätt kul att se omdömen på Ipad/prisjakt haha, någon skrev typ "jag har köpt en ipad, men vad fan ska man ha den till???" skulle inte förvåna mig ifall dom snart kan pantsätta sin själ i en Isoul. :)

8. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag hade väl redan ställt in mig på att ta med bindningstid och Telenor är så roliga att Hero, Legend och Desire "kostar" lika mycket :P

Blev dock inte Desire utan Legend, känns som att den ger några fler timmar i batteriet :)

9. daviden

daviden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Är en dyr telefon verkligen statuspryl nu för tiden?
    Lyfter inte ens ett ögonbryn längre då jag ser en dyrare telefon i någons ägo.

10. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Jag har driver eget företag och handlar det jag behöver.
    Körde tidigare med en NXM 5800 i ett par år
    Folk frågade mig varför jag inte hade en iphone innan jag skaffade min Galaxy S, tekniknörd ut i fingerspetsarna..
    Jag Svarade alltid att det är en status/fjortislur som jag inte skulle ta i med tång..
    Droidarna är högre rankade än Äpplena enl nördarna som använder prisjakt.
    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103&o=lokal_rank#prodlista

11. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Nästan alla jag känner har dessa telefoner, pratas inte om att de är dyra, Kanske beror på vilken typ av folk man beblandar sig med :)
    Man är typ mobbad om man inte har en.

12. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Med tanke på vad en iphone kostar så är ju te x Desire nästan billig ;)

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 064
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Varför lägga tid på att bry sig om vad andra tycker/inte tycker?
    Jag köper mina prylar till mig själv och ingen annan...

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

iPhone kostar ju mycket endast för att Apple är efterblivna, inte för att man får något speciellt för pengarna.

Vad gäller penga frågan angående mobiler har jag ingen aning om varför jag alltid köper dyra mobiler. Har bara blivit så, även om jag inte har mycket pengar. Var ett par år sen jag köpte en mobil som kostade under 4-5k..

15. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har liten snopp, så jag kompenserar med dyr telefon.

Nej, jag har aldrig tänkt så. Snarare så skyltar jag inte med luren. Mest med tanke på hur lätt det är att rycka den ur näven.

16. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Asså köper man en telefon för att man skall flasha med den då köper man så kallad jagtelefon(iphone) Det är BARA idioter som köper den, sorry men jag hatar iphone användare. Vill verkligen bara att dom skall raseras från jorden. Android är för dom som vill ha den som en bästa kompis, inget designpiss att lägga i fickan och flasha med.

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Öh, varför då? Det luktar lite avund. Raseras från jorden? Bara idioter? Hatar?

Hm..

18. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

hahahaha avund :P nä du, jag kanske uttryckte mig lite för hårt, men men det är min åsikt. Jag är ingen iPhone användare, jag ser inte tjusningen i att skaffa en telefon för 8-9000kr som inte kan ens göra hälften av vad en Android kan göra. Och nu när 4an kommer blir man ju ännu mera sur på folk som köper telefonen.

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu travar nog allt inläggen väl mycket utanför ämnesområdet, det finns ett par olika trådar där iPhone vs what not redan diskuteras.

Jag brukar själv köpa en ny telefon var 18:e månad och då brukar väl prislappen hamna på ca 5 000kr. Min erfarenhet är att de flesta inte lägger så stor vikt vid vilken telefon man har, men visst spärrar den teknikintresserade upp ögonen extra mycket om någon har det senaste i mobiltelefonväg. Det handlar väl mer om ren nyfikenhet än avundsjuka i sådana fall dock!

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jantelagen kallas fenomenet. Det är fult att tjäna pengar.