Fråga: Hur får jag telefonen att sluta försöka med 3g?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Superstefan, 29 nov 2011.

1. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag befinner mig rätt ofta där 3g-mottagningen är ganska dålig, exempelvis på kontoret.

När jag försöker använda mobilen till någon datatjänst blir det ofta att den först försöker med 3g, inser att det inte fungerar då täckningen är för dålig, växlar till "H" (som det indikeras där uppe...vad står det egentligen för?), inser att "här finns ju 3g! jag byter omedelbart!", försöker med 3g igen, misslyckas, osv osv osv. Ibland kan den hålla på en minut, då brukar jag tröttna.
    Vid de tillfällen när den inte känner av 3g-närheten går det alldeles utmärkt att köra på "H". Kan även nämna att telefonen fungerar utmärkt med 3g då man befinner sig på vettig plats, så det bör ju inte vara hårdvaruknas.

Det blir ganska frustrerande eftersom man inte kommer någonvart på grund av att telefonen är överambitiös och optimistisk. Finns det något smidigt sätt att blockera 3g-försökandet så att jag åtminstone alltid kan komma åt saker över nätet, även om det medför lägre hastighet?

Tack på förhand:)

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    H är HSDPA, i folkmun kallat turbo-3G, dvs det är en snabbare variant av 3G så det är inget fel, det som du beskriver är snarare att du har en sämre uppkoppling när du "bara" får 3G om du däremot hamnar på E eller G så blir du överkopplad till 2G-nätet (GSM) och då går det långsamt att surfa.

Superstefan och googleye gillar detta.
  3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det där hjälpte, du får ett tack :-)

Sent from my Desire HD

4. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Åfan, då var jag fel ute med andra ord. :innocent:

Däremot kvarstår ändå mitt bekymmer (om än något omformulerat):
    Finns det något sätt att begränsa telefonen till antingen "vanligt" 3G, eller till 2G-nätet?
    För om jag har sporadisk HSDPA-täckning bör jag ju åtminstone ha minst lika bra täckning mot de övriga, och därmed kanske kunna ha en långsammare men betydligt mer stabil uppkoppling?

5. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

vill du använda endast gsm-nätet så ändrar du i inställningar-trådlöst/nätverk-mobilanätverk-nätläge där väljer du det du vill använda.
    mvh jensa

Superstefan gillar detta.
  6. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Växlingen mellan 3G och H är normalt inget du behöver bry dig om, den ska skifta mellan dessa nät obemärkt, om den däremot hoppar mellan 3G/h och E/G då ska man nog kanske fundera på att begränsa till bara GSM vilket du gör i inställningen som jeensa beskriver.

3G/H går på en basstation (mast) och GSM går på en annan så det är ju inte säkert du får en stabilare uppkoppling bara för att du begränsar till GSM, den blir dock väldigt mycket långsammare.

Superstefan gillar detta.