Fråga: Hur får man OTG att fungera?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Ascii, 7 jun 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Testar OTG med en OTG-kabel jag köpte till min S3 på Ebay och den verkar inte vilja hitta mitt USB-minne? Minnet är ett 64 GB Patriot Supersonic Magnum USB 3.0 formaterat till NTFS (exFAT från början) men när jag kopplar det till luren får jag upp detta:

ROMen jag kör är InsertCoin 2.0.2.

2. Julmust

Julmust Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Kan ju ha att göra med att det är formaterat till ntfs, har läst om folk som har problem med det...
    Hittade detta också

" I don't have an answer on that, but thought I should mention that I've been messing with an otg cable with my one x and it won't work if I format the pen drive in ntfs or exfat, has to be just fat system.
    Reason I thought you may want to know that is if you're thinking of getting a big drive for big movie files...I just got a 64gb and it won't format as just fat, only gives me the option of exfat and ntfs and also, the biggest file size you can transfer onto fat is 4gb"

Dessutom så finns det kernels där man har lagt till stöd för ntfs så det är risk för att det är därför.

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

3. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Just det ja, så kan det vara. Testade på S3an också och det funkade inte där. Fan också, NTFS är ju najs att ha på en 64 GB-sticka.

4. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Ja precis. FAT-32 är ju ett jäkla skit om man vill ha större filer... Var väl därför Samsung införde stöd för exFAT på sina telefoner om jag inte har helt fel för mig.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fast exFAT är ju också ett proprietärt filsystem, ägt av Microsoft, precis som NTFS :/

6. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jaha :/ men hade för mig att touchwiz formaterade Sd-kort till exFAT och att det var lite problem om man bytade till AOSP då det inte hade stöd för det.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nope. 64 GB minneskort (typ Sandisk's UHS-I 64 GB) är förformaterat till exFAT från fabrik och det stöds i TouchWiz-roms medan samma sdkort inte stöds i AOSP för att som sagt exFAT är proprietärt. Man kan dock formatera minneskortet till FAT32 för att få det att fungera, men till en begränsning att man inte kan hantera filer större än 4GB. På minneskort kanske detta inte behövs men på mitt USB-minne lägger jag ofta in stora filer och då är endast NTFS aktivt för min del.

Så att använda det som OTG verkar vara lönlöst. Fan då.

8. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Aa, det är så det ligger till :) jo fick formatera om mitt Sd kort på s3an när jag byta till aosp romar men hade inga gigantiska filer så det funka för mig :P

Ja man vill ju kunna ha stora filer på ett sånt kort. Hur är det med ext3/4, eller vad dem heter? Dem är ju universella. Kan du inte formatera till det? Eller eftersom du har rootat kan du inte flasha en kernel som klarar ntfs?

Last edited: 7 jun 2013
  9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Med ext-filsystemet måste jag ha ett externt program som mountar det i Windows då windows inte stödjer ext.

Finns inga custom kernels ute till 4.2.2 då det är en leak.

10. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Du kan inte fixa en bootbar USB sticka med Linux på, typ Ubuntu. För Linux stödjer ju ext

11. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Det är ju oftast relativt enkelt :)

Annars kan man ju göra som du sa. hittade detta.

" ext4 does not yet have as much support as ext2 and ext3 on non-Linux operating systems. ext2 and ext3 have stable drivers such as Ext2IFS, which are not yet available for ext4. It is possible to create compatible ext4 filesystems for use in Windows by disabling the extents feature, and sometimes specifying an inode size.[17] Another option for using ext4 in Windows is to use Ext2Fsd,[18] an open-source driver that, like Ext2IFS, supports writing in ext4 partitions where extents have been disabled. Viewing and copying files from ext4 to Windows, even with extents enabled, is also possible with the Ext2Read software.[19] However, there are no available drivers that provide full read and write compatibility with Windows."

12. Julmust

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Annars får man ju fixa så telefonen kan läsa/skriva ntfs då hittade jag det här. Här bara läst lite...

http://www.xda-developers.com/android/full-ntfs-readwrite-support-for-android/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.paragon.mounter&hl=en

Den understa verkar vara populär men funkar inte om man har 4.2.2 tyvärr. Men du kan ju hålla ögonen på den :) dem skulle fixa det stod det.

Vissa använder denna guiden. Men 4.2.2 blir fortfarandeett problem... http://www.droidforums.net/forum/an...gon-s-guide-ntfs-sd-cards-file-sizes-4gb.html

Ascii gillar detta.