Hur får man symbian kontakter till Androiden SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ufolk, 4 maj 2011.

  1. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sökt men ej funnit rätt svar på min fråga... Fel forum oxå men alla trådar här ska ju raderas så..:teeth:

    Vad jag förstår så räcker det med ett Gmailkonto för att få in alla sina kontakter till Androidluren...

    Har en N97 med S60V5 och ska nu byta till SGS2 min första Android... :P

    Har Gmailkonto men inte outlook så jag kan inte synka via det.

    Alla kontakter (namn och tel.nr+bild) i telen är synkat i OVI suite och på ovi.com.

    Finns det något simpelt sätt att överföra mina kontakter i ovi till Gmailkontot så alla kontakter "merge:ar" ihop med namn, tel. nr, bild och emailadress på Gmail?

    Tacksam för alla sorts svar och synpunkter!

    BTW så tycker jag ni ska köpa min N97 har annons på köp&sälj, funkar klockrent och med garanti till 20120205... :teeth:
     
  2. BoZo_

    BoZo_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. djberndt

    djberndt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    haha.. "was that so hard?".. så skön!
     
  4. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Man behöver ju inte vara elak när en människa ber om hjälp...

    Självklart har jag googlat till förbannelse men inte hittat annat än den lösningen med outlook därför frågar jag här i tron av att det finns trevliga människor som kan hjälpa till...

    Men ack så fel jag hade tydligen.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för ett riktigt svar men tyvärr så stödjer inte N97:an detta på grund av att jag inte har MfE installerat då jag inte orkade skaffa ett Mail For Exchange konto.

    Tänkte att det borde finnas något litet prog som convertar kontakterna från symbian till vcf eller nåt... typ...

    "-Ja, jag vet inte.... Å sedan blev allt svart" :D
     
  7. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Är det möjligt att exportera dina kontakter från ovi.com till en CSV-fil? Om så är fallet behöver du bara importera filen till Google Contacts.

    Ett annat alternativ är att du importerar dina kontakter till ditt SIM-kort från din mobiltelefon/Ovi Suite/ovi.com och att du sedan, i din nya Androidlur, importerar SIM-kontakterna till ditt Googlekonto (Contacts -> Import/Export -> Import from SIM card).
     
  8. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Mmmm, grejen med simkortet är ju att det inte kan innehålla/spara annat än namn och telenr... Inga bilder + mail eller annan info sparas, tyvärr.
     
  9. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Om det inte är möjligt att på något sätt plocka en CSV-fil eller liknande från Ovi Suite eller ovi.com blir du nästan tvungen att manuellt fylla i saknade fält i Google Contacts efter att ha importerat dina SIM-kontakter.
     
    Last edited: 4 maj 2011
  10. hobbes

    hobbes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack så hemskt mycket för alla tips!!! :)

    Alternativen var : Kopiera kontakter = gick bara till sim kort och det var då min hjärna körde fast... *he,he*
    Alt. 2 : Kopiera visitkort = till annat minne... Det funkade att göra alla alltså!

    När jag sedan kopierade allt till sdhc kortet och pulat in i datorn så blir det ju en separat "visitkortsfil" (vcf) för varje person!! *suck*
    Vid försök att importera till Gmail så går det bara att ta en i taget alltså!

    Kan man "slå ihop" dem till en enda exelfil (CSV) på något sätt? Det går ju att importera csv filer till Gmail så....

    -Ja ja, annars får jag importera en i taget bara om inget annat går...

    Tack ännu en gång!
     
  12. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Nu har jag inte N97, men i min Nokia N900 går jag in på kontakter, väljer där "Exportera", "Alla kontakter", väljer vCard 2.1 eller 3.0 och liksom för dig exporteras de till en mapp med en fil för varje namn.

    Men när jag provar att gå in på importera finns å andra sidan valen "Importera kontaktfil" och "Importera kontaktmapp" så jag gissar att det borde gå att spara hela mappen på minneskortet och se'n bara importera hela skiten på SGS II se'n.

    Jag har förvisso inte provat, men det låter rimligt. (Om inte annat har du ju i alla fall sparat alla kontakterna på minneskortet, så du inte behöver skriva in dem en och en med alla telefonnummer, websidor, adresser och så vidare..)
     
  13. ufolk

    ufolk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Symbian S60V5 verkar inte vara något likt Maemo5 så det alternativet har inte jag tyvärr...

    Har ju alla kontakter som en separat fil för varje person nu iaf, så det löser sig med att separat överföra alla till Gmail och efter de finns där så ska det ju räcka att logga in med den nya SGS2:an som jag förstår och sedan vips! så har man alla i luren oxå!

    Ellar som du skrev: de finns ju på Msdhc kortet oxå bara att importera antar jag!

    Tack ännu en gång alla för alla tips! :D
     
    Last edited: 5 maj 2011