Hur flashar man en uppdatering via USB

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kloppstock, 19 okt 2024.

1. Kloppstock

Kloppstock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Här ser ni en gammal Xperia telefon som jag av misstag råkade uppdatera till senaste versionen
    E5603_30.2.A.2.1 som gjorde en sak sämre

Download Official Firmwares Sony Xperia M5 E5603 | SamSony
    Lolipop = E5603_30.1.A.1.33_1297-5796_MTN-ZA.ftf

Är kanske versionen jag borde ja haft innan jag
    uppdaterade till Marshmallow? att döma av denna sida, när jag nu vill jag göra en version rollback, men är det verkligen rätt version?

väredena.jpg

Problemet är iaf att det händer inget mer när jag trycker på volym ner och sätter
    in laddaren i USB på datorn, det som sker är att Xperia startar upp och startar sedan om sig! om och om igen innan den tagit sig in i OP, tills dess jag släpper volym ner knappen, då startar den upp normalt men ingen flashning påbörjas, och det kommer inget felmeddelande i Sony Mobile flasher heller, jag är inte i MTP mode heller, utan är i USB laddning som det ska vara.

ROM Sony Xperia M5 (E5603 / E5606 / E5653) - addROM

"Select all the Checkbox under Wipe area and Click on the Flash button to begin the flashing process:"

Varför ska jag välja wipe? (ta bort all data från telefonen?) kanske är det ett måste för att USB ska igenkänna telefonen när
    den pluggas in?

Last edited: 19 okt 2024
  2. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Igen har nånsin gjort en flash uppdatering av en android? som igenkänner
    nått mönster?

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Det är väl en säkerhetsfunktion att man inte kan nedgradera Android-version, utan att samtidigt återställa alla användardata först?
    Att nedgradera har ju använts för att kunna få tillgång till äldre buggar i äldre versioner, för att få åtkomst till data. Därför infördes en sådan spärr.

Har du för övrigt tänkt igenom vilka enorma säkerhetsbrister du utsätter dig för, när du verkar använda Android 5 respektive 6? Det är alltså versioner som är tio år gamla, som är behäftade med ett antal säkerhetsbrister som uppdagats under åren som gått sedan dess. Du borde varken betrakta din personliga information eller din finansiella information som säker på en sådan telefon.

mattihp och Kloppstock gillar detta.
  4. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Du antar, men det låter samtidigt trovärdigt

Finns inga risker när det handlar om smartphones, eller......jag kan erkänna att jag inte kan utesluta att det just nu kan ha hänt någon form av Sim-kortskapning om det nu existerar som fenomen?

För mitt Hallonkort har börjat kräva nytt uppgivande av pin kod varje gång telefonen startas om, och efter att man uppgivit den koden så påstår nu min Alcatel 1 sedan idag! att jag är uppkopplad mot 3's nät, visst Hallon hyr av 3, men kundtjänst sa idag att det ska stå Hallon i hörnet på skärmen, inte 3, det är skumt

Men du har rätt! i att tiden är inne att köpa ny mobil så att man kan komma åt Tinder appen först nu & det är svårt på Xperia M5

Kan du rekomendera någon annan telefon i medelprisklassen än denna? för 999
    https://www.netonnet.se/art/mobil-s...ampaign=p-se-netonnet-mobil-pmax&gad_source=1

Last edited: 21 okt 2024
  5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    977
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså nej, en sån är en burner telefon. Köp begagnat under tusenlappen som släpptes efter 2020.

Asawi gillar detta.
  6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    mattihp gillar detta.
  7. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Vad betyder burner?

Inte begagnat under tusenlappen, du menar oanvänd oöppnad förpackning för under tusenlappen!

Tack för tipset om att 4 gb kan behövas, jag menade nog mellanprisklassen för mig ;), ska kolla på tradera om den finns begagnad och oöppnad för under 1000 din snåle fan!

8. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Jag fick en på 6 gb Xiaomi Redmi Note 7 för under 1000 kr obruten förpackning på Tradera

Så det är den vi tillsammans allihop kommer att få felsöka här på forumet i framtiden ;)

9. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Grattis! Den har ju några år på nacken, men kommer nog att tjäna dig väl!

Tillägg: Hoppas bara att batteriet inte mått alltför dåligt av att ha legat orört i flera år.

Last edited: 28 okt 2024
  10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Den modellen kör, såvitt jag kan se, Android 10, en version som släpptes 2019.

Att köpa en telefon som har en fem år gammal Android-version tycker jag inte var något särskilt bra val. Särskilt inte om du vill använda den en längre tid. Nu lär det inte dröja alltför länge innan du börjar få problem med att vissa appar inte vill funka, så som du tidigare upplevt.

Om du hade pungat ut för en vanlig och vettig Android-telefon, typ Pixel, så skulle du ju kunna använda den i många år framöver, då de fortsätter att få uppdateringar länge.

11. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I sak håller jag med dig! Men inser att den här personen verkar göra principsak av att köpa på det här viset. Då är trots allt den här mobilen ett bättre val än något med 2 GB arbetsminne. Säkerhetsuppdateringar står nog rätt långt ner på prioritets-listan för trådskaparen.
    Återstår att se hur batteriet mår efter denna långa dvala, men kanske det går bra. :D

12. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Och vad är det som säger att säljaren köpte den 2019 och sedan låtit den ligga?, det kan ju vara ett ganska modernt felköp ochså, detta ska jag faktiskt fråga honom om

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    du tänker en modell från 2019, nytillverkad senaste två åren?
    Nä inte så troligt

14. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Nej jag tänker att användaren kanske har köpt den för bara något år sedan och att den således kanske inte legat länge oöppnad i garderoben

15. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Är Pixel inte en sydostasiatisk telefon också? för jag tänker mig att du är kritisk till det konceptet & att detta är vad som leder till ej fungerande appar

Din Pixel misstänker jag hade kostat många tusenlappar fler, att jag öh valde säkerhetstillägget på 50 kr som gör att jag får retur om paketet inte kommer fram eller om telefonen inte motsvarar förväntningar! ska jag vara tacksam för att gick med på :)

Last edited: 29 okt 2024
  16. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Spelar väl ingen roll när säljaren köpte den. Den har ju inte laddats sedan den lades i lådan. Vilket då bör ha varit runt 2020. Men jag håller tummarna för att batteriet mår bra!

17. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tror nog mer att det är Androidversion som bekymrar. Men jag tror inte det är något du med din användning kommer att märka av på ett tag. Bank ID har t.ex. Android 7 som krav så där har du lite marginal och jag har en känsa av att det kanske är det viktigaste för dig.

18. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Men om den aldrig har laddats någonsin av användaren, så borde det väl inte vara ett problem att ladda den 5 år senare bara för att den legat oladdad, du menar att batterier som aldrig laddas? utarmas av korrosion och andra svåra fackord :)

19. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja. Ett batteri som ligger oladdat under lång tid tappar kapacitet. Hur mycket? Vet ej!

20. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ytterligare en kommentar om batteri:
    Även om batteriet definitivt inte mår bra av att ligga urladdat under lång tid behöver det inte innebära något stort problem. Det kan vara svårt att få igång laddningen första gången, men var bara tålmodig, låt den ligga med laddaren kopplad så kommer den nog igång till slut. Detta gäller första laddningen. Sen ska det fungera som vanligt.

Kloppstock gillar detta.