Hur flytta data från gammal surfplatta till en ny platta?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av palle.blomman, 25 jul 2013.

1. palle.blomman

palle.blomman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.
    Sitter nu med 2 surfplattor, en gammal och en ny.
    Jag skulle vilja få över en del saker från den gamla till den nya, som t.ex de resultat och framgångar som gjorts i vissa spel, dvs kunna fortsätta å spela på den nya plattan där jag var då jag nu avecklar den gamla.
    Hur gör jag detta?

Kan tänka mig att ev följande lösningar kan finnas.
    - Kopiera "någonting" till dator, men vad och hur enklast
    - Spara "samma någonting" till minneskort
    - eller slutligen använda någon typ av backupptjänst, men vad ska då sparas och vilken tjänst är lämplig för det.

Jag ska "samtidigt" öppna ett nytt konto på google-play, som jag vill fortsätta att "köra" emot. Har detta någon betydelse i sammanhanget? om JA, när bör jag då göra det i "överföringsprocessen".

Har tämligen god datorvana med både hårdvara och mjukvara då det gäller windowsdatorer, men här i Androidens värld känner jag mig som en tafflig nybörjare.
    Har självklart redan sökt i forumet men inte hittat något som passar in på mitt behov, men finns det någon bra tråd eller annan info om detta så tar jag gärna emot en länk dit, annars så hoppas jag på några bra svar från er där ute.

Tack på förhand, för den hjälp jag hoppas på.

/palle

2. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tror det är root och sedan Titanium Backup som gäller för att föra över appdata. Inte så kunnig inom detta område men något sånt borde det vara.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

3. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är korrekt. Om du vill flytta appdata mellan olika enheter så är Titanium Backup ett alternativ. Det kräver dock root.

Det finns även en app som ska klara detta utan root. Har själv inte provat den, men den har fått högt betyd i play store, och är från skaparen av Rom Manager. Kan vara värd att titta in på..

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koushikdutta.backup.license

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Jag kör med Helium när jag byter telefon. Dom apparna jag kört backup på har fungerat, har tyvärr inte testat på något spel då jag inte spelar på mobilen. Ser dock ingen anledning till att det inte skulle fungera när det gör det på allt annat jag använt Helium till.

Skickat med Tapatalk

5. palle.blomman

palle.blomman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har väl i princip förstått vad roota betyder, men aldrig gjort det.
    För mig låter det som overkill.
    Den här frågan måste ju vara hur vanlig som helst med tanke på hur ofta folk byter telefoner, och rootar är väl inget som var man håller på med.

Jag surfadet runt lite bland tipsen och det verkar väl som att det kan finnas något där, utan att behöva roota. Såg även att det finns appar för flytta appar och data till SD-kort.
    Om man går kortvägen, vad ska man då flytta. Är det hela appen eller finns det några datafiler som man ska ta och appen gör man en ren installation från googel-play igen?