Nu är jag inte jätteinsatt i detta, men det gör kanske också att jag kan förklara på en nivå som du förstår

(förresten kunde du postat detta som en ny tråd, då det bara till ganska liten del har med batteritid att göra)
Just hur du ser om telefonen eller rootad och flashad eller inte, har jag svårt att svara på, då min N4 har blivit stulen och jag har inte fått tag på någon ny ännu. Men om någon med en "ren" N4 kan berätta vad det ska stå under Settings - About Phone, så kan ni ju jämföra om det står samma.
Batteritiden verkar vara lite olika på N4an. Vissa är helnöjda, medan andra verkar dras med en bugg, som antingen beror på hur Google implementerat operativsystemet med processsorn, eller eventuellt på att det är någon eller några appar som drar en massa energi utan att det märks (vilket skulle kunna lagras under "Android System/OS" i Battery use).
Franco-kernelen är en operativsystemskärna som du flashar in på din telefon. Så vad betyder flasha, då?
Jo, om vi börjar med root, så är det så att du, som vanlig användare, inte har fullständiga rättigheter till din telefon. Detta är väl en säkerhetsgrej - för att inte vem som helst som inte kan tekniken riktigt, ska kunna råka ha sönder sin telefon genom att rota för djupt i inställningarna. Men för den som vill riskera detta, finns rootning. Det innebär att man haxxar sig igenom det skydd som finns, så att man får rättigheter att göra ungefär precis vad man vill med telefonen. Detta ger för det första möjlighet för vissa funktionaliteter som extra inställningar eller vissa appar. För det andra ger det dig möjlighet att installera vad du vill på telefonen - dvs flasha.
http://www.androidcentral.com/rooting-it-me-some-qa (några år gammal nu, iofs - via swedroids wiki)
Flasha är alltså att du installerar, inte bara vanliga appar, utan grejer på en djupare nivån i telefonen - som ett nytt operativsystem. Så man flashar alltså in en ny ROM, när man byter ut Google vanliga Android mot något som någon hemmafixare eller Cyanogenmod har trixat ihop. Jag har trixat lite med mina förra telefoner, HTC Hero och Sensation, när de började kännas gamla och slöa - med varierade resultat. Det kräver en del tid, många saker blir buggigare och på det hela uppfattar jag det inte som att det gör saker lättare - det är mer en rolig grej för dem som gillar och vill lägga en massa tid på att tweaka sina lurar. (Säg emot mig om ni tycker annorlunda!)
Exakt hur du går till väga, om du vill genomföra detta - eller om du vill ställa fler frågor om det - ser du lättast om du går in i den forumdel för Nexus 4 som handlar om ROMar och sånt. Leta lite där eller fråga, så kan någon ge dig några bra länkar till guider för att roota och vad man vill flasha och sånt.
https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=209
Alternativt frågar du i en ny tråd i detta forumet, så smutsar vi inte ner batteritids-tråden med en massa off-topic-snack.
Jag hoppas att jag fick det någorlunda förståeligt och att jag samtidigt inte är helt ute och cyklar. Någon får rätta mig i så fall.

Click to expand...