Diskussion: Hur förhåller ni er till teknikjättarna?

Diskussion i 'Allmänt' startad av barfotalallare, 22 jul 2024.

Taggar:
  1. barfotalallare

barfotalallare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Första inlägget och inte mycket erfarenhet av forumet, men någon MOD får gärna ta bort mitt inlägg om det blivit fel.

Fråga: Hur förhåller ni er till teknikjättarna?

Det är ingen nyhet att de stora teknikbolagen skopar upp all data dom kan, tjänar pengar på allt och alla dom kan och påverkar säkert mig och andra på sätt man inte vet. Det senaste halvåret har jag försökt sätta mig in i vad privacy/security/anonymity är och har åsikten att det alltid är bättre att göra något än att ge upp helt. Och det känns ganska skönt.

Jag har skaffat lösenordshanterare, ändrat inställningar i min iPhone (arbetstelefon), accepterar inte cookies osv. Jag är fullt medveten om att jag inte håller Google eller Apple helt borta, då jag inte är så noga, men jag gör och har gjort något för min egen privacy/security/anonymity - och på så sätt påverkat på "större skala". Hoppas jag.

Jag ska även skaffa en privat telefon, då jag hittills lallat runt bara med en jobbtelefon. Det har varit en iPhone som jag verkligen minimerat appar och inställningar på. Och det har känts bra. Men när jag nu ska saffa en egen har jag surrat runt på internet och försökt förstå mig på "DeGoogled" telefoner - och det verkar vara ett svart hål, fast helt åt andra hållet mot vad teknikjättarna är, när man läser om all drama som verkar ske bakom kulisserna hos programmerarna.

Hade uppskattat om någon med längre erfarenhet kunde beskriva lite hur det varit med t.ex. GrapheneOS. Har mobilt BankID alltid fungerat? Hur lång kan väntetiden vara om en större bugg gör att telefonen saknar en vital del och väntar på uppdatering? Hur känner du kring att det, enligt mig i alla fall, verkar vara ganska omogna människor som driver diverse projekt?

När jag var yngre laborerade jag jättemycket med Custom ROMs osv. Installerade Cyanogenmod på min Galaxy S3 och satt upp till 04 på skolkvällar för att jag råkade halvt "bricka" min telefon. Jag har inte ont av att krångla med tekniken. Tycker snarare det är lite kul. Det jag är ute efter är verkligen vad jag skriver i frågan. Hur tänker och reflekterar ni kring allt?

Uppskattar alla svar, tankar och formuleringar ni vill dela med er av :)

PS. Tror ni Fairphone 5 kommer blir DeGoogle-alternativ? Har inte gjort någon efterforskning på detta. DS.

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Svårt att veta. HMD Skyline ska få ett Detox läge där man kopplar bort en massa:
    HMD Skyline: More than a pretty face

Men både Fairphone och HMD har ju som sagt android i grunden. Men man kan ju om möjligt använda andra tjänster än Googles egna.

3. barfotalallare

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tips! Kändes som hela hemsidan var bloatware men fint att se att idén om en hållbar telefon lever!

4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Intressant inlägg!
    Mitt inlägg blir en beskrivning av hur jag själv gör.
    I dagsläget kör jag tre telefoner paralellt på samma Googlekonto.
    Primärtelefonen är en Google Pixel 6a, och två "skrottelefoner" utan SIM-kort, Moto G30 och Moto G6 Play.
    Själv "lider jag av "approfobi", så på prmärluren har jag bara det allra mest nödvändiga av appar. Använder den i all huvudsak till sånt som kräver SIM.
    "Skrotlurarna" används till att testa appar, casting till Google Nest Hub, och allt möjligt annat via WiFi hemma. Ungefär som en nätbräda.
    Har helt slutat att roota och köra customrom.
    Är en mycket liten användare av sociala media, bara tre olika tek fora på fb. Inget annat.
    Har Mobilt BankID på Pixel 6a och Moto G30.
    Väljer nyköp med så rent Android som möjligt. Vad jag förstår har Pixel och Moto blant de renaste.
    Ungefär så är det.

Edit: Moto G30 och G6 Play är två av mina pensionerade primärtelefoner.

Last edited: 22 jul 2024
    barfotalallare gillar detta.
  5. barfotalallare

Mottagna gillanden:
    0
    Med approfobi menar du att du inte vill ha så "skräpig" telefon/teknik antar jag? Jag försöker ha min telefon och dator ganska städad också, men syftar mer i denna tråden på att jag även vill städa upp mitt digitala DNA om man får lov att låta så skitnödig. Försvåra för folk som tjänar pengar på min aktivitet, göra mig själv mindre påverkad av algoritmer osv, men ändå med en tanke på balans mellan det och bekvämlighet.

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    478
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det finns som bekant grader i helvetet (men det är ändå ett helvete) :). Och även bland de (användare) som väljer att göra några medvetna val kan nog variationen vara ganska stor. En del kan vara drivet av de behov de uppfattar att de har i kombination med en önskan om enkla lösningar. Någon kanske försöker att åtminstone undvika att använda Google till allt, och avstår t.ex. från att använda dess inloggning på andra tjänster (där sådan möjlighet förekommer); andra kanske försöker minska exponeringen genom val av appar (t.ex. kalender, karta etc. med tillhörande funktioner), eller tjänster på webben, och stänger av diverse "tidslinjer", backup, synkningar och löser det på annat sätt, är ej inloggade där så är möjligt, eller ser över behörigheter, i den mån det hjälper. Någon tredje kanske fnyser åt alltihopa och sitter å löder ihop "4G-mobiler" (kom ihåg att 5G är farligt...) i någon koja med gamla GSM-telefoner. :)

Ja, en del projekt kan nog vara lite kufiga. "Jo ni förstår, som sista livlina för våra mobiler har vi herr å fru Andersson, som kommer att segla på en båt i Nordsjön med en server och satellitlänk."

Ja, sedan några decennier sitter nog en del telefonoperatörer och undrar: hur gick det här till, vi ägde ju allt å lite till? Tjänsteleverantörerna tog över helt.

Men är det alternativ till Android du söker kan jag tyvärr inte bidra, funderade dock ett tag på Sailfish till en äldre Sony.

Som jag sade i annat sammanhang: det kan vara ohälsosamt att dra uppmärksamhet till sig; obemärkt lever man lugnast, dvs gör man väsen av sig kan man räkna med att det uppmärksammas i någon form. Om man då försvinner in i en grå massa hos en av de stora, där de inte har några fotografier, dokument, e-post eller annat av mängd att använda, vad blir skillnaden?

7. barfotalallare

Mottagna gillanden:
    0
    Hänger nog inte helt med på vad du menar. Men jag håller helt med om att det finns variationer. Och det tycker jag är hoppfullt. Att veta att det faktiskt gör någonting att Google inte kan se hela mitt Fotobibliotek, men Google kanske ändå har en profil på vem jag är.

Jag håller inte med om att man lever lugnast obemärkt. Men det där är högst personligt. Det blir en dålig liknelse, men om alla människor på stan plötsligt skulle klä av sig kläderna så skulle inte jag haka på. Att ha koll på vad jag lämnar efter mig på internet, vilka tjänster och hemsidor jag "sprider mitt spår på" och vad jag engagerar mig i gör mig lugnare. Men det var nog inte det du menade nu när jag skriver.

Jag vet bara att det känns väldigt skönt att "städa upp mitt digitala liv" och är nyfiken på hur andra människor gör. För mig lutar det åt att fortsätta använda iPhone, men att göra det medvetet och minimalt. Jag är dock väldigt nyfiken och road av tanken på att "mecka" med en ny telefon och ett nytt OS.

8. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Med "appofobi", (självkonstruerad), menar jag en rädsla för allt som har med appar att göra. Är inte appen mycket nödvändig, så lnstalleras den inte på primärluren.
    Är den lite nödvändig läggs den på Moto G30, typ väder appar, 1177, radio och TV, fb och Messenger, Eniro etc. Sen kör jag dom via WiFi hemma.
    Alla appar som jag jag inte känner från tidigare testas först på Moto G6 play. Den är jag inte så noga med.
    Allt som har med bank och ekonomi att göra körs på datorn.
    Helt nödvändiga appar är Mobilt BankID, Nova, Kivra etc. Dom körs på alla tre lurarna.
    Detta är i korta drag min "appofobi".

9. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Använder du internet? Uppenbarligen. Du är spårad på alla sätt och vis. Spendera energin på något vettigare.

MultiMan, eastbound och stelex gillar detta.
  10. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Mitt strå till stacken är att jag aldrig haft några social media appar, jag ringer och sms'ar. Annars gör jag "allt" annat med mobilen.

11. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Såg denna texten nyligen:
    " With a pocket full of cash
    and a tank full of gas, you’re free.
    With electric vehicles and digital currency, you’re controlled.
    "

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ojdå... Vad tycker du jag ska spendera energien på? Krypa in i en trång grotta och dra något tungt över mig? Eller vad gör du själv för vettigt så du inte blir spårad?

Btw. Jag spenderar ingen energi på att unvika att bli spårad. För mig är det nog 78 år för sent.

13. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Oh man, if that's what you believe I think you're allready fucked. You are tracked when going to the gas station, paying for the gas with your cash, and leaving town where ever you're heading.

Knorkas gillar detta.
  14. barfotalallare

Mottagna gillanden:
    0
    Din lilla knickedick! :D Jag skrev att jag vet om att jag är spårad men gillar tanken på att ha lite bättre koll på VART och av VAD jag är spårad av. Jag förstår att folk känner sig uppgivna, saknar kunskap, är arga och frustrerade - även här. Men personligen tror jag inte att det är antingen eller.

På samma sätt som man kan rensa bland allt bröte hemma och inte dela med sig av varenda liten sak tilll en random kollega - så känner jag att det är skönt att sortera i mitt digitala liv. På samma sätt som det är skönt att ha storstädat hemma. För mig känns det inte lönlöst. Det är därför jag är nyfiken på vad andra har för tankar om det - så tack för att du delar med dig!<3

15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Who said that he payed for the gas?

stelex gillar detta.
  16. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    En sak kan vi säkert vara överens om och det är att vi nödvändigtvis är i jävligt stort behov av elektroniken av idag. Utan den stannar samhället eller kanske tom det mänskliga livet på jorden, i vart fall i vår nuvarande form. Sedan om vi är totalt utlämnade åt företagen som ser till att vi får ström i våra kontakt i väggarna i våra hem eller värme på våra element vintertid eller vatten i kranarna när vi vrider på kranen. Vad som sedan kommer att hända om de sk solstormarna slår ut allt i elektronikväg på jorden får väl framtiden utvisa?

Nu bor jag på landet men är nästan i princip lika utlämnad som de som bor i städerna. Slås elen ut så ligger man ju jävligt risigt till, åtminstone vintertid. Vatten kan hjälpligt pumpa upp för hand ur min brunn. Mat från butikerna är däremot en knepigare eftersom allt idag går på data. En kortvarig hjälp är väl att cykla ut till bönderna och köpa lite mat - så länge som mina kontanter räcker.

Vad beträffar just datorer och telekom så är jag extremt kritisk till operativsystemet MS Win 11 och har tom gått tillbaka till MS Win 10 på en av mina datorer som jag tidigare hade Win 11 på. Frågan är väl vad som kommer att hända med Win 10 nästa höst när MS slutar uppdatera operativsystemet? Jag kör Mozilla Firefox paralellt med TOR eftersom jag anser Firefox är den säkraste webläsaren. På varenda websida jag besöker så stänger jag av cookies manuellt.
    Vad beträffar BankID har jag bara BankID för stationär dator och laptop. Jag har ju inte ens en smartphone utan kör fortfarande idag 2024 med gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Och som bekant fungerar inte mobilt BankID på dom.
    Vad beträffar email så har jag mestadels Googles Gmail och MS Outlook och de är ju klara spioner på mig som privatperson så jag håller sakta men säkert på att gå över till Protonmail. Hur säkert nu Protonmail är vet man inte riktigt nu när företaget fått nya amerikanska ägare.

Att man är övervakad behöver man ju knappast betvivla. Så det bästa på sikt är naturligtvis att lämna länder som Sverige bakom sig och sopa igen spåren efter sig och dra till en annan del av världen. :cool:

stelex gillar detta.