Hej! Första inlägget och inte mycket erfarenhet av forumet, men någon MOD får gärna ta bort mitt inlägg om det blivit fel.
Fråga: Hur förhåller ni er till teknikjättarna?
Det är ingen nyhet att de stora teknikbolagen skopar upp all data dom kan, tjänar pengar på allt och alla dom kan och påverkar säkert mig och andra på sätt man inte vet. Det senaste halvåret har jag försökt sätta mig in i vad privacy/security/anonymity är och har åsikten att det alltid är bättre att göra något än att ge upp helt. Och det känns ganska skönt.
Jag har skaffat lösenordshanterare, ändrat inställningar i min iPhone (arbetstelefon), accepterar inte cookies osv. Jag är fullt medveten om att jag inte håller Google eller Apple helt borta, då jag inte är så noga, men jag gör och har gjort något för min egen privacy/security/anonymity - och på så sätt påverkat på "större skala". Hoppas jag.
Jag ska även skaffa en privat telefon, då jag hittills lallat runt bara med en jobbtelefon. Det har varit en iPhone som jag verkligen minimerat appar och inställningar på. Och det har känts bra. Men när jag nu ska saffa en egen har jag surrat runt på internet och försökt förstå mig på "DeGoogled" telefoner - och det verkar vara ett svart hål, fast helt åt andra hållet mot vad teknikjättarna är, när man läser om all drama som verkar ske bakom kulisserna hos programmerarna.
Hade uppskattat om någon med längre erfarenhet kunde beskriva lite hur det varit med t.ex. GrapheneOS. Har mobilt BankID alltid fungerat? Hur lång kan väntetiden vara om en större bugg gör att telefonen saknar en vital del och väntar på uppdatering? Hur känner du kring att det, enligt mig i alla fall, verkar vara ganska omogna människor som driver diverse projekt?
När jag var yngre laborerade jag jättemycket med Custom ROMs osv. Installerade Cyanogenmod på min Galaxy S3 och satt upp till 04 på skolkvällar för att jag råkade halvt "bricka" min telefon. Jag har inte ont av att krångla med tekniken. Tycker snarare det är lite kul. Det jag är ute efter är verkligen vad jag skriver i frågan. Hur tänker och reflekterar ni kring allt?
Uppskattar alla svar, tankar och formuleringar ni vill dela med er av
PS. Tror ni Fairphone 5 kommer blir DeGoogle-alternativ? Har inte gjort någon efterforskning på detta. DS.
Click to expand...