Problem: Hur förhindra jag autom kopiering till ICloud Drive från en pc där jag inte är inlog med Apple id?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av TheresesiPhone, 15 mar 2024.

Taggar:
  1. TheresesiPhone

TheresesiPhone Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt problem:
    Jag kopierade mina bilder från min iPhone till en portabelts SSD-hårddisk. Jag använder Utforskaren på en pc (som inte är min). Kopplade in både iPhone + SSD med sladd i pcn. Jag var inte inloggad på iCloud på pcn. Jag var inte inloggad på mitt Apple id på pcn. Har aldrig varit inloggad på dem på pcn.

Trots det blev plötsligt mitt iCloud på Iphonen proppfullt. Plötsligt låg alla gamla mappar+gamla foton/filmer (från gamla kameror mm) från SSD på min iCloud Drive och tog massor av plats.

Jag har bara lagt över från iPhone till SSD. Jag har inte lagt över från SDD till iPhone.

Jag började ta bort dem från iCloud Drive. Men så insåg jag att när jag kopplar ihop SSD + IPhone nästa gång så kommer ju de synka på samma mystiska sätt och ta bort samma filer på SSD. Vilket absolut inte får hända då det är min backup-hårddisk för gamla bilder från många år.

Mina frågor:
    1. Hur hamnade de gamla mapparna+gamla foton/filmer från SSD till min ICloud Drive utan att jag aktivt valt det?
    2. Hur får jag bort dem från iCloud Drive utan att de raderas från SSD nästa gång jag vill kopiera över nya bilder?
    3. Om nr 2 inte går, hur löser jag det så jag får behålla alla gamla mappar/bilder på SSD nästa gång jag ska kopiera över bilder från iPhone till SSD?
    4. Hur förhindrar jag att samma sak händer igen? Så inte iCloud Drive blir fullt igen nästa gång jag ska kopiera över bilder?