Hur fungerar dagens videosamtal?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Stefan-1987, 31 jul 2012.

1. Stefan-1987

Stefan-1987 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej! Undrar hur det fungerar idag med videosamtal med Android? För länge, länge sedan ägde jag en NEC e616 och kontantkort från 3. Då var det väldigt enkelt att ringa videosamtal till andra som hade en kamera på framsidan av telefonen. Då behövde man inga applikationer osv. Hur fungerar det idag? Tjejen ska åka iväg och shoppa om någon timma och då tänkte jag överraska henne bara så hon blir lite chockad. Känner enbart till Skype som är populärt idag, dock ingenting vi använder. Verkar vara lite enklare med iPhone då man behöver bara gå in på Facetime, tror jag det heter? Tjejen har en iPhone 4 och jag har en Galaxy Nexus samt en Galaxy Tab som enbart kan köras via WiFi.

Tacksam för svar!

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om hon har Google+ så kan du starta en Hangout. Google Talk verkar sakna app för iPhone. Skype funkar nog bra.

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är bara enklare på iphone om den andra har iphone, och dessutom kör på wifi (om inte det ändrats på senare tid)

Google talk är ju lite samma sak fast det funkar liksom face time bara mot samma plattform, med undantaget att du kan röst/videochatta med pc/mac(?) som kör gtalk via gmail.

4. vongen

vongen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

5. whatsif

whatsif Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sen är det ju så att en selling-point för 3G när det kom var videosamtal. Man blev ju hyfsat lack på Steve när han framför facetime som något ballt när det funnits i 10 år. Han har bara gjort det proprietärt och enbart fungerandes på wlan. Folk reagerar med ett fint litet oohhh, Steve kan! (sarkasmen står hög här.)
    Jag skulle faktiskt tro att om man försökte med videosamtal på sin SGS3 så är det vanliga gamla fina standarden så man kan ringa från Samsung till LG utan app.

6. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

När videosamtal introducerades med 3G var tekniken inte mogen, då var kameror och skärmar riktigt dåliga och operatörerna tog ut hutlösa minutpriser.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nja, det stämmer inte. Kanske mätt med dagens standarder men då var det både bra bild, bra kameror och över lag bra priser. Priserna var bra mycket tack vare att 3, som var de enda med videosamtal i början, hade gratis videosamtal inom 3. Alla ens kompisar som kunde köra videosamtal hade därför gratis minuttaxa videosamtal till.

Så även om det verkade sämre förr om du jämför med idag var det bra mycket mer än överkomligt när det lanserades!

8. klodvig

klodvig Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För 69kr/mån är det fortfarande minutkostnadsfria videosamtal inom 3 (för det får du också minutkostnadsfria pratsamtal inom 3 samt i fasta nätet).
    Personligen skulle jag aldrig köpa en mobil som inte klarar vanliga videosamtal. Både kul och praktiskt när man ska visa nåt för den man ringer upp.

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
  10. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Det finns inte många smartphones som klarar "vanlig" videosamtal nu för tiden.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. klodvig

klodvig Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

De mobiler jag haft dvs Samsung Galaxy S, SII, SIII och Note har alla kunnat ringa vanliga videosamtal. Och det är trots allt ett antal miljoner...:)

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Det är Samsung själva som lagt in stöd för det. HTC, Sony (Ericsson), Motorola, apple eller Nexus telefoner har inget stöd för det.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

13. klodvig

klodvig Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, det är inte utan att man börjar förstå varför Samsungs mobiler är en sån försäljningssuccé!