Hur fungerar GPS:en

Diskussion i 'Galaxy S' startad av android25, 16 aug 2010.

1. android25

android25 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag funderar på att köpa en Galaxy S.
    Då undrar jag hur det fungerar med GPS:en, drar den någon datatrafik(isf hur mkt) eller är det som en vanlig GPS? Kommer det kosta något att använda GPS:en?

2. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    om du ska använda telefonen till GPS bör du kanske ta en annan lur/avvakta ny mjukvara på telefonen det finns nämligen en del personer som har haft problem med GPS funktionen i telefonen det är dock ett mjukvaruproblem

3. android25

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej tack för det svaret, men det är ju inte riktigt svaret på min fråga.

4. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    haha. Ja det var tyvärr verkligen fel sak att önska sig om man köper denna lur.
    Men som tidigare talare har nämnt så är det ett mjukvaruproblem och om jag mins rätt så har Samsung US lovat en uppdatering i September. MEN det behöver ju inte betyda att vi får den just då. Även om det är "rätt" troligt.

5. android25

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har inte tänkt att köpa den för ha den som gps i första hand men undrar mer i allmänhet hur det är med gps i mobilen?

6. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Inte helsäker, men väldigt lite pga Agps.

Ja, om du använde google maps (datatrafik)

Nej, om du använder ett program med interna kartor t.ex. Navigon eller CoPilot.

7. Koenig

Koenig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den genererar lite datatrafik om jag har förstått det rätt, eftersom den kommunicerar med en ntp-server.

Men det är nog försvinnande lite, sen beror det ju också på vilken app du använder för att navigera med, vissa kräver ju en Internetuppkoppling för att hela tiden ladda kartor.

Medans andra kommer med förinstallerade kartor.

8. android25

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej, kostar programen/kartorna något?

9. Koenig

Koenig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inte maps, men Navigon kostar.

Man kan nog säga som så att de som kommer med förinstallerade kartor kostar.

10. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sen kan man ju säga som så att om du är rädd för att telefonen ska dra datatrafik, då är du inne på helt fel spår och bör välja nån annan.

Den drar massor av trafik om du vill använda den som det är tänkt. Då bortser vi från GPS:n alltså, som drar en försvinnande liten mängd i förhållande till allt annat som slukar datatrafik. Jag gör nog av med en gig i månaden bara på surf och synkning.

11. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Ja att inte köra med ett "fast pris" på data trafiken är rätt dumt då priset ligger på kring 70kr hos de flesta operatörer... Ligger som föregående talare (kring 1 gig/månad) och då använder jag ändå wifi när jag är hemma.

12. christi@n

christi@n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

GPS:en i sig själv drar ju ingen datatrafik, fungerar alltså som vilken GPS som helst. (förutom försumbar trafik som används av AGPS, vilket helt enkelt är ett sätt för GPSen att använda telemasterna för att få en snabbare positionering.)

Så, som det skrivs ovan är det applikationerna som styr. Använder du Google Maps så tankas ju kartorna ner till telefonen hela tiden, vilket genererar datatrafik. Finns kartorna på telefonen såsom i en vanlig bilnavigator så blir det ingen datatrafik.

13. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Inte bra vad jag läst och sett

14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

MapDroyd är iofs gratis (för närvarande i alla fall), och det lagrar väldigt utrymmessnåla vektoriserade kartor (baserade på Open Street Maps) på telefonens minneskort. Kartorna är av acceptabel kvalité vad beträffar större orter och vägar, men har vissa brister på mindre orter.
    Man kan inte använda MapDroyd för "Turn By Turn"-navigering, men som en enkel karta med din position enligt GPS så fungerar det bra.

Ett alternativ som kostar en liten slant är NavDroyd. Det kommer från samma utvecklare som MapDroyd. Det kostar cirka 50 kronor, och då får man även möjlighet att söka POI's, samt en väldigt enkel "Turn By Turn"-navigering för bilvägar och gångvägar.
    Det är givetvis inte en applikation som kan mäta sig med exempelvis CoPilot eller Navigon, med ser man till det ynka priset är det ett bra budgetalternativ.

Last edited: 16 aug 2010