Hur funkar Chromecast egentligen?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bjom, 6 maj 2018.

1. bjom

bjom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har bränt sönder HDMI-utgången från min Windowsdator med en defekt HDMI-kabel under resa i Spanien och har köpt en Chromecast för att överleva tills jag kommer hem. Det går att få över innehåll i Chromeflikar till TVn och välja att visa samma innehåll på datorn och TVn. Jag har tom kommit på hur jag lurar Chromecast att visa nedladdade videofiler genom att spela upp i en Chromeflik i stället för i VLC som vanligt. Men det är något konstigt när jag ska visa SVTPlay. SVTPlay "fryser" i PCn men kör på i Chromecast. Det verkar som om det fanns inbyggt stöd för SVTPlay som tar över och att programmet spelas upp med direkt Internetanslutning mellan Chromecast och SVTPlay. Det är ganska förargligt för när jag ska visa geoblockerat innehåll med hjälp av VPN tar det slut så fort jag kopplar in Chromecast som då kör Internet direkt utan VPN. Det går att komma runt genom att först ladda ned SVTPlayprogrammet och sedan köra filen men opraktiskt och tar extra tid.

Är det så att Chromecast har inbyggda appar för en dj-kla massa strömningstjänster runt hela världen, däribland SVTPlay, och finns det nåt sätt att tvinga den att köra från PCn i stället?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Chromecasten är ganska dum. Din mobil, webbläsare, platta etc agerar bara fjärrkontroll till Chromecasten. Du skickar vad som ska spelas upp och Chromecasten fixar resten. Den har inga appar utan hämtar videoströmmen själv från den info din "fjärrkontroll" skickar.

bernard gillar detta.
  3. bjom

bjom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Att den är dum verkar ju mer troligt än att den är försedd med en massa appar. Men varför agerar den helt annorlunda med SVTplay än med andra streamingkällor jag testat? I de senare fallen kommer inga "fjärrkontroller", det blir en ren spegling av skärmen.

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att de andra källorna/apparna är dumma... ;) Nejdå, inte dumma, men de har inte inbyggt Chromecast-stöd. Det har t.ex. SVT Play

Last edited: 6 maj 2018
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alltså, appar med Chromecast-stöd funkar så att de skickar över en länk till Chromecasten, och därefter funkar Chromecasten som en dator (typ...) och visar det den hämtar direkt från nätet genom länken.
    När du visar saker genom appar som inte har Chromecast-stöd får den ingen länk utan kommunicerar istället med din mobil/dator och spelalr innehållet från den.

Tillägg: Du kan ju även för SVT Play välja att spegla mobilskärmen istället för att köra den inbyggd Chromecastningen. Brukar inte alls bli lika bra, men det går... Med PC har jag inte gjort det, så där vet jag inte. (Missförstod först lite vad det var du var ute efter)

Last edited: 6 maj 2018
    bernard gillar detta.
  6. bjom

bjom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det där med länken förklarar ju hela beteendet. Jag har småningom lyckats få till spegling av SVTplay på min Windows PC. Det visas en liten Cast-ikon som man kan klicka på i stället för att gå via inställningsmenyn i Chrome. Men det måste göras i rätt ögonblick, dvs när man satt SVTplay i helskärmsläge och videon körs, för när man fört över skärmen till Chromecast tappar man helt alla kontrollmöjligheter på PCn. Men väl där funkar det bra, utom att man inte kan pausa om man skulle vilja.
    Så jag har inte lärt mig älska, men väl leva med Chromecast i PCn.

När jag hunnit så långt kom igår (hemleverans med Amazon från Kinaleverantör med lager i Spanien för 180:- inkl frakt) min permanenta ersättare för den förstörda HDMI-porten, nämligen en USB3.0 till HDMI adapter. Efter lite inledande strul med en drivrutin som måste installeras två gånger funkar den perfekt.
    Men Chromecasten får jag nog användning av till annat.

Tack för all hjälp med att förstå mig på Chromecasten.

bernard gillar detta.
  7. bjom

bjom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ser att det automatiskt lagts till en länk till leverantören i mitt svar ovan. Det var inte min avsikt att låta reklamen för gå så långt.

bernard gillar detta.