Hur funkar telefonboken?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Linus.hed, 31 mar 2010.

1. Linus.hed

Linus.hed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt en Desire som jag tror jag blir grymt nöjd med,
    men jag kom på att jag inte vet hur telefonboken funkar.
    Använder man de kontakter man har på simkortet eller måste man hela tiden vara uppkopplad mot kontakterna hos google? (Som jag för övrigt inte använder nu) Är ganska ny på det här, o har aldrig haft en Androidlur...

Nån som kan ge svar till en novis?

2. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Har använt en legend ett par dagar (som ju bör vara uppbyggd på samma sätt som Desire), och det går att använda sina simkontakter i telefonboken. Tråkiga är bara att en stor del av sense-gränssnittet inte blir utnyttjat då (t.ex. facebook-integration, kontakter-widgeten o.s.v.).
    Personligen tog jag tillfället i akt att rensa i telefonboken och sparade alla mina kontakter manuellt på gmail. På så sätt kan man utnyttja desire till fullo på den punkten, samtidigt som allt synkas automatiskt (åt båda hållen ska tilläggas). Dessutom har man en utmärkt backup på internet ifall din telefon skulle bli stulen eller överbackad av en bil eller dylikt... ;)

3. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Ok, väntar med spänning på min Desire och undrar hur det kommer att fungera för mig som har alla mina kontakter via google contacts ? Synkar man ner kontakterna från google till telefonen eller synkas dom till simkortet? När man lägger till nya kontakter synkas dessa då tillbaka och läggs till google kontakterna ?

4. DroidShout

DroidShout Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Hur är säkerhet med detta? Litar man att sätta upp sina kontakter på gmail?

5. have.heart

have.heart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    De synkas till telefonen, inte till simkortet, har kört samma på min iPhone tidigare och mina datorer. Och som nämndes tidigare, det synkas åt båda hållen.

Funkar med kalendern också och man kan dessutom välja att dela den med en eller flera andra personer, praktiskt om man behöver planera saker med någon annan i familjen.

Vad det gäller att kopiera kontakter via SIM-kort så tror jag inte att de håller lika mycket information, t ex om du skrivit in mer än bara namn och nummer. När jag synkat via Google-molnet så inkluderar den all info, även bilden från min adressbok, vilket är praktiskt.

Tycker man tjänar på att skriva in all sin info en gång för alla, och sen har man det alltid vid mobilbyten och olyckor och stöld eller vad det nu kan vara... En annan variant är ju att skriva in dem i din adressbok i datorn och sen synka den mot Google-molnet och sen synka din mobil mot det, då är alla 3 alltid uppdaterade. Man kan även exportera Google-kontakterna till fil och spara någonstans sen om man vill för extra säkerhet om nu Googles servrar skulle sprängas i luften :P

En annan VÄLDIGT praktisk sak är ju att det funkar oavsett vilken plattform man är på, t ex om man kör Mac, det är skitsamma vilket OS mobilen stödjer eftersom det här synkas över nätet via molnet.

Så det är bara och sätta er en kväll och knappa in allt, ni har ju ändå inte fått mobilen ännu, så ni har väl inget bättre för er ;)

Last edited: 1 apr 2010
  6. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

>>have.heart (eller någon annan som känner sig manad :) )

Hur går själva synkningen till? Automatisk, manuell? Då jag kommer att ha tillgång till wlan 99% av tiden vill jag ogärna att den ska koppla upp på telefon-nätet och generera trafik under den där sista procenten. Det här gäller iof rent generellt och inte enbart telefonboken.

7. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hur fungerar det i kombination av att synka med Outlook? HTC Sync ska ju fixa synkningen där, fungerar det parallellt med synkningen mot Google?
    Har främst kontakter via arbetet i Outlook så vill helst inte att efter en synkning att telefonen har först hämtat dom från Outlook för att sedan synka ut dom till Google.

8. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Synkningen slår du på och av som du själv vill. Det finns även en del program på android market som sköter detta åt dig, så att synkning slås på enbart när man är kopplad till wifi.

9. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Aha! Låter perfekt, får ta och kolla in vad som finns.

10. have.heart

have.heart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Ja, som sagt, det funkar manuellt eller automatiskt. Vad det gäller datatrafik så är det inga stora mängder heller, det är fråga om sekunder innan det är färdigt efter man har gjort det första gången.

Jag är osäker på alla program Google stödjer (kör själv Mac och är ganska dålig på PC) men om programmet i datorn saknar en synk-funktion via nätet så kan man spara sina kontakter och kalender som ett arkiv på fil (väldigt små filer) och sen importera dem en gång till Google-molnet och sen synka mobilen trådlöst från det fortsättningsvis.

11. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Kort sagt: Var inte oroliga, det är ruggigt smidigt! <3

12. jont3

jont3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fråga: Jag använder googles kontaktbok men nu fick jag ett vcard igenom sms och då la sig kontakten i telefonens kontaktbok, hur skickar jag den vidare så den kommer upp till google?

13. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tycker de e grymt smidigt på HTC Desire men kontakter. Har Telefon/gmail/facebook kontakter synchat och sen länkat ihop de redigt så man har All info om personen Tel/Mail/Födelsedag i ett.

14. jont3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men hur synkar du telefonen kontakter till googles kontakter?

15. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

För en som är lat, som mig själv! ;) Hur går man till väga med att synka till google och facebook? Det låter ju onekligen bra att ha alla sina kontakter som en backup på google.

Jag har inte haft luren så länge och det finns så oändligt mycket som man håller på att utforska! :)

16. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hur reagerar desiren om det finns två kontakter som delar på ett nummer?
    T.ex.
    Pelle
    -mobil
    -hem

Pelles fru
    -mobil
    -hem (och då är de alltså sambo och har samma hemnr:P )

17. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tänkte inte så noga på det men var tvungen att kolla när jag såg denna tråd.

Jag har ställt in all synkning att ske automatiskt och ...se på attan: Alla mina telefonkontakter finns nu "uppsynkade" till min gmail. De kontakter i telefonen som även är länkade till facebook har en liten facebookinfo-rad tillagd i gmail där det står facebook-ID etc.

Det spelar ingen roll om jag sitter och rensar och uppdaterar i telefonen eller på datorn via gmail... det ändras i andra änden efter en liten stund.

Helt otroligt smidigt!

(Nu känns det äntligen värt att en gång för alla fixa till alla mina kontakter som ser ut som härken efter konstiga modifieringar via mina gamla telefoner :D)

18. Lucidor

Lucidor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så det torde funka utmärkt att synka Nokian till Vistas kontakter, och sen synka vidare dem till nya telefonen med?

19. jont3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har ställt in synkning automatiskt, men mina telefonkontakter synkas inte med google:(

20. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Visst ja. Kom på att jag gjorde ngn inställning i gmailen dessutom när jag köpte telefonen.

Kommer dock inte ihåg vad det var riktigt. Kan det ha varit att jag aktiverade IMAP ?

Sorry om jag bara förvirrar till det :)