Hur generisk kod kan man skriva? Kompatibilitetsfråga.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Jon, 9 sept 2009.

1. Jon

Jon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag undrar lite runt att skriva apps till android.

Låt säga att man skriver en app som behöver lite kamera, lite ljudinspelning, och lite bildbibliotek.

Kommer då denna appen fungera på HTC Hero med eget gränssnitt, Ericsson med underlig skärmupplösning och eget android?

Jag lockas av iPhone p.g.a. man bara behöver ta hänsyn till versionerna i just OS X för iPhone. Android kan jag inte så mycket om men räcker det med hänsyn till versionen av android för appar där.

Vad säger ni som vet?

Tack,

Jon

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    iom att det e Java och iden med android e att det ska vara samma överallt så du kan skriva nästan rakt igenom kod som ska funka på alla, med vissa undantag m.m. såklart men inga större modifikationer kommer behövas för 95% av allt

3. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    En Android-app i Java ska fungera likadant oavsett hårdvara. Förutsatt att hårdvaran har exempelvis kamera då...

/Mats

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Vad du kan göra är för att inte alla ska ha "lika dålig" app är helt enkelt att fråga systemet efter "features" och därmed ge användaren möjligheter att utnyttja dess förutsatt att de finns.

5. Jon

Jon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter som jag tippar min båt mot android igen, snow leopard syncar ju grymmebra med googlevärlden nu :)

Jag klurar ju på ganska unika program som har en liten användarskara, så lite krav kan man ställa på deras hårdvara :)

Tack för svar :)

6. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något som bör tippa över till Andriods sida är att du slipper betala för att få utveckla till plattformen.

7. BMB

BMB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Generellt kan man säga att tillverkarna hittills har varit ganska konservativa med att göra något som förstör kompatabilitet vid plattformen. Så som Android är uppbyggt ska hårdvarustöd för kamera, skärm och så vidare inte slå igenom upp till applikations-API utan det hanteras av plattformen.
    Därmed inte sagt att det inte går att klanta till sin applikation så att den inte fungerar på olika telefoner. Detta gäller framförallt skärmupplösning där det kan vara ett tips att tänka igenom vad det innebär att applikationen ska kunna köras både med HVGA och QVGA till exempel. Har för mig att detta kan testas genom att ha lite olika AVD:er i senaste SDK:n.
    När det kommer till UI är trenden just nu att tillverkarna väljer sina egna implmentationer av vissa delar, t.ex. widgets och social interaktion i Motorola Cliq. Detta är förmodligen inlagt som privata API:er som Motos egna appar kan utnyttja men som man inte kommer åt som tredjepart. Här kan det bli divergens ifall man skriver appar som utnyttjar något som bara en viss telefontillverkare stöder men ännu har jag inte sett att något sådant finns tillgängligt för standardapplikationer.
    Jag tror att det även fortsatt kommer att vara ett grundkrav för en Androidtelefon att den ska stödja applikationer som följer den senaste versionen av de officiella API:erna. Möjligtvis läggs saker till men man kommer inte att bryta "grundkompatabiliteten"