En upplåst telefon ger tillgång till en oerhört stor del av våra liv, med massor av personlig och känslig data. Samtidigt byggs det allt fler tjänster där vi visar upp innehåll på telefonens skärm för diverse myndighetspersoner eller tjänstepersoner av annat slag. Till exempel visa upp boardingkort på flygplats, i vissa länder visa upp digitalt körkort för polisen, i Sverige mer specifikt så kan vi visa upp BankID:s id-kort eller Frejas dito. Vid gränspassage behöver pass och nationellt id-kort visas upp fysiskt, men någon gång kommer väl dessa erbjudas som digital variant också.
I Android finns en "pin"-funktion, som gör att endast en app visas på skärmen, och att pin-kod behöver anges för att lämna den appen. Jag har tänkt att jag ska försöka använda den funktionen om jag någon gång ska visa upp telefonen eller lämna den ifrån mig med innehåll på skärmen till en myndighetsperson. Gäller bara att komma ihåg det i stundens hetta. Någon som ställts inför en sådan situation någon gång, funkade det bra?
Brukar ni andra reflektera över dessa frågor, hur löser ni problemet?
Just de som tar emot boardingkort på flygplats - eller de som scannar QR-koder när man ska in på konsert - har ju inga lagliga befogenheter att ta eller behålla telefonen så där känns det inte lika viktigt.
Om jag t.ex. vill visa upp ett foto i Google Photos, typ en QR-kod - att då pinna appen Photos skulle ju innebära att hela min fotosamling är potentiellt tillgänglig för myndighetspersonen. Någon som vet en lösning på det? Går det att bara pinna ett foto?
Om man pinnar t.ex. BankID, Freja, flygbolagets app, så hamnar man inte i det problemet. Om man pinnar Google Wallet, någon som vet vilken information som då blir tillgänglig utan ytterligare verifiering?
Vissa ger rådet att man ska stänga av sin telefon helt vid passage av gränskontroll, men jag gissar att de allra flesta människor inte orkar bry sig om sånt, inte jag heller. Ska man besöka ett tillräckligt osäkert land så bör man nog ha med en extratelefon som inte innehåller några känsliga data eller känsliga konton överhuvudtaget.
Ett lättsammare alternativ vore att skapa en ny profil på samma telefon, med egen pin-kod. Där kan man lägga in det allra viktigaste, typ flygbolagets app och lite mer. Vid en första anblick borde det inte vara uppenbart att det finns flera profiler på telefonen. Någon som kör detta? Jag funderar på att göra det vid nästa resa utanför Europa. Det skulle också vara en bra grej att ha om man misstänker att telefonen kan komma att bli stulen, eller om man tvingas att låsa upp den av någon - då bra att lämna den på "fel" profil.
Den här tekniken att gränsvakter scannar telefonen med en kabel, det är ju riktigt sjukt. Jag skulle nog hellre välja deportation än att göra all min data och alla mina lösenord tillgängliga för ett främmande lands myndigheter, med tanke på läckagerisk, korruption osv. Vilka länder är kända för att göra sånt mot besökare?
Går det att spärra USB-anslutningar på Android på något sätt, så som Iphone erbjuder ("lås telefonen till en enhet" tror jag Iphone har)?
Click to expand...