Hur göra en backup?

Diskussion i 'Hero' startad av Ricard, 18 jun 2010.

1. Ricard

Ricard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte jag skulle göra en backup på telefonen så inget går förlorat om jag installerar något nytt och så.

Finns det ett (enkelt!) sätt att göra en total backup på telefonen? Jag vill ha alla appar/program, SMS, mejl, kontakter och inställningar säkerhetskopierade. Tutti. Går det?

Jag har lästden senaste timmen en massa om Amon RA, Nandroid och recovery images och sånt, men jag fattar inte vad som är vad och vad de olika grejerna gör. Alla sökningar har bara gjort mig förvirrad.

Finns det något enkelt, lättförståeligt sätt för en "vanlig" annvändare att göra detta på? OBS: Jag vill inte roota min lur, eftersom jag är lite lam av mig, bara så ni vet! :)

Tack på förhand!

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det du måste göra är starta upp den med en alternativ recovery image, det är det du ska kolla på sedan gör du en nandroid update och kan sedan återställa allt.

3. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Är ju kanske inte en lösning för den vanlige användaren.

Jag skulle föreslå att du hittar applikationer för att ta backup på de olika sakerna. Någon som har mer koll på detta får gärna fylla på. Det lär ju bli en hel del vanliga användare som vill ta backup på sina saker nu när 2.1-uppgraderingen ska göras.

Exempel
    Installerade program: Astro file manager (kopierar dock inte dina inställningar och data i programmen)
    Kontakter: ContactSync (synkar med dina Google-kontakter)
    SMS: SMS Backup

Att få med inställningar och data vet jag inget enkelt sätt för. Det är ju bara appen som har läsrättigheter till sin data...

4. Ricard

Ricard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, woody. Nu blev det lite klarare! :)