Fråga: Hur göra med MicroSD kort?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Parika, 8 dec 2013.

1. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har precis beställt ett 32GB MicroSD Ultra kort till min Z1. Undrar kort och gott om jag bara kan peta i det direkt...eller ska man formatera det innan?

2. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Kör in det direkt och formatera det i telefonen

Sent from my C6903 using Tapatalk

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Du kanske inte ens behöver formattera det. Troligen är det redan formatterat, så det är bara att stoppa i och använda.

Det du kan kolla är att minneskortet har fått ExFAT så att det klarar enskilda filer större än 4GB. På FAT32 är storleksbegränsningen på enskilda filer upp till 4GB. Om du vet med dig att du inte kommer att ha filer som är större än så på minneskortet kan du ju nöja dig med FAT32.

Det är väl framför allt om man ska ha Filmer i mobilen som det är lätt att gå över den gränsen.

4. Parika

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tackar för svaren!

Om jag stoppar in kortet i telefonen...hur kan jag då se om det är FAT32 eller ExFAT? Låter ju inte omöjligt att man kan behöva större filer än 4GB. Finns det några nackdelar med att välja ExFAT?

Om kortet är formaterat i FAT32, kan jag då formatera om det direkt i telefonen till ExFAT?

5. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Installera DiskInfo från Google Play (behövs ingen root) så kan den appen ge dig information om ditt SD-kort. Kom ihåg dock att när du startar appen första gången så måste du gå in i inställningar (Settings) och aktivera Expert mode.
    Sedan visar appen ditt SD-kort och där kan du ta upp info som visar vilket filsystem som SD-kortet har.

För att formattera så kan du använda Android Partition Tool (Finns på Google play). Men denna app kräver att du rootar mobilen först. Så om du inte vill roota mobilen så får du formattera SD-kortet i din PC istället.

Förhoppsningsvis är dock redan SD-kortet formatterat i rätt format när du får det.

Parika gillar detta.
  6. Parika

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för hjälpen! Installerade DiskInfo och enligt appen var kortet formaterat i vfat, men googlade och förstod att det är ungeför detsamma som Fat32. Formatterade det i datorn till ExFat...och det fungarar utmärkt :)

Även om sd-kortet är ganska snabbt så är väl telefonens inbyggda minne snabbare? Så jag har valt att låta kameran även fortsättningsvis spara till internminnet.