Hur hälsosamt är det egentligen att installera/avinstallera appar?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av devee, 5 dec 2010.

1. devee

devee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Hittade inget om detta men finns garanterat, eller? Iallafall så tänker jag faktiskt på min Desires hälsa! När man avinstallerar appar, hur hanterar android det? Android fattar ju hur man installerar men vet OS:et hur man städar efter sig? Man ser ju hur mycket skit det finns på android market så man undrar ju.

/devee

2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Android bygger på Linux och inte Windows, så ja, mobilen blir inte segare av att installera och avinstallera applikationer. :)

3. devee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast det brukar vara kvar enstaka mappar/filer på SD-kortet när man flyttat applikationer dit.

4. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Bra tråd, har själv funderat. Det är alltså inget som ligger kvar o skräpar? total rensning?

Edit: Fg inlägg hann jag inte se...

Sent from my X10i

5. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det är väl backups osv?
    De är bara att ta bort manuellt.

6. devee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut går det att ta bort manuellt. Men om den lämnar filer efter sig på SD-kortet, varför skulle den då inte lämna filer på det interna minnet. En del applikationer går inte att flytta till SD-kortet.
    Vet någon hur det går till när man flyttar en applikation till SD-kortet?

Har någon här erfarenhet av att ha återställt sin telefon och sedan installerat om typ samma applikationer? Snabbare?

Fan vad jag hatar att allt måste vara så organiserat i mitt liv... men fint skall det banne mig vara! Inget skrot under mattan!

7. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    De filer som skapas på minneskortet när du flyttar en app dit ska tas bort vid avinstallation. Är det verkligen de filerna du tänker på, eller menar du alla andra mappar och filer som applikationerna själva skapar? Dessa lämnas ofta kvar efter avinstallation ja, men går att ta bort manuellt.

På det interna minnet däremot ska inget lämnas kvar, eftersom apparna inte har åtkomst till någon annan mapp än sin egen där, och den tas bort vid avinstallation. De har alltså inte ens någon möjlighet att sprida skräp omkring sig på det interna minnet.

8. devee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter ju kanonens!

9. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Tackar också för infon, har funderat lite på det där - X10 har ju inte så mycket int.minne. Då är det bara o inst/avinst appar då :)

Sent from my X10i

10. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Mina erfarenheter av att göra en reset är att man får massvis med friskt minne att tillgå.
    Sist jag gjorde en reset och körde in apparna igen via Appbrain, så hade jag ca 50 mb mer ledigt utrymme trots exakt samma innehåll i telefonen. En del återtas snabbt när man börjar fylla apparna med data och cache men man tjänar på en reset då och då.

Läste lite kort igår om detta på någon sida och tydligen kan det vara så att om en app uppdateras och därmed får nytt versionsnummer kan de filerna som tillhör den gamla installationen ligga kvar och skräpa. Både .apk och inställningar.

Nu läste jag inte supernoga och jag är inte själv så insatt så någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Länk: http://gailly.net/android/android-tips.html

11. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det där gäller väl bara appar som kom förinstallerade på telefonen, som t ex Maps och GMail? I det fallet kommer den gamla versionen ligga kvar och ta utrymme eftersom man inte har rättighet att ersätta den, och vid en återställning av telefonen eller avinstallation av appen i fråga kommer man få tillbaka den ursprungliga versionen av appen. Men det gäller inte vanliga appar du installerar från Market.

Att man får mycket mer utrymme efter att ha återställt telefonen och installerat om alla appar beror antagligen mest på att apparnas lagrade data då nollställs. På min telefon nu har t ex Internet 3 MB data lagrat, HTC Sense har 2,3 MB, Mail har 2 MB, Swype har 1,33 MB, Maps har 1,35 MB, Facebook har 0,8 MB, osv. Nästan varenda app jag har installerad har lagrat data på telefonminnet. Rensar man datan för dessa appar, eller bara avinstallerar och ominstallerar dem, kommer man få tillbaka mycket utrymme.

Last edited: 6 dec 2010
  12. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    en annan sak jag funderat på (som har lite med detta att göra): på windows ska man ju defragmentera disken med jämna mellanrum. Finns det någon motsvarighet/behov för mobilen?

13. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hehe nej det behövs inte defragmenteras då det inte är hårddiskar vi har i telefonerna

14. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Windows update då? Hittar den inte på market

Sent from my X10i