Fråga: hur hanterar samsung garantiärenden? via återförsäljare eller direkt via samsung?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Mertzi, 21 jun 2012.

1. Mertzi

Mertzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hej! Man måste ju här på swedroid alltid be om ursäkt om man postat fel eller dubbelpostat så "ursäkta om jag postar fel" men jag har såklart sökt och finns det något om detta så är trådskaparen dålig på rubriksättning.

Jag har skaffat min S3 via Tre. Haft den i 5 dagar så kan göra en DOA men jag är utled på att göra fler DOA via sveriges sämsta operatör. Det började med HOX (efter 3 HOX gav jag upp och fick igenom byte till S3) och jag ska inte dra hela storyn men brightpoint måste direktrekrytera från samhall för det har varit så SJUKT mycket problem kring tre's hantering av DOA's så jag tänker inte göra fler. Problemet med min S3 är inte relevant här men jag tänker att jag istället för DOA ska vänta ett par veckor och sedan göra en reklamation för att få service istället för en ny lur, därför undrar jag om någon har erfarenhet sen tidigare av hur det funkar? Jag har för mig att HTC har direktservice som man kan få via deras hemsida, och när jag går in på samsungs hemsida har dom Cyber service men vet inte om det är samma sak. Tacksam för svar från er med erfarenhet.

glad midsommar!

2. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej,

Du kan välja hur du vill göra. Antingen går du direkt via din ÅF (då får ut rätta dig efter de rutiner de har), eller så vänder du dig direkt till Samsung. I din kontakt med Samsung kan du välja serviceverkstad (Delta Service eller liknande). Bara att säga vad du föredrar (undvik Anovo).

Du kan oxå själv kontakta valfri aktorierad Samsung serviceverkstad direkt, vissa av dem har dock som policy att du först ska göra en felanmälan hos Samsung - men alla har inte detta krav.

Samsung felanmälan görs på:0771-400200

Mertzi gillar detta.
  3. Mertzi

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Kanon, tack! Anovo har jag förstått sen tidigare att dom är riktiga klåpare. Har du själv gjort service och kanske kan rekommendera vilken partner som är bäst?

4. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Sen finns mobilbyrån i Stockholm, auktoriserad verkstad för bland annat samsungtelefoner.
    www.mobilbyran.se/

Enda nackdelen med mobilbyrån är att om du inte bor i Sthlm och kan lämna in över disk så får du stå för portot.

Har tidigare vänt mig till mobilbyrån några gånger (reparation) och anovo (reklamationsbedömning via återförsäljare)

Mobilbyrån var otroligt snabba varje gång, inom 2-4 arbetsdagar så var telefonen reparerad.

Anovo tog väldigt lång tid på sig att göra något.
    Tefonen var inne tre vändor hos dem under våren, och total tid jag var utan telefon var runt 3 månader.

Men portot var gratis, så jag sparade väl en hundralapp på portot.
    Tack Anovo!

5. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    you´re welcome.
    Jag har läst mycket gott om Mobilbyrån som cogli0ne tipsar om här ovan.

DeltaService är dock det ställe jag själv haft o göra med och har bara gott att säga om dem. Skulle jag få fel på min Samsung skulle jag nog välja dom igen.

Men bor du i Sthlm kanske Mobilbyrån kan va nåt oxå.

6. Mertzi

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

tack för infon. bor inte i sthlm tyvärr annars hade mobilbyrån varit givet. har ditt ärende varit garanti/reklamationsrelaterat då eller reparation pga något självorsakat? om det varit garanti/reklamation, hur hanterade samsung frakten? fick du fraktsedel skickad till dig? eller är det bara anovo som det blir gratis frakt med?

7. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Tjena,

Har alltid handlat om garantiärenden & DOA:er.
    Har alltid fått fraktsedel utskickat till mailen eller per post.

0kr i kostnad för mig.

8. Mertzi

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tänkte uppdatera tråden med mitt ärende så att andra kan bli informerade.

Det var inga som helst problem att lösa detta direkt via samsung. Dock krävdes det ett par samtal. Så här följde processen:

Ringer samsung, får telefonnummer till mobilbyrån och killen på samsung säger att dom kommer skicka ut fraktsedel. Vet att det påpekades här att dom inte gör det men jag tänkte att dom kanske ändrat policy så jag ringer mobilbyrån, och nej dom skickar inte ut fraktsedlar. Ringer samsung igen och säger detta och får då nummer till deltaservice istället. Ringer dom, killen på deltaservice förklarar att det är samsung som först måste göra en felanmälan hos dom och han förstod inte varför samsung hänvisade till dom direkt, han sa att jag inte var första fallet och att dom sagt till samsung att inte göra så. Det är möjligt samsung vill få någon att stå för frakten själv genom att krångla till det lite. Jag ska tillägga att jag först inte ringde till samsungs felanmälan (0771-400200) utan deras andra nummer (0771-SAMSUNG dvs 07717267864). Jag frågade killen på deltaservice vart jag skulle ringa och han sa det förstnämnda. Jag ringde dit, pratade med en tjej och allt löstes. Tror det tog 3 dagar innan jag fick fraktsedel från Deltaservice, lämnade in den måndag 6/8 hos posten, kunde hämta ut den igår 16/8. Dvs jag var utan min S3a i 10 dagar. Mycket övertygande hantering.

Jag skickade in den pga en dålig skärm, den byttes och dom hade även uppgraderat mjukvaran. Så har du som jag köpt via någon av våra klåpare till mobiloperatörer (i mitt fall Tre) så uppmanar jag absolut att inte gå via dom så du inte får den skickad till anovo eller något annat skämtföretag. Och ring till 0771-400200.

Samsung är inte på min svartlista för tillfället!

Incubus gillar detta.
  9. Johan Hillborg

Johan Hillborg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Lite märkligt är det, jag har en samsung galaxy nexus som skulle in på service. Jag vände mig direkt till Deltaservice (Malmö) och de tog glatt emot den utan kvitto! :D (Det var ett känt USB problem med mobilen).....

Jag har alltså inte pratat med någon ÅF eller Samsung! Men jag är väldigt nöjd ändå.

/Johan

10. kajsa_J

kajsa_J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För mig har Mobilbyrån varit en stor besvikelse. Min S3 självdog och jag skickade in den till TDC (som sålde mobilen). De skickade den vidare till Mobilbyrån. Jag skickade min telefon till TDC den 20 juli och jag har fortfarande inte fått tillbaka den! Mobilbyrån säger att de väntat på en komponent från Samsung. Mobilbyrån sa dock att de skulle skicka min telefon igår så i bästa fall får jag den exakt en månad efter att jag skickade in den. :cry:

11. cogli0ne

cogli0ne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Ajdå, det låter inte bra.

Jag har lämnat in samsungtelefoner där vid 4 tillfällen, och den gång det dröjde som längst tog det 4 dagar, de andra gångerna har det gått snabbare.

Har väl haft tur med reservdelarna, det har varit skärmrelaterade problem, micro usbingång och en powerknapp.

Ednast powerknappen var på S3, övriga var S2.