Fråga: Hur hittar man filerna som är sparade på sd-kortet

Diskussion i 'Xperia V' startad av steaxe, 18 aug 2013.

1. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, kan någon hjälpa mig o_O

Jag kopierade en bild från Sky-drive till mitt SD-kort men när jag går in via "Album" så hittar jag den inte.

Det finns två flikar i "Album", Bilder & Mina album. I fliken Bilder ligger bilderna från mobilkameran (troligen alla bilder). I fliken Mina album finns 5st kataloger, Facebook, Picasa, Kamerabilder, Kartor & Globe. Enligt användarmanualen så ska det finnas en katalog till, Mitt SD-kort, under fliken Mina album men den saknas.
    När jag kopierade bilden så stod det: "Filen hämtades till Sky-drive mappen på ditt SD-kort"

Ska man installera någon app för att detta ska funka om det ens gör det?

Tacksam för förslag, idéer eller lösningar
    / steaxe

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Bilder ska dyka upp automatiskt i galleriet. Du kan ju prova att söka efter filen med tex Solid Explorer och se om du kan hitta på den. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

steaxe gillar detta.
  3. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyckte också att det borde dyka upp automatiskt men jag ska prova Solid Explorer.
    Det kan ju mycket väl tänkas jag har bockat ur eller i någon ruta också

4. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Solid Explorer, nu får man ju koll på mappstrukturen så man kan "hitta det man söker"
    Jag hittade min bild men den låg inte på SD-kortet som det stod när jag laddade ner den utan på internminnet, i Sky-drive mappen.
    Efter lite mocklande så fick jag till en ny mapp i Mina album - Mitt SD-kort.

Tackar för hjälpen!

5. inact_0004

inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Bilder ska som sagts tidigare dyka upp automatiskt i Album applikationen.

Kolla med en filhanterare eller via datorn hur mappen ser ut där bilderna är sparade. Kontrollera att det inte finns någon .nomedia-fil där.

Du kan också testa att ta ur batteriet och SD-kortet en stund och sedan testa på nytt igen. Om bilderna fortfarande inte kommer in rekommenderar jag att du rensar data för "lagring av meda". Gå till inställningar > appar > fliken alla > lagring av media > rensa data. Starta om telefonen och vänta på att den indexerar alla bilder på nytt igen.

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Är inte Solid Explorer en betal-app? Den kanske är värd sitt pris, jag har inte provat, och enligt Google Play så är den inte kompatibel med någon av mina Xperia-telefoner och inte heller med min Samsung-tablet. Men jag har använt en filbläddrare som heter OI File Manager som är gratis och fungerar bra. Det enda som jag stört mig lite på är att ifall man kopierar en fil till en folder som redan innehåller en fil med det namnet så varnar den inte utan skriver glatt över den gamla filen. Detta kom jag på när jag hade skapat en mapp där jag lade några bilder jag tagit med kameran. Tyvärr så har inte kameran en räknare som används för att hitta på filnamn på bilderna utan den tar första lediga filnamn. Eftersom jag hade flyttat bort bilderna från /mnt/sdcard/DCIM/100ANDRO där kameran lägger dem så blev ju dessa filnamn "lediga". När jag sen flyttade över ytterligare några bilder så försvann de första bilderna jag hade lagt dit.

EDIT: Är det inte lite märkligt att det inte följer med en filbläddrare? Det gjorde åtminstone inte det i min Xperia ray.

Last edited: 19 aug 2013
  7. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det finns en trial-version. Om du gillar appen köper du licensen på Market sen. :)
    Svensson behöver ingen filhanterare, eftersom saker och ting är löst rätt smart ändå. Men för en annan är det otänkbart att vara utan en filhanterare.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

8. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var tvungen att rensa data, 5min senare var det indexerat. Nu finns båda mapparna Internminnet & Mitt SD-kort i Mina Album, jag är lyrisk :cool:

9. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp trial, ska kolla efter någon gratis-app annars blir det en liten utgift :cry:

En filhanterare tycker jag är grundläggande, då finns ju i alla fall chansen att hitta saker som "försvann" men det är väl Facebook som löser allt eftersom den är installerad från början.

Nu ska jag bara försöka mig på att flytta bilden från Internminnet till SD-kortet utan att använda en filhanterare ;)

10. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag skrev förut att den inte är kompatibel med min Xperia, men det är Google Play som får hjärnblödning när man försöker använda den på intranätet på mitt jobb, troligtvis nån brandväggshistoria. Recensionerna var ju övervägande positiva och den är säkert prisvärd. Men det finns flera gratisalternativ som är nästan lika bra.
    På min Samsung-tablet fanns det för övrigt med en filbläddrare från början, "Mina filer" eller något sånt kallas den. Att inte skicka med en filbläddrare för att "vanliga dödliga" inte behöver den och att se til latt dom hittar sina bilder ändå är ju snyggt tänkt, men när man måste börja trixa med att stänga av telefonen, ta ur batteri och minneskort, och gå in i inställningar och rensa data, så blir det definitivt inte "enklare och smidigare". Jag hittade förresten en liten app på Google Play som heter "Rescan Media". Det enda den gör är att tvinga fram en omskanning av alla mediefiler på telefonen och minneskortet när man använder den. Man slipper i alla fall att krångla till det mer än nörvändigt då.

11. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Om nya bilder inte dyker upp i galleriet så är det en flaw i appen och det ansvaret kan man inte lägga på Android.

Solid Explorer har stöd för bland annat protokollen SFTP och SMB, samt att den bokmärken, dubbla paneler osv. Den är helt överlägsen andra alternativ. :)

12. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Instämmer! Har använt solid explorer sen betorna. Lätt värt att köpa den!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

13. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då blir det nog till att lätta på plånboken

14. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag går allt bet på att flytta bilder från Internminnet till SD-kortet utan att använda någon filhanterare.
    Jag är väl en gammal nörd som är van att använda filhanterare & kan inte anpassa mig efter nya "fenomen" o_O

15. steaxe

steaxe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tar & provar File Manager v.1.15.12 , visserligen med reklam men annars så går jag tillbaka till Solid Explorer.

16. Zastoff

Zastoff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Kör med ES filutforskaren funkar kanon tycker jag.

Mvh Zastoff