Hur installerar man om appar?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Fractalogic, 26 maj 2012.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tja!

Finns det något enkelt sätt att installera om alla appar man hade innan en återställning av telefonen?

Finns det t.ex. någon officiell Googl ewebbplats där man kan ladda ner APK filer till sina favoritappar? Det hade underlättat, jag har inget emot att installera appar på det sättet. Det går snabbt och är väldigt enkelt.

Tack på förhand!

2. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Skapade du inte någon backup innan återställningen? Testa med att synka mobilen mot googles server om du nu har säkerhetskopierat mot de.:)

3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nej, jag ville inte ha någon backup. Jag ville göra en ny ren installation.

För övrigt, hur skulle jag kunna göra en backup om jag inte har root access? Titanium Backup t.ex. fungerar inte utan det.

Vad menar du med att synka mot Google? Kan man göra backup mot Googles server?

4. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Ja du måste ha den rutan ikryssad i inställningarna. Säkerhetskopiering och synkronisering.

Tror inte du behöver root access för att manuellt ta backup. Finns andra appar som inte kräver det. Kolla med https://play.google.com/store/apps/...wMiwiY29tLnJlcndhcmUuYW5kcm9pZC5NeUJhY2t1cCJd

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Vilken kryssruta pratar du om? Menar du kryssrutan bredvid Google kontot under Accounts & Sync? Nä, det kan väl inte vara rätt?... har du ett alternativ som heter "Säkerhetskopiering och synkronisering" på din telefon?

Här är ett omdöme om My Backup Pro från en användare:
    Det är just därför jag inte tycker om iden att använda backup för att installera gamla program (Windows och PC) eller appar (Android och telefon) vid en återställning. Om man har problem och det är ett av dessa program eller appar, eller dess data som orsakar problemet så är det ju inte så smart att ha kvar det efter återställningen.

6. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Ja jag har det alternativet på min Nexus S, antar att du inte har det på din desire.

Har aldrig använt den appen själv men har bara hört talas om den innan. Finns väl andra appar kanske.

Annars antar jag att du får skriva ner alla appar på ett papper och installera manuellt efter återställningen.

7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har alla mina appar på google play-sidan. Under "Mina egna appar", eller vad länken heter.

8. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Japp, där finns alla appar man har installerat i en stor lista där man kan kolla.

9. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, när man är inloggad på play.google.com på datorn så kan man installera appar därifrån. Man klickar på länken "Mina-android-appar". Då får man den här jättelånga listan med alla appar som man någonsin har installerat.

Hur fungerar den här kopplingen mellan Google Play Store på datorn och Play Store i mobilen? Hur vet den var appen ska installeras? Och skickas den över mobilnätet eller fungerar det även över WiFi? För att det tar lång tid att få appen till telefonen. Jag klickade nu på att installera Aldiko Book Reader från datorn och har nu väntat i 15 minuter och den har ännu inte dykt upp på telefonen. Det är som om apparna tar taxi till telefonen eller går till fots. Det tar onödigt lång tid...

Men nu har jag sett att det finns en motsvarande länk när man är inne på Play Store på mobilen. Det finns en lista som heter INSTALLED och en som heter ALL. När jag öppnade dessa listor för visning så dök också Aldiko appen upp för installation...

Hehe, ja jag har också skrivit en lista på alla appar jag hade, men det är jobbigt att skriva in alla namnen och söka fram dem i Play Store. Nu vet jag en enklare metod! :)

Men finns det inget centralt ställe där man kan ladda ner APK filerna direkt till datorn? Därifrån skulle det vara mycket enklare och snabbare att installera alla appar.

10. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Så du går in på Inställningar och sedan Säkerhetskopiering och synkronisering?

Jag såg nu att alternativet heter Privacy om man har ställt in engelska som språk. Heter det kanske Sekretess på svenska?...

Här finns en förklaring av funktionen:
    http://www.localfind.biz/nexus-s-android-how-to-backup-data-to-google

Men är det bara Googles egna telefoner som har de här alternativen?... ingen Samsung eller HTC telefon som har det?

Den skapar också en lista över installerade appar:

Men det här har väl ersatts i princip i och med lanseringen av det nya Play Store. Där har man ju en lista över apparna. Däremot finns det inget alternativ direkt inne på Play Store att ta backup eller återställa app data.

Jag vill gärna se att Google gör det möjligt att ladda ner APK filer för de olika apparna direkt inne i butiken, t.ex. genom webbläsaren på datorn. Till dess får jag ladda ner APK filerna från okända och osäkra källor om jag vill kunna installera apparna på det sättet.

Hur som helst, tack för hjälpen!

Last edited: 26 maj 2012
  11. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Det enklaste är att ladda ner de direkt via playstore. Det går bra med både datatrafik och Wifi att ladda ner de. Om du har samma googlekonto kopplat till playstore och din mobil så ska detta gå helt smärtfritt och den appen man väljer att ladda ner tankas ner direkt när man trycker installera och sedan OK.

Detta är det smidigaste sättet att få ner alla appar igen om du inte vill leta efter alla apk filer vilket är ännu jobbigare.

12. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Nej man måste göra det i mobilen om det nu finns.

Det ser lite annorlunda ut för mig eftersom jag har ICS men ja det är samma princip som i videon du länkade. Dock vet jag inte om det bara gäller nexusserien men jag antar att det ska vara alla mobiler som kör android.

Last edited: 26 maj 2012
  13. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Hittade detta om det nu kan hjälpa

I have Android 2.2 and did the following:
    Go to "Menu, Settings, Search, Searchable items" and check the box next to "Settings"
    Exit to home screen and then press the Search hardware key (bottom right)
    Type "Privacy"
    Privacy is listed as "Privacy HTC global search"

http://androidforums.com/htc-desire/266940-back-up-htc-desire-system.html

Fractalogic gillar detta.
  14. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
  15. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack!

Tack ska du ha! Det hjälpte verkligen! :) Hmm... att de gömde det på det sättet. Jag antar då att den bara finns som standard på de telefoner som använder vanliga Android utan smink så som Sense och TouchWiz.

16. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Det var så lite så, glad att jag kan hjälpa :)