Hur jag rootade orginal 3 utan att flasha...

Discussion in 'Magic' started by gruffy, Jul 18, 2009.

1. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Hej!

UPDATE: Nu på Wiki:n i bättre form!

Tänkte dela med mig av ett litet trick som gjorde att jag kunde roota min orginal 3 ROM utan att flasha eller förlora inställningar etc...

Först, lite bakgrund:
    För att få "root" så behöver man ett unix/linux kommando som heter "su" (super user). Det man alltså behöver göra är att meka in detta i sin telefon på rätt ställe (med rättigheter så att alla kan köra det). För att kunna ändra i "/system/bin" (där man vill ha detta kommando) måste man ju vara root...här har vi ett problem! Lösningen på detta är att ändra i filen (default.prop) så att den tillåter root från adb-shell. Denna fil (default.prop) ligger ju i ram-filsystemet, och alltså i "boot.img".

Så...det jag gjorde var att:
    1. Installera Android SDK och verifier att alla drivers etc funkar. (USB Debug etc...) Detta finns det andra tutorials/trådar om så jag förutsätter att ni klarar detta.

2. Sedan laddade jag hem "daldroid" ROM:en för orginal Magic från 3. Plockade ut "boot.img" ur denna och kopierade till "SDK-tools" directory under namnet "daldroid-boot.img". Ladda även hem "su.zip" i från denna tråd och packa upp detta i samma directory!.

3. Startar telefonen i "fastboot", dvs starta med "BACK+POWER" så ni ser att bootloader (som alltså också är orginal...inte ändrad) hamnar i "Fastboot USB".

4. Sedan kör man "fastboot boot daldroid-boot.img". Detta kommer att starta om telefonen, men inte använda "boot.img" från flash utan den ni just startade. Så det ni gör här är alltså att bara vänta klart tills ni kommer till "PIN-code" för SIM etc.

5. Starta ett debug-shell med: "adb shell" från SDK tools.

6. Här skall man nu "mounta om" filsystemet så att man kan ändra på det, dvs få "rw" rättigheter. I rutan nedanför ser ni också att jag gjort ett test genom att skriva ut "default.prop". I denna ser vi att "ro.secure" är "0", detta betyder att "adb shell" skall få root access...väldigt bra! :-D

Code:
    # cat default.prop
    cat default.prop
    #
    # ADDITIONAL_DEFAULT_PROPERTIES
    #
    ro.secure=0
    ro.allow.mock.location=0
    ro.debuggable=1
    persist.service.adb.enable=1
    # mount -o remount,rw -t yaffs2 /dev/block/mtdblock3 /system
    # exit

Sedan gör ni det ni ser i rutan ovan, dvs mount:a om filsystemet...och sedan "exit" ut ur "adb shell".

7. Kopiera upp en "su" till rätt ställe i filsystemet enligt nedan:
    Code:
    C:\android-sdk-windows-1.5_r2\tools>adb push su /system/bin/su
    604 KB/s (86944 bytes in 0.140s)
    8. Dags att starta en "adb shell" igen för att sätta lite rättigheter på filen vi laddade upp.
    Code:
    C:\android-sdk-windows-1.5_r2\tools>adb shell
    # cd /system/bin
    # chmod 6755 su
    # sync
    # reboot

9. Klart! :-D Nu kan du vänta på att den startar om (och använder din orginal boot.img utan root). Efter detta funkar det att ladda hem MarketEnabler och köra den enligt andra instruktioner...

Om ni vill testa att det funkar med att "få" root genom "su" så kan ni starta ett "adb shell" efter att den startat om och skriva in detta:

Code:
    C:\android-sdk-windows-1.5_r2\tools>adb shell
    $ cat default.prop
    cat default.prop
    #
    #
    ro.secure=1
    ro.allow.mock.location=0
    ro.debuggable=0
    persist.service.adb.enable=0
    $ su
    su
    #
    Här ser ni att "ro.secure" åter igen är "1"...vi har en $-prompt i stället för en #-propmt...dvs ingen root. Skriver man sedan "su" så blir det som i vanlig Unix/Linux...dvs man får ett nytt shell med root access.

Edit: Om man alltid vill ha root access i "adb shell" kan man ju flasha in "daldroid-boot.img" permanent. Det kan också göras med "fastboot". Typ med "fastboot flash daldroid-boot.img". Detta har jag dock inte gjort och bör testas på egen risk.

Lycka till!
    Gruffy

Attached Files:

• su.zip
      File size:
      53,3 KB
      Views:
      207
    Last edited: Jul 19, 2009
  2. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Great :-)

Det här var faktiskt lite efterlängtat att se nån som faktiskt "vet vad han gör" och inte bara flashar in nåt från XDA utan att egentligen har riktig koll på vad han/hon gör :-)

Har själv funderat på att leka lite med det då jag också misstänkt att man INTE behöver greja med SPL som vissa här tycks tro :-)

Mer sånt här efterfrågas :-)

Kan man Linux kan man Android ;-)

Last edited: Jul 18, 2009
  3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad som sagts ang. SPL är absolut inte att man måste byta för att få root, vad som sagts är att du bland annat inte kan flasha in en ny recovery.img genom fastboot _utan_ att byta SPL, detta förutsätter att du förstås inte har en ADP-telefon. Ingen guide i varken forumet eller wikin säger att man måste byta SPL, så det är bara att beklaga om någon fått detta om bakfoten.

Fin guide! Jag Lägger denna i wikin.

4. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Kul att det uppskattas! Min tanke var att det kunde vara ett alternativ för dem som redan "kört in sig" på orginal (och som jag....vill att all HW mm skall "funka") men vill ha root för apps/market. (Dalroid är ju kanske enklare att bara "flasha in"...men jag är ju vetgirig och ville se om det gick...)

Kanske man kan anse att man inte "void:ar" garantin...man lägger ju faktiskt bara in ett nytt kommando... ;-) Håller väl dock inte i domstol...

@Bernard: Kul om det kommer på Wiki:n. Säg till om något behöver förtydligas och skrivas om.

/Gruffy

5. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

lite of topic men chansen att garantin ska få problem på grund av rootning är typ 1% vem fan kan se detta ? tro ej att de på Anovo har tid att undersöka en mobil i timmar, de kör bara rutin grejer, min Headset till Xperian är borta ni i tre veckor ! de missköter sitt jobb så klart, jag är inte det minsta oroligt om garanti frågan ( villkor är ju alltid allmänna)

6. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    @TheNano: Hehe...helt rätt!
    /Gruffy

7. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

så man skulle rent teoretiskt kunna göra samma på tex Galaxyn om man bara skulle få tag i en orginal rom?

Eller läser jag helt fel? :)

Utveckla och teorisera gärna, ni som har koll... ;)

8. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Det man behöver är väl en "moddad boot" som låser upp till ett root shell....men detta går ju att göra av sin egna boot.img. Tänkte göra det först, men så såg ja ju att någon (dvs Dalroid) redan gjort det. Du kan läsa mer om hur man packar upp/ner en boot.img här. Det man vill ändra är ju "ro.secure" i filen "default.prop" i ramfs.

Så...det borde funka för Galaxy om man har en SPL med Fastboot etc.
    Mvh
    Gruffy

9. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

bra fråga, återkommer .. och om det finns har jag säkert en miljon frågor ;D

10. mikecomputing

MINA ENHETER

Romen i sig är kanske inte en warranty void grej om de nu inte får 100-tals mobiler i retur. Men många "överklockar" ju mobilen så därmed kan du i princip sabba mobilen. Går den sönder för en sån sak kan du nog inte räkna med att du får det på garantin. Jag säger inte med detta att mobilerna kommer gå sönder åtm inte på kort sikt men är det nån med tillräckliga kunskaper här som kan säga att det HTC övriga hårdvara är anpassad för 500 Mhz så får ni gärna visa mig om jag har fel :-)

Än värre är det om man är fipplar med ny radio eller SPL och man sabbar det. Mobilen e ju inte som en PC. Laddar man in en drivrutin i PC som inte är korrekt så krachar OS:et i värsta fall. Men laddar man in fel drivrutin för mobilens radio osv. så skulle man i värsta fall kunna sabba Hårdvaran genom att skriva till fel register/portar etc...

Last edited: Jul 19, 2009
  11. robocik

robocik Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här med "överclocka" så är det att man egentligen sätter full fart på annars underclockade processorn, om du läser Magic specifikationer så står det faktiskt:
    "Processor: Qualcomm® MSM7201A (PVT32B) or MSM7200A (PVT32A), 528MHz"
    så jag tror att telefonen klarar av "överclockningen", det är nog batteriet som töms fortare...

12. TheNano

MINA ENHETER

Överklocka aldrig mobilen på max hela tiden , min når 528 bara ibland , den ligger för det mesta på 254 så batteriet räcker längre faktiskt.

13. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Timmar ???
    om dom har sdk eller dylikt tar det dom hela 1 min max att checka om mobilen är rootad ju.
    när jag ska lämna in min magic IGEN då acceleratorn är paj i den kommer jag återställa den med stock spl/recovery och orootad image för jag vill inte ta några chanser alls.
    hur som helst visst chansen är säkerligen lite men man borde nog helt klart göra vad man kan för att maximera sina chanser att slippa betala genom att just återställa spl/recovery till stock och en orootad image

14. gruffy

gruffy Kid Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Jag tog mig friheten att påbörja detta...det som fattas är att hitta en bra parkeringsplats för "su.zip" i denna tråden...någon som kan ladda upp den där ni la de andra filerna?

Mvh
    Gruffy

15. mikecomputing

MINA ENHETER

Jo det har jag också läst. Men vad har CPU frekvensen att göra med övriga HW som kretkort och hur de kyler CPU:n osv...?

Att CPU:n klarar 528 bevisar inte att telefonen tar mer stryk av högre frekvesen.

Vi vet ju exempelvis att den blir varmare av det och vissa här har ju lyckats hänga mobilen pga "överklockningen". Så så länge ingen ger mig fakta så e jag skeptiskt till överklockningen. även om jag naturligvis också testkört i 528Mhz.

INgen som läst datoringenjör eller är ingenjör liknande här som vet lite mer i det :-)

16. robocik

robocik Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

där i specifikationerna står det alltså vad den är designad och tillverkad att jobba med, den är underclockad på grund av att den inte behöver jobba full fart hela tiden, och så sparar den batterier... om den kör sin nominala hastighet går inte telefonen sönder utan du måste ladda den oftare...

Börjar bli lite offtopic.

17. TheNano

MINA ENHETER

18. Carpe_Me

Carpe_Me Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar inte få den att köra usb debugging, när jag kör konsolen så upprepar den bara vad jag matar in och cat default.prop säger

ro.secure=0
    ro.allow.mock.location=0
    ro.debuggable=0
    persist.service.adb.enable=0

ro.debuggable=0 verkar ju inte helt ok, har mobilen på usb debugging och ändå är det en 0´a där, bör ju vara en 1´a. även den sista om adb bör ju också vara igång

Någon som haft något liknande?

19. TheNano

MINA ENHETER

konstigt jag har :
    Code:
    # cat default.prop
    #
    #
    ro.secure=0
    ro.allow.mock.location=0
    ro.debuggable=1
    persist.service.adb.enable=1
    # 

kan du kolla skrivsrättigheterna på filen :
    Code:
    # ls -l default.prop
    -rw-r--r-- system   system        118 1970-01-01 01:00 default.prop

20. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Utmärkt.

Alla nedladdningsbara filer för HTC Magic samlas på denna sida: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=HTC_Magic_PVT32A/PVT32B

Du kan ladda upp filen här http://www.4shared.com/, 5GB gratis, har du ett @gmail-konto kan du smidigt använda det för att logga på.