Hur jobbar google och operativsystemet med varandra på Pixeltelefoner

Diskussion i 'Google Pixel 9 / Pixel 9 Pro' startad av rtreal, 9 jan 2025.

1. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag går i tankarna på att skaffa en Pixel 9 Pro XL. Jag kommer från Samsung och

Har haft olika modeller senaste 7 av 8 åren.

Jag undrar hur operativsystemet jobbar i Pixeltelefonerna. Vad är det för fördelar med att Google jobbar ännu närmre. På Samsung så har jag upplevt att Google mer är den tredjepart. Jag har slutat använda Samsung pass som lösenordshanterare eftersom det inte går att exportera CSV filer till en annan hanterare. Men även om jag använder primärt Googles lösenordshanterare så vill den inte spara eller använda lösenord i appar. Hur funkar det på Pixel? Är det någon skillnad i tangentbordet och hur apparna interagerar med varandra? Vad finns det för fördelar jämfört med en annan Android? Vad finns hos Pixel som andra inte har?

Finns det några nackdelar? Läste att man måste ladda ner launchers för att få bort sökrutan där nere.

2. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 129
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Ja tyvärr har google permanent gjord så sök rutan är fast i botten av skärmen över 4 apparna du kan ha där nere. Går inte ens ta bort eller flytta :/

Men positiva är att pixel har A och B partitioner så alla uppdateringar installeras och optimeras i andra partitionen.

Säg att du kör på A då görs uppdateringen på parition B och vid om start kör du då på B tills nästa och då är du på A igen osv. Detta hjälper också om uppdateringen i andra partitionen misslyckas då återgår telefonen tillbaka till den fungerande partitionen och startar upp som vanligt.

rtreal gillar detta.
  3. rtreal

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Ja, det var riktigt dumt gjort. Det ger lite Apple-vibes när man enkelt bara låter användaren bestämma. Kommer man förresten till Google appen eller till Google.se när man söker i rutan? Använder jag Google assistenten eller Google appen så fastnar jag i en ruta som inte går att flytta sig ur. Alltså om jag googlar Aftonbladet i Google appen så öppnas den fortfarande i appen och som in-app browser. Jag vill kunna ha alla mina flikar i Chrome om man vill spara eller gå in på senare. Så mina googlingar till då Chrome>Google.se.

Angående partionen så verkar det smart, om det skulle vara problem med nya. Har läst att det ibland kan vara problem med Googles uppdateringar. Nyligen problem med värmen. Är det lättare att gå tillbaka till gamla då? Eller är det bara till uppdateringar?

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara till uppdateringar. Går inte att gå tillbaka utan att nollställa telefonen

rtreal gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Fördelarna är väl att man inte har dubbla tjänster som på exempelvis Samsung. Nackdelar är att det inte är lika många möjligheter med att ställa in allt och göra den mer personlig.

Men det är nog delvis Googles strategi att få över en del iPhone användare:

View: https://www.youtube.com/watch?v=Ojh5fYEq0R0&t=697s

rtreal gillar detta.
  6. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag tog bort min. :) använde nova launcher men trodde de gick att få bort utan att behöva byta launcher. Den sökrutan är helt hopplös för söker man nått där och sen kollar nått i en annan app så är sökningen borta. Bytt ut den mot en annan sökruta ja kan modifiera som jag vill :)

7. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    219
    Pixel mobilerna är mer optimerade för sociala appar, Instagram lägger upp HDR om du tagit med din Pixel mobil. Snapchat använder selfie kamerans alla parametrar är en stor skillnad på kvalitet bättre än min förra iphone 16 pro. Annars som vilken android som helst näst intill

rtreal gillar detta.
  8. rtreal

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jo jag läste om det. Inte ens Apple är så låst. Och då ska Android vara den som är mer anpassningsbar. Det blev nya S25 Ultra istället :)