Hur känns "hållbarheten"/skalet?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av johanlm, 18 apr 2010.

1. johanlm

johanlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan,
    Är i slutfasen att skaffa en ny jobbmobil och är i "sista" fasen skulle man kunna säga och det står mellan Desire vs Legend.
    Jag har aldrig någonsin haft en s.k. smartphone och har inga referenspunkter, så därför anser jag att Legend är ett helt ok alternativ för mig då folk verkar nöjda med hastigheterna FASTÄN Desire är bättre. Den stora anledningen är att jag är lätt klantig då och då och tappat mobilen av olika anledningar ... Så .. Legend = obvious där. ;)

Därav min fråga, hur "plastig" är egentligen Desire på en skala från 1 (exploderar i bitar 1cm innan den träffar marken) > 10 (Du kan använda den som en studsboll mot golv och väggar när du har långtråkigt.).
    Har läst på ett ställe att den har ett plast/gummiskal som låter dåligare än ett rent klassikt plastskal?

Vad anser du som har den?
    Tål den lite mindre väta, stryk, "knarrar" den?

2. Poppler

Poppler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den knarrar inte och byggkvaliteten känns riktigt bra, fast vad jag har läst om Legend så är den ännu bättre byggd. I och med att Desire är lite rund i designen tror jag att du får svårt att tappa den så illa att skärmen ryker, men det är trots allt en glasskärm. På YT finns videos som visar reptåligheten, men spricker det så kanske du skär fingrarna av dig varje gång du pillar på telefonen :)

3. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag skulle säga att den är en 5a typ. Om jag skulle tappa den i golvet skulle jag inte vara så orolig för att plasten sprack etc, utan det är mer insidan som jag är rädd för isånnafall.

Overall tycker jag den känns väldigt bra kvalité, skulle nog sträcka mig så långt som att säga att det är så bra kvalité du kan få på ett plastskal, typ :)

Självklart är Legend ett mer givet val om du nu är klantig, men släng ett öga på silikonskal (ex https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9445).
    Med ett sånt på din Desire tycker jag att du kan känna dig ganska säker.

4. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Skulle definitivt ge mer än 5. Jag skulle nog snarare säga så här: Om man jämför med andra mobiler med plastskal skulle jag ge den 9 utan att tveka, om man jämför med mobiler med skal i andra material, skulle jag ge den 7.5-8. Dessa betyg är alltså kännsla, inte faktisk hållbarhet.

5. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Jag tycker byggkvalitén är väldigt hög. Känns inte plastig i handen och knarrar/flexar inte om man försöker vrida på skalet. Jag skulle inte vilja tappa den i backen (rädd att glasskärmen skulle spricka), men jag tror skalet skulle hålla bättre än skärmen om så vore.

6. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Självklart, men nu var 10 likamed studsboll användning. Därav körde jag på 5an :)

7. calanbalan

calanbalan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jämför jag med min Samsung Omnia II så känns den som gjuten ur ett enda stycke. Dock skall jag väl erkänna att första gången jag öppnade bakstycket så trodde jag att jag slet sönder det.

8. heyjohnnypark

heyjohnnypark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller hur. Det är liksom bara att blunda och hoppas på det bästa...

9. johanlm

johanlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det låter som jag misstänkte lite grann, Desire är "över medel" jämfört med de flesta andra.
    Så med ett extra skall och displayskydd så kan jag nog klara mig. :)

10. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med de andra, Desire känns väldigt välbyggd. Har bara hållit i Legend en kort stund så kan inte riktigt jämföra de två men min gamla Nokia 5800 ligger inte i närheten av Desiren.

11. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Håller med lildude. Min tidigare Nokia 5800 känns som en 3:a och Desire ligger nånstans mellan 7-8 i byggkvalitet. Det första som slog mig var faktiskt hur solid och väl ihopsatt telefonen kändes.

12. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Plockade fram min 3Gs och jämförde.....

Desire'n känns mycket gedignare samt att äppelskruttet knakar när man "vrider" på den.
    Den "gummerade" baksidan är ju fantastisk jämfört med 3Gs.

6-7 av 10

13. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Som tidigare säger, den är grym. Har inte hållit i Legend. Jämför med Iphone tex så känns den faktiskt bättre, tror mest det har att göra med gummiytan på baksidan. Knarrar inte ett dugg hur man än trycker och bänder.

14. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte hur Desire och Legend är i skärmarna jämfört med Heron. Men min polare har i.a.f lyckats repa sitt hero glas så dom är inte helt repfria även om många vill tro det. Men tåliga verkar dom dock vara. Så det bli skärmskydd på Desiren i.a.f.

Youtube filmerna som cirkulerar kanske stämmer det kan också vara någon som tycker om att skoja så andra gör likadant och repar sitt glas.

15. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Tror inte något är repfritt, men tror det är riktigt tåligt. Jag hoppas att jag inte ångrar att jag inte använder skärmskydd.

16. Mange33

Mange33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Knarr

Min knarrar en del på batteriluckan när man trycker under, ser ut som det är större mellanrum än på den andra sidan för det är bara på ena sidan det knarrar, någon mer som det gör så för?

17. Moonscoute

Moonscoute Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Lite gammal tråd kanske. .men.. jag hat samma problem på min desire. Det är ett större mellanrum på ena sidan av telefonen och det knakar lite när man trycker på baksidan av telefonen. Är det ingen annan som har detta problem än mange33 och jag?

18. Mange33

Mange33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått en ny telefon och den sitter ihop som den ska inget glapp eller så, den förra knarrade mycket när man tryckte, den här knarrar lite på en del ställen men inget som jag bryr mig om , knappt hörbart

19. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Det är stor risk att skärmen spricker om du tappar den på vilken smartphone som helst med glasskärm (iPhone, Desire eller Legend t.ex).

20. Mange33

Mange33 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror alla desire knarrar på nått ställe om man trycker lite , knappt hörbart.