Hur kan man blocka In-App Purchase??

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Hagel, 25 jun 2011.

1. Hagel

Hagel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Då jag har en Tablet som används av hela familjen inklusive barn skulle jag vilja kunna blocka möjligheten till sk In-App betalningar som finns i mängder av spel. Själva Market har jag använt en app för att spärra så man är tvungen att slå in ett lösen för att komma ut där, men jag hittar ingenstans där man kan göra något åt betalningar i program som går över Google Checkout, det ser inte ens ut som att man måste slå in sitt lösen till kontot heller.
    I en del appar går det att stänga av In-App Purchases, men långt ifrån alla, det är ju det många av dom lever på, gratis app och sen att man ska pröjsa för extra blåbär till kakan eller vad det nu än är. Apple fick ju så mycket kritik för detta för ett tag sedan men vad jag kan se så kan man ju faktiskt blocka -alla- in-app purchases i inställningar på iOS, det känns lite pinsamt att jag inte hittar något liknande alternativ i Android Honeycomb..

Tips, idéer?

/Hagel
    -HTC Incredible S-
    -Asus Transformer TF101-

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Har inte hört någon säga att det går att spärra (än). Så en nödlösning är väl att byta till e-kort istället för ditt vanliga visa/mastercard?

3. Crasse

Crasse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med Hagel, det är fullständigt idiotiskt att det inte går att blockera möjligen att betala direkt från apparna! Min åttaårige son spelade Bug Village men var tack och lov uppmärksam nog för att ana att något var fel när pappas kontokortsuppgifter kom fram... Hade det varit hans lillebror hade det kunnat gå illa!

Att enbart hänvisa till föräldraansvar tycker jag inte heller duger. Visst ansvarar jag för vad mina barn gör, men det hindrar inte att jag som förälder har rätt att kräva att ett företag som Google ger mig de verktyg jag behöver för att ta mitt föräldraansvar (läs: möjligheten att stänga av, eller åtminstone lösenordsskydda in-appsköp).

Jag hittade en någorlunda bra lösning på ett annat forum, som jag numera använder mig av. Skaffa ett gåvokort med Mastercard eller VISA, till exempel från Visa Gavekort - SpendOn och gör sedan det kortnumret till default i Google checkout. Om kortet är tomt kommer köpet att avvisas och det blir därmed en billig försäkring i väntan på att Google ger oss möjligheten att spärra köpen helt och hållet. Det är inte idiotsäkert, eftersom det är relativt enkelt att byta kort i Google checkout, men det blir i alla fall ett relativt bra hinder för att barn inte ska köpa något av misstag.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 330
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag håller med om att det är helt uppåt väggarna att det inte går att stänga av eller begränsa "in-ap-purchases" genom en inställning i Android i dagsläget.

Googles tracker finns följande två trådar. Om ni har ett Google-konto kan ni alltid stjärnmarkera inläggen och skriva en kommentar.

Issue 17964 - android - Disable in app purchase in system settings - Android - An Open Handset Alliance Project - Google Project Hosting

Issue 6133 - android - add option to require account password for all Google Checkout purchases - Android - An Open Handset Alliance Project - Google Project Hosting