Hur kan man mäta upp datamängden för webbsidor?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 11 sept 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har bytt till Telia Mobilt Bredband för att ha på landet. Där ingår 3GB data per månad. Nu har jag haft det igång i en vecka och återstående datamängd är under 1 GB redan!!!
    Det är ju inte klokt hur det skenat iväg. Och vi låter ju i princip bli ALLA playkanaler som vi vet drar mycket data. Dvs ingen on-line TV över huvud taget.
    Men jag har noterat att vissa sidor har insprängda videosnuttar som drar igång alldeles av sig själva och det måste väl dra ganska mycket data kan jag tro.

Så nu undrar jag om det finns något sätt att registrera hur mycket data en webbsida drar, dvs om jag tex börjar läsa DN, Expressen eller Aftonbladet så skulle jag vilja veta hur mycket data som gått åt till detta efter säg 10 minuter.

Jag postar detta på Allmänt för det är inget specifikt för nån viss apparat, vi har både Samsung telefon och ASUS platta kopplat på detta bredband via en Dovado router.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Vet inte om det ser likadant ut på alla Dovado men kolla i dess inställningar under Internet -> Traffic så borde du hitta en mätare som visar ungefär hur mycket trafik som förbrukas. Räkna inte med att det är absolut sanning, men det borde kunna ge lite tips.

Tänk också på att det inte bara är surfandet som räknas. Allt annat räknas också, som t.ex. bakgrundsynking av mail, mjukvaru-uppdateringar om telefonen gör det automatiskt, etc. Men förmodligen är du på rätt spår med att det är reklamsnuttarna som förbrukar.

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jo, du har rätt att Dovadon har s.k. trafik-registrering. Där ser jag följande nu:
    Upload: 480 Mb
    Download: 2029 Mb

Det är konstigt med 480 Mb upload, fattar inte vad som laddas upp...
    Och download 2029 Mb är ju väldigt mycket också på så kort tid.
    En sak jag upptäckte var att frugans Vista-laptop var inställd att Windows Update laddar ner uppdateringar av sig själv så där kan det ju ha ramlat ner ett antal megabyte innan jag stängde av det.

Men det jag skulle vilja veta är hur tunga vissa websites är och det blir ganska svårt via Dovadons samlade trafikräkning. Så jag undrade ifall man kan mäta separat på site-basis?

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Du kan väl titta på trafikregistreringen före och efter du laddat en websida?

5. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Är det inte snarare vissa sidor du menar isf vissa webbsajter ?

6. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Att kolla enskild webbplats går nog inte. Men ladda ner nån data manager app som håller statistisk på data användningen.
    Nollställ räkneverket, surfa direkt till webbplatsen och titta hur mycket data används när det laddas färdigt.