Hur kan Samsung få till så många oika modeller så fort ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av cokeman, 12 okt 2012.

1. cokeman

cokeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Samsung spottar ju ut nya modeller och storlekar i alla former på telefoner och surfplattor hela tiden.

Medans Apple har max en ny modell per år så har Samsung minst 10 modeller.

Vad kommer det sig ? Har Samsung mer klirr i kassan eller ligger Apples utvecklare på latsidan ?

2. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Olika sätt att göra bara. Apple skulle nog få ut flera modeller om de ville.

3. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Olika företag, olika tänk...

Apple säljer på sitt märke, många köper bara för att det är apple, och vad finns det att välja på om du vill ha apple som telefon? 1st finns det.

När det gäller samsung så är det helt så enkelt att dom måste ha flera modeller för att folk köper inte en Samsung utan dom köper en Android. Och då finns det flera aktörer på marknaden som kan erbjuda mindre telefoner eller större.

Hur det kommer sig är att apple tjänar mer pengar på att ha en telefon än att behöva utveckla flera enheter, som skulle ta marknadsandelar från Iphone 5 tex.

4. cokeman

cokeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Men varför gör dom inte det då om dom nu vill konkurera om att vara bäst och störst ?

Apple kommer ju gräva sin egna grav med den hastigheten dom har idag, Iphone 5 är ju redan omodern innan den ens kommit ut.

5. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Sin egna grav? :P
    5:an sålde runt 5 miljoner enheter bara första helgen av USA release! Troligtvist struntar majoriteten ifall en telefon har den ''senaste'' processorn eller ram-minnet. Fungerar produkten för kunden så wth, varför bry sig om ifall den är dubbel eller fyr-kärning?

Till OT; Hade hellre sett att Samsung och andra tillverkare, likt Apple släppte en rad telefoner vid ett årligt tillfälle. Till exempel en 3-4tums model, 4.5 tum och 5.X tums model. Fokusera lite mer på byggkvalitén och uppdateringar istället för att använda sig utav fisher-price plast och pumpa ut ett dussintal lurar >_>. Lite mer iPhone och Lumia kvalité, tack!

6. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Som någon nämnt tidigare i den här tråden så lever Apple på sitt varumärke, eller rättare sagt på att Applemärket betyder status. Skulle Apple börja med att släppa billigare telefoner så skulle det sänka statusen på iPhone och då skulle de tappa mycket.

7. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Är tyvärr inte så säker på det.

En iPhone är inte bara en "cool" pryl, utan för majoriteten av användarna PRECIS vad de behöver och vill få ut av en telefon.

Lägg där till varumärket (som ni talar om), kvalitetskänslan och att den oftast fungerar väldigt väldigt bra.

Klarar man sig med sms/mms, ringa , kolla facebook/instagram och spela något spel och kanske kolla vad som går på TV, är tyvärr en iPhone oerhört svårtslaget.

Och hur vet jag detta? Jo, för jag känner oerhört mycket blandat folk. Många har iPhones, en del har androider. Den stora massan bryr sig inte ett skit (vilket många på det här forumet verkar tro) om vad de har för telefon. Det är funktionen som är det viktiga, att de vill kunna göra precis vad de gör nu och det fungerar väldigt bra för dem samtidigt som den känns kvalitativ - easy as pie.

Sleepwalk gillar detta.
  8. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

tyvärr, oavsett hur många du känner är det inte i närheten av att vara något som helst statistiskt underlag för några slutsatser annat än för vad som gäller i just den gruppen människor.

9. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Majoriteten av iphone användarna har inte en aning om vad som är så bra med just deras telefon. Iphone har blivit vad Nokia 3210 var, folk har hört att iphone är bra, dom läser om att folk köar för att få tag på den. När apple släpper en ny blir det stor uppståndelse att dom släppt en ny telefon.

Jag kan lova dig att flera som har en iphone knappast förknippar apple med kvalité för dom har inte ens aning om att iphone är gjord av apple eller att apple även gör datorer.

Skönt att du känner oerhört mycket folk, men det är knappast alla som gjort ett aktivt val när dom köpte iphone med att det var sån kvalité eller att iOS är så genomtänkt och "avancerat system", och har dom gjort det så faller dom inte in bland "svenssons".

Värt att notera att det även finns mycket folk som vet precis vad iOS innebär och har gjort aktiva val när dom köpte sin telefon.

Att göra dom sakerna som du skrev kan vilken android, ios, och wp klara galant utan att iphonen skulle sticka ut avsevärt att den skulle vara bättre.

10. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig (rör sig inte om någon professionell analys här) att många köper iPhones enbart för att de känner folk som har det och vet att det kommer fungera, och samtidigt inte vill, kan eller orkar sätta sig in i telefonmarknaden och börja väga för- och nackdelar. För dem är det inte värt det. Alternativt kan man köpa ett annat märke för att spara pengar.

Och varför Samsung släpper så många modeller... de har väl många anställda, antar jag?

11. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Värt att nämna är att Apple gör riktigt bra produkter som dom satsar hel hjärtat på. 3gsen är gammal som tusan och fortfarande uppdarar dom den, Samsung uppdaterar sina toppmodeller i något år sen så försvinner dom i glömskan. Vidare så är det precis som sagts innan en statusprodukt samt ett starkt varumärke. Dessutom så är Apple ett av världens största företag, då dom till skillnad från Google och ms både gör mjukvara och hårdvara som dom kan anpassa till varandra. Google och ms är beroende av externa leverantörer och tillverkare för att få ut sin mjukvara och den är därför inte optimerad för en modell.
    Sen ska vi inte glömma att ios är oerhört användarvänligt och passar många icke teknik intresserade mycket bra.
    Samsung är beroende av att pumpa ut modeller som passar allas budgetar, Apple har helt andra resurser.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

12. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Håller med anderssons.

Värt att tillägga också att Apple är ett mycket stort namn just i Sverige, självklart i andra länder också men just här dominerar iPhone, det håller på att ändras dock vad jag märker.

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Helt enkelt för att Apple håller sig till premiumsegmentet medan Samsung har telefoner i flera segment. Gämför du med Samsung premiumlurar (Samsung Galaxy, Galaxy S, S2, S3) så är det inte så stora skillnader i releasefrekvens. Note-serien har en relativt specifik kundkrets, så den räknar jag inte med där, och sen så har du flera mellan- och budgetlinjer med sina produkter.

14. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, när jag var i Thailand i somras såg jag ganska många som hade telefoner med märken som windows phone och blackberry, vilket är rätt så sällsynt här. Viktigt att komma ihåg att Europa och USA inte är hela världen, Asien är en stor marknad.
    Fast att google och microsoft inte kan anpassa hårdvaran efter mjukvaran stämmer väl inte, de behöver ju bara samarbeta med något annat företag, som google gör med nexus- telefonerna? Och nexustelefoner fortsätter att uppdateras (fast många känner inte till deras existens, eller att man inte kan fortsätta uppdatera android för alltid på alla telefoner heller för den delen). Och vad gäller användarvänligheten förstår jag inte vad som är så krångligt med android?

15. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    490

MINA ENHETER

Det är ganska förvirrande för en oinsatt att välja mellan massor av modeller från en tillverkare men om man har lite koll så är det garanterat lättare att hitta en som passar, varför köpa nåt som man inte behöver?
    Samsung borde ju kunna sälja betydligt fler telefoner över hela världen för de täcker ju alla pris segment. Men man tjänar väl mesy pengar på de dyra kan jag tänka..
    Ska man ha en iPhone måsta man vara rätt köpstark det är nog inte många som har råd med den i alla delar av världen.

Fast jag tror att apples få modeller kommer straffa sig i längden, som kund vill jag ha mer valfrihet än så få modeller.

16. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Vad majoriteten av användarna vill få ut av sin telefon är två saker:

1. De vill att logon med äpplet skall synas när de pratar i den
    2. De vill kunna säga "min iPhone" istället för "min mobil"

17. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det är nog lite att ta i, skulle säga att detta gäller barn och tonåringar snarare än vuxna människor.

18. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag tycker OliverGOliverG; slår huvet på spiken :)
    samsung släpper en topp end telefon per år liksom apple gör men samsung gör även budget telefoner vilket inte apple gör.
    som flera har nämt så handlar det om sälj tekniker och samsung skulle nog förlora på att bara släppa en telefon per år, för dem har inte den marknaden, medans apple har dem kunderna som köar i flera dagar för få den nya telefonen (som vi brukar kalla dem apple fans boys)
    (finns såna för varje märke och os :))

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Apple riktar väl in sig på folk med feta plånböcker eller dumma låntagare? Samsung å andra sidan riktar in sig på alla möjliga folk.

20. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Känner många mindre förmögna personer med nya Apple produkter, studenter främst och dom varken lånar pengar för apparaterna eller är dumma. Dom väljer en produkt som dom vet är bra och funktionell. Även Samsung och nokia har funktionella produkter, det kallas konkurrens.
    Men jag ser ingen korrelation mellan pengar och iphone. Jag ser en korrelation mellan pengar och macbook pro, men då pratar vi helt andra pengar i helt andra summor, vilket även kan vara svårt för de med fast jobb att få loss.