Hur komma till Recovery-läget/fabriksåterställa Andersson TBX10? (Glömt upplåsningsmönster)

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Undroid, 20 apr 2024.

Taggar:
  1. Undroid

Undroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Jag har glömt upplåsningsmönstret då plattan legat oanvänd ett tag. Nu minns jag inte upplåsningsmönstret. Vill återställa den till fabriksinställningar, men vet inte hur. Har testat att starta plattan från avstängt läge genom att hålla in Power- och Volym upp-knappen, Power + Volym ner, Power + Vol upp + Vol ner, men inget hjälper. Vid Power + Vol ner så startar plattan fortfarande till Android men i "säkert läge", vilket inte hjälper mig.

Läste online att man ska stoppa in ena änden av USB-kabeln i en PC, starta plattan med Power + volym upp och samtidigt stoppa in andra änden av kabeln i plattan, men det fungerar inte heller. Kommer bara in i Android som vanligt och den frågar efter upplåsningsmönstret.

När jag kopplar in en USB-kabel tlll PC så säger Windows att enheten inte känns igen. Kabeln borde vara okej, för det fungerar att koppla in en Android-telefon utan problem. Har testat flera olika kablar.

Ville resetta genom Google "Find my device" genom att låta plattan vara ansluten till WiFi (vilket jag fortfarande ser att den ansluter till i notifieringslisten längst upp), men Google hittar inte plattan bland enheter. Förmodligen var inte "Find my device" påslaget?

Vid alla försök har batteriet varit fullladdat till 100%
    Hur fabriksåterställer jag plattan?
    Tacksam för hjälp!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    AH, nej, om Find Device inte var påslaget kan det bli klurigt. Då är egentligen enda sättet att lämna in plattan till Netonnet.

Har du testat de mest vanliga mönstrena? New data uncovers the surprising predictability of Android lock patterns https://www.researchgate.net/figure...0-An-unlock-pattern-connects-a_fig7_334261702

Försök kanske att tänka utifrån hur du skulle rita ett mönster om du skulle skapa ett nytt också. Vilka mönster du lutar åt rent instinktivt vill säga. Oftast lägger man inte större tanke bakom mönstret man ritar, utan de flesta kör på första bästa mönster som hoppar upp i huvudet när man konfigurerar det, så om du återskapar samma scenario kanske sannolikheten för att gissa rätt ökar.

Last edited: 21 apr 2024
    Kristy gillar detta.
  3. Undroid

Mottagna gillanden:
    0
    Hej, tack för svar och bra tips!
    Har försökt ett antal gånger med länkarna och tänkt hur jag skulle skapa ett mönster idag, men har inte lyckats gissa rätt ännu.

Oerhört frustrerande att man inte kan be om manuell hantering av sitt ärende. Jag äger ändå min enhet, men de utgår ifrån att man är en tjuv eller att plattan blivit stulen. Om jag kan bevisa med kvitto där IMEI-numret som överrensstämmer med plattan att den är min för någon kundtjänst så hade det ju kunnat lösa problemet kan man tycka.

Så synd att behöva kasta en i övrigt nästan oanvänd surfplatta som är fullt fungerande bara för att jag inte får äga och göra vad jag vill (rensa till frabriksåterställning på riktigt) med min enhet som jag betalat för.

Jag måste vara oskyldig tills motsatsen bevisats, men de utgår automatiskt ifrån att jag är en tjuv eller att plattan är stulen - utan att ge mig möjligheten att bevisa motsatsen manuellt utanför automatiska metoder som är fullkomligt värdelösa.

Det enda den frågar mig är:
    1. Mönstret för upplåsning. Jag minns inte för jag har inte använt plattan på ett år pga att jag förlorade min närmsta närstående ganska precis efter att jag registrerade nytt Googlekonto för just den plattan. Och jag minns verkligen inte mönstret eller för den delen det lösenord till det nya Googlekontot - eftersom att jag bara hann mata in lösenordet och mönstret 1 eller ett mycket litet fåtal gången för över ett år sedan och sedan hände tragedin som förlamade mig handligsmässigt i ett år.

2. När jag väljer att jag glömt lösenord så frågar den efter tidigare lösenord för kontot som jag minns. Men kontot var helt nytt så jag hade bara ett lösenord - inga tidigare.

3. Då ska jag bekräfta telefonnumret som jag tydligen angett vid kontoskapandet. Men den visar numret som (***) ***-**00, men något sådant nummer har jag inte som slutar på 00. Så kanske blev det inget nummer inställt när jag registrerade kontot...jag minns verkligen inte sådana detaljer från den tiden.

4. Jag väljer "jag har inte min telefon". Då säger den bara att jag ska försöka igen och svara på alla frågor. Men det finns ju inget jag kan svara på.

Förbannade Google. Inte nog med allt elände i livet så när man försöker plocka upp gamla plattan och komma på fötter lite, så får man veta att den i övrigt fina plattan som man köpte för inte obetydliga pengar nu är en fullt fungerande tegelsten, och det finns inget jag kan göra åt det än att gissa mönstret och vänta 30 sekunder mellan varje felaktigt försök...

Tack ändå för ditt svar, det var värt ett försök att testa vanliga mönster!

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har kvar kvittot på plattan är det inte orimligt att Netonnet kan hjälpa dig återställa den ändå. De måste bara säkerställa vem som äger den, men dessvärre kan det ju kosta en slant. Andersson är ju deras eget märke, så jag antar att de borde erbjuda den tjänsten. Detta är möjligt med tex Samsung-telefoner och plattor också om man bara har kvittot. Dock försvinner ju all information på enheten förstås, när de nollställer allt.

Kristy gillar detta.
  5. Undroid

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar igen!
    Jag har kvar kvittot, men plattan är köpt via PS Auction. Fick precis svar från dem att de inte godkänner mitt fall som reklamation och de har själva ingen möjlighet att hjälpa mig med återställning av plattan.

Har hört av mig till NetOnNet nu och skickat in inköpsbevis via PSAuction och hoppas på ett positivt svar från dem närmaste dagarna, även om förhoppningarna är små. Andersson är ju inget riktigt märke. Men men.

Jag har samtidigt pillat runt på plattan och lyckats komma till Androids Settings-meny, öppnat Chrome därifrån. I Chrome har jag kunnat logga in med annat Google-konto osv. Men så fort jag ska försöka lägga till konto på plattan så omdirigeras jag tillbaka till "verifiera kontot som tidigare användes med surfplattan"-läget. Försökte göra en fabriksåterställning inifrån Settings, men den behöll ändå vetskapen om tidigare konto, så det gjorde ingen skillnad.

Men nu när jag ändå kommit så långt att jag kan vara i Settings och öppna appar (dock ej installera. APK-installern kraschar om man försöker), finns det något mer man kan testa nu när jag har lite mer access till plattans inställningar och appar? Ville aktivera Utvecklarläget i hopp om att kunna ktivera USB Debug, men det händer inget när jag trycker många gånger på Build-info i "om surfplattan".

6. Tosian

Tosian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Finns väl program som man kopplar usb till enheten sen raderar allt innehåll kommer ej ihåg vad de hette men är något program med Pro version som de är möjligt med free trial

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Krävs att USB-debugging är aktiverat, samt troligtvis också att telefonen litar på datorn den är ansluten till. Du får frågan man man använder ADB

Kristy gillar detta.