Fråga: Hur kommer det sig att ni valde S4 istället för Htc One?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Dellblod, 2 maj 2013.

1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej,

Jag står i valet mellan One och s4 och just nu lutar det mest åt Htc One, men jag vill gärna veta vad som fick er att välja s4an istället för just One?

2. PatrikDroid

PatrikDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Skärmen framför allt. Gillar inte LCD-skärmar. Svärtan från en amoled-skärm är oslagbar och har man väl haft det en gång så kräks man lite i munnen varje gång man ser en LCD där allt svart är grått istället :)

Större skärm på en mindre telefon skadar ju inte heller. Sen är detta en smaksak, men jag tycker HTC har Alternativ och Bakåtknappen på fel sida. Bakåtknappen ska vara på höger sida :P Diggar inte heller att HTC valt att endast ha två knappar nu, känns konstigt.

Materialet. Ja, HTC One ÄR snyggare än S4. Men jag hade ALDRIG i livet köpt en One utan att sätta på ett skal för att skydda, så jag har ingen större glädje av det snygga bygget ändå. Och skiter man i det estetiska så vinner plasten över metallen, då det medför många fördelar så som utbytbart batteri och utökningsbart minne framför allt.

Eventuella garantiärenden. Jag vill INTE ha med HTC att göra när det gäller garantiärenden, så därför köper jag inte deras produkter om det inte är något väldigt speciellt som gör att jag inte kan låta bli, men det har aldrig hänt än :P

Kameran. Inte pga av fler megapixlar, för antalet MP avgör inte ens halva matchen. Men enligt de tester jag kollat på framför allt GSMArena, så tyckte jag kameran på S4 såg snäppet vassare ut. Gillar även gränssnittet som de tagit från Galaxy Camera.

Samsung må vara lite slöa och ta tid på sig med uppdateringar, men de kommer till slut iaf. Med HTC har det vart lite sisådär.

Kommer inte på mer på rak arm just nu.. Men det var några av de avgörande delarna för mig i varje fall :)

3. Camfak

Camfak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vad jag hört så strular alltid HTCs telefoner, går sönder osv.
    Haft S2:an sen den släpptes och >ALDRIG< haft ett enda problem.
    Därför går Samsung före HTC för mig.

4. monono

monono Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag håller med de föregående kommentarerna.

Uppdateringar
    När det gäller uppdateringar har jag stor tilltro till Samsung. De skickar fortfarande uppdateringar S2:an. S2:an kom med Gingerbread, det uppdaterades till ICS och nu till JB. På en två år gammal telefon. Plus en slev mindre uppdateringar, nyligen kom en större uppgradering av TW.

Kameran
    Mystiska megapixlar i all ära, men kameran i S4:an är fantastisk.

Infrastruktur
    Det säljs fler Samsung telefoner och det märks om man kollar efter skal och andra tillbehör. Det märks också på nätet när man behöver hjälp eller tips med telefonen.

Prestanda
    Snabbare, större skärm, fler sensorer...

Det enda jag tycker talar för One är designen, men jag kör själv skal på så det kvittar egentligen. Då är S4:an lättare och ligger skönt i handen med sina rundade linjer.

Av erfarenhet vet jag också att Samsungs telefoner är otroligt stryktåliga. Det är en viktig faktor för mig. Jag har redan sett bilder på saker som ramlar bort på One.

Subjektivt tyckte jag att man kan inte välja fel när man väljer Samsung, det kändes som en större chanstagning med One. Men det kanske låter lite tråkigt. Men så har jag mina telefoner i två år också.

5. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Haft SGS1,SGS2 och SGS3 och är van med Samsung och jag gillar TW.
    Sedan så vill jag ha så stor skärm till en så liten mobil som möjligt.
    ONE är ett steg åt fel håll från S3.
    Sedan så bryr jag mig inte om det är plast eller metall på baksidan. Det är framsidan och insidan som räknas.
    Sedan gillar jag en fysik hemknapp och jag gillar inte HTC lågupplösta bilder.

silca gillar detta.
  6. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Kameran och skärmen för min del.

7. ubernice

ubernice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+
    Det är typ som på den gamla goda tiden med Ericsson/Nokia, jag fixade inte knappar, menyer och hanteringen med Nokia så det blev en ericsson.
    Välj med <3, inte vad någon annan tycker

PS Men jag tycker du ska köpa S IV:)

8. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Har haft HTC sedan TYTN med WP 5.0 sedan desire, sensation och One X men nu går de åt fel håll. 5" skärm är en hygienfaktor för min nya tel. Men viktigst är mjukvarumässigt. Upplever att HTC inte tillför mig något av värde, längre, med utvecklingen av Sense.
    Däremot finns det massor av innovation i S4 som tilltalar mitt "vill ha-begär", hur nyttiga alla dessa funktioner sedan är i slutändan kan man disskutera. Samsung är i min bok kända för att bloata ned med en massa onödigt skräp, samtidigt är bara delar av detta bra så är det en vinst för mig.

9. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast det är ju en förlust för dig när det är så bloatat att allt går som i sirap...

Hade du sett en modern IPS LCD hade du sett att det inte alls var grått.

10. brollann

brollann Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag hade förbokat en HTC One, men pga att leveransen blev uppskjuten så började jag fundera(vilket inte alltid är bra), jag kommer rootra och jag kommer nog inte köra med varken sense eller TW som launcher utan Nova.
    Vad händer om jag tappar min svarta HTC i asfalten hur ser den ut då med unibody i aluminium?
    Så jag måste nästan köra med ett skal i vilket fall som helst oavsett om det är S4 eller One.
    Jag har tidigare kört med utökat batteri på S2 och Galaxy Nexus det kanske jag kommer göra med denna telefonen(om/när det kommer) vilket inte går med One.
    Sedan är jag på semester i mina hemtrakter på sommaren och det regnar även i stugan då kan jag innan fylla upp mitt 64gb sdkort med tex TV serier som jag kan sätta in i laptopen och föra över snabbt och smidigt och sedan köra från S4 via HDMI kontakten på TV utan att behöva ta mer någon mer utrustning.
    Sen är jag lite osäker på hur HTC är med uppdateringarna oavsett om man rootrar eller inte.

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

12. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ni som har s4 just nu. Hur är hemknappen? Jag vet att jag kommer ihåg när jag först köpte s2an samt s3an, och de precis kommit ut, då var det inte bästa kvalite, hemknappen satt inte fast 100%, men när min mamma köpte en efter några månader release så var hemknappen 100% perfekt, satt fast stenhårt.

Det brukar ju oftast vara så med samsung mobiler har jag märkt, dvs att första batchen inte är 100%.

Vad tycker ni om detta?

13. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Du tror att jag inte sett en "modern IPS LCD" eller? Jobbar på Phone House men visst. Jämfört med en amoled är det grått, eftersom LCD är belyst bakifrån till skillnad från amoled där svart inte lyser alls och därför är kolsvart som det ska vara.

14. Richie77

Richie77 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Varför?

-Skärmen
    -Kameran
    -Möjligheten att byta batteri smidigt själv.
    -Samsungs support framför HTC's alla dar i veckan ifall det skulle vara något.
    -Skärmen
    -Jag föredrar att tappa en tele med plastskal i asfalten framför en med aluminiumskal.
    -Fick jag med SKÄRMEN?

Därför!

galaxy81 gillar detta.
  15. monono

monono Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sitter som berget och den taktila upplevelsen har BMW-kvalitet. Om jag bara fick trycka på en knapp till i livet hade jag valt denna ;)

16. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Använd en bra IPS-skärm ett tag så kommer du tycka AMOLED ser ut som kattskit sen, svart eller ej.

Om Samsung är lika snabba som på S3 och Galaxy Nexus så kommer Extended-batteriet ut i Sverige lagom till S5 släpps.

17. MotVind

MotVind Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Något jag anmärkte på själv när jag först fick min S4 ifrån att ha haft en S2 var hur extremt gedigen just hemknappen kändes. Den är fast och ger ett stabilt intryck när man trycker ner den.
    Den kändes dock lite smal efter att ha kommit från en S2 men det är inget som ger problem. Bara en vanesak när det kommer till känslan.

Dellblod gillar detta.
  18. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

En gång samsung alltid samsung ;-)

19. PatrikDroid

Mottagna gillanden:
    400

MINA ENHETER

Tur du inte gick till S3 :P

S3ans knapp är smal som Sören. S2 är ganska blaffig, S4an känns som en riktigt bra kompromiss :)

20. filur93

filur93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Valde S4:an på grund av designen, mjukvaran och kameran.

När jag säger design menar jag inte matrialval och sånt, utan en del andra grejer. Till exempel har S4:an otroligt liten dödyta på skärmen vilket jag verkligen gillar. Sedan har den knappar på "rätt" ställen, som powerknappen, som sitter på sidan till skilland från HTC One, som har den högst upp, vilket gör den svårare att trycka på. HTC One saknar även en hemknapp likt den som sitter på S4:an, och One saknar dessutom en hårdvaru-menyknapp. Att S4:an är 13 gram lättare än HTC One ser jag också som en positiv sak.

När det kommer till mjukvaran känner jag att Samsung har lyckats bättre. Jag verkligen älskar de "quick toggles" som man får när man drar ned notofikationsfältet. Sedan har ju även Samsung packat telefonen med massor av andra funktioner som man nödvändigtvis inte kommer att använda jätteofta, men de finns ändå där.

Kameran hos S4:an anser jag vara bättre än HTC One:s. One tar bättre bilder i ljusfattiga miljöer, men det är endast där som den är bättre också. Tack vare ett S4:an har 13 MP kamera får den med extremt mycket detaljer, något som HTC One tyvärr inte kan skryta med.

Det finns andra saker också där S4:an är bättre än One. Tack vare att S4:an har en laddare på 2A, så laddar den fortare. Sedan ska även laddkabeln vara längre till S4:an än till One. När det kommer till kameran hos S4:an, kan man även använda volymknappen som kameraknapp, något jag inte läst eller hört att One kan göra. Samsung har också lyckats klämma dit Gorilla Glass 3 på S4:an, medan HTC One är kvar med Gorilla Glass 2.

Avslutningsvis finns det ju de mer uppenbara fördelarna med S4:ans avtagbara baksida, men i mitt fall var inte det avgörande. Men det är alltid en trevlig bonus att kunna byta batteri eller sätta i ett minneskort.

Last edited: 2 maj 2013