Hur koppla upp till en delad mapp på nätverket?

Diskussion i 'Samsung' startad av Bo_B, 17 apr 2013.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag undrar om man kan koppla upp sin tablet eller telefon (JellyBean) till en delad mapp på WiFi-nätet så att man kan öppna media därifrån och spela upp på enhetens skärm?
    Jag har en del DVD-filmer i ISO-format som jag skulle vilja se i den mobila enheten, men då krävs att jag kan göra det via hemmanätet eftersom det är alldeles för stort för att överföra till internminnet.
    Så då tänkte jag att det skulle kunna funka som med en PC att man kör mediafilen direkt från filservern (jag har en Synology DS212 NAS där allt ligger).

Försökte hitta ett allmänt Android-forum här att fråga på för detta måste ju vara en allmängiltig sak för Andriod-enheter, men hittade inget så därför valde jag det med mest trafik.....

2. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hittade en beskrivning av hur man gör på nätet (Google is your friend!).

Spooky gillar detta.
  3. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Ett annat sätt är att införskaffa en NAS så slipper du ha någon dator igång.

Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.

4. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Såg att du redan har en Synology DS212 NAS. Jag har själv samma grejor och har laddat ner Synologys egna appar för olika ändamål. T.ex. DS audio, DS photo+, DS file. DS video, DS finder. Funkar alldeles utmärkt.

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Menar du att man kan få DS212 att strömma video till min device tex, ungefär som SVTPlay? Hur gör man då för att få det att funka från sin NAS?
    Går det via nån sorts webbgränssnitt eller hur gör man?

Jag har just upptäckt att DVD:er kan man inte spela på en Androidenhet utan man måste först "rippa" till MP4 eller liknande. Hittade en beskrivning över hur man gör på nätet. Jag har provat och på de DVD som jag provat med så minskade storleken från ISO-filens total på 5.5GB till två MP4-filer på vardera c:a 0.7 GB, summa alltså 1.4 GB.

Jag lade dessa filer på min NAS och sen "klickade" jag en av dem via min ES FileExplorer för att starta visningen. Men då satte den igång att ladda ner hela videofilen via WiFi och det går ju inte, det tar ju jättelång tid...

Så ifall detta att visa via NAS med strömning kan fungera så skulle det ju lösa mitt problem.
    Jag har i alla fall kollat att en rippade filen går att visa genom att kopiera över den på ett MicroSD-kort som jag stoppat in i min tablet. Då startar videon direkt när man "klickar" den.

6. jfk

jfk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När jag ansluter till min NAS via ES FileExplorer och sedan "klickar" på en filmfil (tex. mp4) för att starta filen så börjar min videospelare att spela filmen direkt, alltså den strömmar filmen från NASen.
    Använder MXplayer, kanske beror på vilken videospelare man använder?

/Jens

7. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det var verkligen huvudet på spiken!
    Jag hade använt "Video player" när jag provade och då måste den ladda ner alltihop först. Men när jag nu provade med MXPlayer i stället så funkade det direkt! Likadant med ES Media Player också, fast den gömmer inte listen i botten med alla styrknapparna.
    Kommer att använda MXPlayer i fortsättningen.
    :teeth: