Fråga: Hur laddar ni era batterier?

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av Arn83, 27 jul 2024.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Använder ni inställningen batteriskydd som stoppar laddningen vid 80 %? Upplever ni att sådant hjälper till att förlänga batteriets livslängd? Tråkigt att man ändrade detta från 85 till 80 % för några månader sedan.

Tycker överlag att batteriet dräneras ganska fort när man bara laddar till 80 % och man behöver fylla på laddningen flera gånger dagligen. Om det inte är väldigt dåligt för batteriet har jag lust att börja laddat till 100%.

Har inte använt mig av externa appar för att kolla batterikapaciteten för att kunna bedöma om detta har belönat sig i form av att batteriet tappat mindre

2. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445

MINA ENHETER

Jag använder den, eller jag laddar till 95% och jag upplever att batteriet håller bättre (med andra ord så har vi i familjen inte upplevt några batteri relaterade problem med våra mobiler sedan vi började med batteriskydd).

Vi har en rutin som startar batteriskydd när batteriet har laddats till 95%.
    Screenshot_20240727_101811_Modes and Routines.jpg

Innans vi började med detta så var det nästan regel att batterierna svällde och vi behövde lämna in mobilerna på service efter 12+ månader.

jasifil, OneBlue, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag visserligen inte en Samsung telefon, men jag laddar min till 100% varje natt. Om det finns inställning för optimerad laddning (eller liknande) så att den laddas till ca 80% och sedan till 100% när det närmar sig morgon så har jag den funktionen aktiv. Min nuvarande telefon, en Nokia G42, har tyvärr inga inställningar för att förbättra batterilivslängden
    Det där låter märkligt, men du kanske snabbladdar dina telefoner? Jag hade en Xiaomi Redmi Note 5 i ca 5 år och även när den telefonen stendog och jag öppnade baksidan för att ta loss batteriet så såg jag att batteriet fortfarande inte hade svällt upp överhuvudtaget. Tror inte ens jag haft ett enda telefonbatteri som svällt. Jag snabbladdar inte mina telefoner till vardags, bara när jag är ute o reser och det är pga att på de telefoner jag haft så finns det tyvärr ingen inställning för snabbladdning. Hemma använder jag en 1A laddare för långsam laddning

HakanC och Kristy gillar detta.
  4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Laddar vanligt till 100% utan nån snabbladdning så håller batteriet lätt många år.

5. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445

MINA ENHETER

Vi kör även med en rutin som stänger av snabbladdning under natten, men annars är snabbladdning på.

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 383

MINA ENHETER

Har en S23U och gör precis som @jnsson@jnsson laddar under natten och ställt in på Adaptiv så den inte laddar fullt förrän det närmar sig morgon

Screenshot_20240727_113853_Device care.jpg

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Har du stängt av snabbladdningen? :)

8. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 606
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har stängt av snabbladdning och kör till 80%. Har aldrig dödat telefonen på en dag ens med tung användning.

Har en gammal laptop från 2016 som jag alltid haft inställd på max 60% batteri. Batteriet i den är nästan lika bra som när den var ny.

Kristy gillar detta.
  9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 383

MINA ENHETER

Nope för använder en gammal långsam laddare.
    Plus att de dagar som jag glömt sätta telefonen på laddning så är det nice att sätta sen på snabbladdning ute i vardagsrummet utan behöva flippa på saker.

HakanC gillar detta.
  10. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Laddar på ett normalt sett enligt vad just den telefonen har för specifikation. Aldrig känt något behov att agera väktare för mobilbatteriernas hälsotillstånd.

När Huawei (som jag haft 3 telefoner + klockor av) började med på den tiden supersnabbladdning (22 W eller vad det var redan 2017 med P10+) så körde jag alltid full fart och märkte aldrig några problem. Har kvar både P10+ och P20Pro som laddats med full fart och de uppvisar inga batteriproblem fortfarande, men används ju inte regelbundet längre. Ej heller M5-plattan beter sig konstigt och har mycket bra batteritid fortfarande.

Ingen telefon jag haft har drabbats av några påtagliga batteriproblem, även om det möjligen märktes en liten försämring på slutet av tiden jag hade Honor 8, men den har jag inte kvar och kan därför inte göra fler analyser. Det enda jag gör är att inte ladda över natten och kör aldrig slut på batteriet under 10%. Använder alltid, utan undantag, original laddare och nästan alltid originalkablar. Inget annat.

Jag vet att jag hjälpte en hel del andra att byta batterier på iPhone så länge det gick enkelt (fram till 6) eftersom de små batterierna efter ett tag inte ens orkade en halv dag. Detta trots Apples minimala 10W-laddare.

Edit: Laddar i princip alltid till 100% och har alltid gjort, men kopplar bort när det är uppnått.

11. HakanC

HakanC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har tidigare här tipsat om den appstyrd laddbegränsaren
    Chargie - smart phone charging limiter and scheduler
    Dels begränsar den laddeffekten till ~7,5W, dels kan man ställa in den för en valfri laddbegränsning
    Men även den batterlivslängdsförlängande funktionen att ladda till ~80% för att sedan ladda mer (kanske ända till 100%) ett visst klockslag
    Jag har ett par Chargies sedan några år tillbaka och jag tycker att de fungerar bra, tyvärr är de dyrare nu men de har ofta rabatter.

Vill man se med vilken effekt telefonen laddas finns det laddsladdar med inbyggd effektmätare, tex
    BlitzWolf® BW-TC23 100W 5A LED Display Type-C to Type-C Cable PD3.0 PPS QC4.0+ QC3.0 Fast Charging Data Transfer Cord Line For Samsung Galaxy S22 Note 20 For iPad Pro 2021 MacBook Air Xiaomi Mi12 Huawei P50

12. kimmoet

kimmoet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Comviq, Tele 2, Vimbla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S 23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Tele 2, Vimbla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S 23 Ultra
    Info:
    Smart Launcher PRO
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus
    Telefon 3:
    Galaxy S6 Edge
    Platta:
    S2 9,7" 4G
    Har beställt två stycken, så har vi tillgång till varsin frugan o jag. Hur länge har ni använt eran, hur fungerar den?

13. NR7101

NR7101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Alltid på snabbaste laddning utan skydd, märker ingen skillnad på batteriet efter snart 1,5 år.

Samsung S23 Ultra.

jasifil gillar detta.
  14. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Det är värmen som slaktar batterierna. ^^, märker att min iPhone 14 Pro Max blir varm när jag laddar den med snabbladdaren, men bara upp till 50%, sen blir den sval.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, min Nokia G42 blev också rätt varm när den laddades snabbt enligt telefonen igår kväll. Det blir den inte när jag laddar den hemma med en 1A laddare

darkshippo gillar detta.
  16. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Smart att skapa en rutin som får den att sluta ladda vid 95 procent. :)
    Tack för tipset.

Har endast haft problem en gång med min gamla Samsung s8 plus.
    Men den användes väldigt mycket. Lyssnade på podcast om nätterna medan den laddades, blev varm ibland också om den lyckades hamna under kudden. Batteriet var helt paff efter 2år. Gick från 70 procent till 0 på 15 minuter.

Bytte ut batteriet i samband med ett skärmbyte och har fortfarande kvar den som musik/podcast spelare men laddar den ej samtidigt längre.

Last edited: 28 jul 2024
  17. rockbabe

rockbabe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag vet ärligt talat inte vad det är för skillnad på en laptop och dess batteri och en mobiltelefon, om det är någon skillnad? Men mina laptops står ju i princip på 230V laddning dygnet runt, året runt. Och jag gör faktiskt likadant med mina mobiltelefoner - antingen 230V eller 12V i bilen för att de alltid ska vara fulladdade. Är alldeles för slö för att dra ur laddsladden... sätta i laddsladden... dra ur laddsladden... sätta i laddsladden... dra ur laddsladden... sätta i laddsladden... i all oändlighet. o_O

18. HakanC

HakanC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har tre stycken, de är alla köpta innan pandemin och jag tycker att de fungerar bra.
    Jag har dels en tidig (1a gen?) Chargie A och ~ett år senare köpte jag ytterligare en Chargie A + en Chargie C Basic (med mängdpris rabatt om jag kommer ihåg rätt)
    Den äldsta har jag kopplad till en Ikea Qi-laddplatta på nattduksbordet den har jag inställd så att den laddar till ~70% och sedan 30min innan klockan ringer toppas laddningen upp. Den andra Chargie A används när jag laddar min surfplatta. Jag har endast androidprylar.
    Chargie C Basic används mest av hustrun när hon laddar sin iPhone + Padda

19. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Laddar via laddplatta och brukar låta de ladda till strax över 90%.

20. H3dlund

H3dlund Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    Info:
    Blå, 128gb
    En laptop som bara står på samma ställe kan man fördelaktigt plocka ur batteriet i.

På min s23 ultra kör jag stenhårt på 80% laddning, räcker gott och väl över dagen för mig. Laddar mestadels med trådlös laddning över natten. Snabbladdning sker sällan. Nån enstaka gång när jag vet att jag inte kommer kunna ladda alls brukar jag ladda 100%.

Haft den i ett år nu ungefär, enligt Accubatteri är min batterihälsa 98%.

HakanC gillar detta.